Erfarenheter av att bygga in dator i träskåp (värmeproblem)

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av att bygga in dator i träskåp (värmeproblem)

Hej,

Jag har skaffat mig ett fint gammalt Chippendale-skrivbord och tänkte att jag skulle ställa in datorn i ett av skåpen. Sagt och gjort; Jag sågade ut hela baksidan i ett av skåpen, dels för att göra kabeldragning enkel men också för att underlätta kylningen av datorn. In med datorn, stängde dörren och spelade en runda Dota. Kaos, det blev som en jävla smältugn där inne, jag hade gravt underskattat hur stilla luften skulle komma att stå, tänkte nog att den mesta värmen skulle sippra ut där bak. Jag provade sedan att plocka borta sidorna på datorn och ha dörren till skåpet öppen, det blev inte mycket bättre, värmen fastnar helt enkelt i taket.

Så nu undrar jag, finns det någon här som har gjort något liknande? Hur löste ni det med kylning?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Att skapa någon forma av luftdrag bör nog vara steg 1. Det räcker egentligen med något in-/utblås för att göra detta, du behöver inte nödvändigtvis ha både och. Huruvida det räcker för adekvat kylning kan jag inte uttala mig om, men det är där jag skulle börja i alla fall.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Montera en fläkt i botten av skåpet utanför/innanför som suger in luft, dammfilter är bra att ha. så borde det bättre sig men man kan också sätta tillbaks baksidan och montera en fläkt högst upp där bak som suger ut luften och ha både in och ut fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Hej,

Jag har skaffat mig ett fint gammalt Chippendale-skrivbord och tänkte att jag skulle ställa in datorn i ett av skåpen. Sagt och gjort; Jag sågade ut hela baksidan i ett av skåpen, dels för att göra kabeldragning enkel men också för att underlätta kylningen av datorn. In med datorn, stängde dörren och spelade en runda Dota. Kaos, det blev som en jävla smältugn där inne, jag hade gravt underskattat hur stilla luften skulle komma att stå, tänkte nog att den mesta värmen skulle sippra ut där bak. Jag provade sedan att plocka borta sidorna på datorn och ha dörren till skåpet öppen, det blev inte mycket bättre, värmen fastnar helt enkelt i taket.

Så nu undrar jag, finns det någon här som har gjort något liknande? Hur löste ni det med kylning?

Du måste ha en fläkt som suger ut den varma luften som samlas högst upp. Det blir ett delikat problem att få den tillräckligt effektiv utan att höras för mycket.

Permalänk
Medlem

Största problemet är att det bara är öppet på en sida, svårt att få ett vettigt luftutbyte i skåpet utan någon fläkt som hjälper till.

Om du har plats i framkant i botten så skulle ett par fläktar som blåser in luft där fungera ypperligt för att skapa ett luftflöde genom skåpet.
Alternativt fläktar i bakkant samt en rad med mindre hål i framkant på botten för att ta in luft genom, dock så kan du behöva täta igen baksidan för att inte dra tjuvluft.

När du ändå håller på så kan man ju alltid fungera på om det inte vore bättre att sätta datorn utan chassi i skåpet, tänk som på en testbänk som passar i skåpet.

Permalänk
Medlem

Någon typ av ventilation har jag också funderat på. Frågan är dock om det går att lösa utan att det låter allt för mycket. Ponera att jag monterar dubbla 140 mm-fläktar längst fram i botten på skåpet och kör de på 5 V. Kommer att göra skillnad eller måste jag dundra på med 12 V för att det överhuvudtaget ska märkas?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Någon typ av ventilation har jag också funderat på. Frågan är dock om det går att lösa utan att det låter allt för mycket. Ponera att jag monterar dubbla 140 mm-fläktar längst fram i botten på skåpet och kör de på 5 V. Kommer att göra skillnad eller måste jag dundra på med 12 V för att det överhuvudtaget ska märkas?

