SJ säljer resor med tider de aldrig kan hålla
Jag köpte en resa på sj.se och som vanligt blev det en försening. På vägen hem var det störning på samma sträcka, vilket fick mig att fundera. Var det här samma störning, och varför hade jag då inte fått information om att jag skulle bli försenad?
Jag frågade konduktören som bekräftade det och jag dubbelkollade även med trafikverket i efterhand som gav mig exakta tider. Det stod ingenting om försening i appen under hela resan (förutom i efterskott på respektive station att tåget kommit in sent) och det gick inte ut något SMS.
Tidslinjen går såhär:
5 augusti vid 15-tiden slår åskan ned och slår ut utrustning någonstans på vägen. Det orsakar ett signalfel så alla tåg måste gå med reducerad hastighet.
6 augusti på förmiddagen får trafikverket och SJ information om att reservdelar saknas och att detta inte kommer lagas förrän tidigast 7:e kl 12.
6 augusti på natten runt 22-tiden köper jag en biljett och informeras om att resan tar cirka 1.5h och det står ingenting om någon försening.
7 augusti på morgonen kliver jag på tåget och får direkt via utrop veta att det är försenat upp till en timme.
7 augusti på kvällen kliver jag på tåget och får direkt via utrop veta att det är försenat upp till en timme.
8 augusti kl 13 är felet reparerat.
Enligt SJ är detta helt som sig bör, på resor över 150km får man acceptera upp till en timmes försening utan ersättning. Men är detta verkligen en försening om de visste om redan innan att de aldrig skulle kunna komma i tid? Jag hade självklart aldrig köpt resan om jag visste att det skulle ta så lång tid.
Vad säger mobben här?