Varför placera fläktar i botten när den varma luften är högst upp? Det är mycket enklare att suga ut den varma luften än att försöka pressa ut den.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Problemet är att han har sågat ur hela baksidan på skåpet, skulle man täta där och sätta fläktar och komplettera med ventilation i framkant så vore det ju bättre, men om man vill ha baksidan helt öppen och sätter ett par fläktar i bak så kommer mycket av luften att bara cirkulera runt fläktarna och det blir inte mer kylning en bit in i skåpet för det.
Och om hela baksidan är öppen så dämpas ju luftflödet rätt så lite, det är ju inget datorchassi vi talar om med små hål som man behöver pressa ur luften ur.

Sen för ljudnivån så är det fördel med att blåsa in luft än att suga ut den, för i det första fallet så fungerar lådan som ljuddämpare medans den andra fallet så kommer ju allt ljud att hamna utanför lådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

Varför placera fläktar i botten när den varma luften är högst upp? Det är mycket enklare att suga ut den varma luften än att försöka pressa ut den.

Då säger tvärt om
Det är mycket enklare att suga in den varma luften än att försöka pressa in den.

Fast ja, egentligen är båda två lika rätt/fel. Det är två sidor av samma mynt.
En fläkt gör nämligen inte det ena eller det andra utan den både suger och pressar samtidigt. Matter of perspective
Det blir lika effektivt att göra det ena eller det andra.

Största skillnaden mellan insug/utblås handlar väl snarare om att blåser man in luft i chassit så kommer man kunna rikta den svala inluften på ett område om så önskas medan man kan kontrollera var man plockar ut värmen där man har utblås.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja att skapa en kanal från den varmaste delen av skåpet och sedan använda en fläkt för att suga ut den varma luften. Det är lätt att det annars bildas fickor där värmen ligger kvar medan den svalare luften tar kortaste vägen.

Permalänk
Medlem

Jag kan täta baksidan igen, har kvar biten jag sågade ut. Om jag tätar baksidan och monterar en eller två fläktar som suger ut luft, tror ni att det kommer att lösa mitt problem?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Eftersom man vill ha det lite diskret blir det väl insug i botten och utblås i bak.
Om du har plats framför datorn kanske det är möjligt att ha någon sorts fläkt vid dörren som trycker luften till baksidan.

Det är möjligt att bord och usb fläktar är ett alternativ med.

Permalänk
Medlem

Bra fråga! Jag har funderat på att göra samma sak med alla spelkonsollerna jag har i ett ikeaskåp (ikea bestå).
Kanske något sånt här i botten? https://cdon.se/hem-tradgard/usb-laptopkylare-2x-flaktar-hopf...
Eller någon annan laptopkylare med usb som startar upp när konsollen (datorn i ditt fall) går igång?
Tex: https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/laptopkylnin...

Permalänk
Medlem

Vattenkylning och montera radiator på baksidan?

Permalänk
Avstängd

Jag har ännu inte provat själv, men brorsan gjorde ett skåp med en ombyggd äldre dator som kontrollerade hans gamla mediacenter, vad jag minns så hade han gjort så att luft sögs in i botten av chassiet, sedan "spolades" luften genom chassiet och ut i överkanten med fläktar så att det gick ut på baksidan av skåpet, minns inte hur han gjorde med fläktarna, men har för mig att det var någon specialare han gjort på själva chassiet, men tror som sagt att det vore enklare med fläktar som suger eller trycker in luften. (på mitt nuvarande chassi så har jag gjort så att två relativt tystgående fläktar suger ut luften på ovansidan och den sugs in i en hålkanal som mynnar in ungefär där grafikkortet sitter.

(Har litet samma dilemma, jag köpte just en stor salongsmöbel som jag (förutom likörskåpet som skall vara kvar... ha ha) skulle vilja klämma in en kontrolldator till ett mediacenter i ovankanten på)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Provade att göra en riktigt ful modd igår:

Det fungerade faktiskt över förväntan! Ikväll ska jag bygga in fläktarna i den utsågade delen och sedan hitta på någon bra lösning för att montera den!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har min Fractal Define R5 i en Ikea Alex

Har bara tagit bort bakdelen så det är öppet där. Har inte haft några problem alls med värme.
Då kör jag som sagt ljuddämpat chassi, med alla fläktar på låga rpm och med cpu klock.
Då står även den så nära väggen den kan komma.

Behövs ingen ghetto lösning eller extra fläktar som väsnas.

Klarade tom sommarens 30-35c i lägenheten utan problem.