Datorn helt död efter byte till Corsair nätagg

Permalänk
Medlem

Datorn helt död efter byte till Corsair nätagg

Jag har kört ett EVGA 650 g2 som började gnissla i fläkten. Köpte då ett corsair rm750x istället. När jag kopplar in det nya agget så är datorn helt död. Inte ett liv när jag ska starta upp den. Jag reklamerade då och uppgraderade samtidigt till ett rm750x v2. När jag nu fått hem det så är det samma sak, dvs inte ett liv. Det får mig ju att misstänka att något annat är fel? Kan väl inte lyckats få två trasiga agg på rad? Någon som har något tips? Sätter jag tillbaka evga-agget så funkar allt som det ska.

Permalänk
Medlem

Använder du kablarna som följer med respektive PSU eller byter du bara PSUn och har kvar kablarna..?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har du testat att kortsluta nätagget för att se att det fungerar ö.h.t? Glöm inte bort att slå på strömbrytaren

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Har provat båda varianter utan resultat

Permalänk
Medlem

Kortsluta? Haha mmm strömbrytare är testad

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har du alltså använt sladdarna till det gamla agget i dina nya agg? Du kan mycket väl ha bränt aggen och/eller datorn...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan, använd de kablar som medföljer den PSU du använder. Det kanske låter simpelt men kolla också så att kablarna sitter fast ordentligt då det kan orsaka att datorn inte startar - ett misstag jag själv gjorde när jag byggde min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnm01001:

Kortsluta? Haha mmm strömbrytare är testad

Ta ett gem och böj det så att du kan peta in ena änden i kontakten för grön kabel och sätt den andra i valfri svart kabel. Då kan du testa om nätaggregatet startar när du slår på strömmen (fläkten ska varva igång). Kanske kan vara problematiskt om det är ett passivt PSU dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med modulärt agg om det inte går att använda samma kablar. Låter konstigt att något skulle brinna upp pga det? Datorn går med gamla agget så inget har blivit bränt där.

Permalänk
Medlem

Ja läste om "gemet" på corsairs sida men ja hittar ingen grön kabel öht?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnm01001:

Ja läste om "gemet" på corsairs sida men ja hittar ingen grön kabel öht?

Det ska tydligen vara pin 4 och 5 om du vänder kontakten uppåt, d.v.s. så att haken som fäster i kontakten på moderkortet är på ovansidan när du kollar på den (om du förstår hur jag menar?)

Edit: bild

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnm01001:

Vad är poängen med modulärt agg om det inte går att använda samma kablar. Låter konstigt att något skulle brinna upp pga det? Datorn går med gamla agget så inget har blivit bränt där.

Alltså har du använt kablar från ditt evga nätaggregat till Corsair nätaggregaten?

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår även om det låter lite läskigt att kortsluta två omärkta stift 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Använder du kablarna som följer med respektive PSU eller byter du bara PSUn och har kvar kablarna..?

Skrivet av fnm01001:

Har provat båda varianter utan resultat

Skrivet av fnm01001:

Vad är poängen med modulärt agg om det inte går att använda samma kablar. Låter konstigt att något skulle brinna upp pga det? Datorn går med gamla agget så inget har blivit bränt där.

Där har du ett möjligt problem.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Båda kablarna är testade... Återigen vad är poängen med modulärt agg om inte kablarna är standard? Men ni som har kommenterat är kanske för unga för att ha sett hur aggregaten var konstruerade förut

Permalänk
Medlem

Är det någon som med 100% säkerhet kan säga att kablarna inte är standard och att det kan vara ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnm01001:

Båda kablarna är testade... Återigen vad är poängen med modulärt agg om inte kablarna är standard? Men ni som har kommenterat är kanske för unga för att ha sett hur aggregaten var konstruerade förut

Ja, det är nog vi som försöker hjälpa som är för unga och som inte förstår hur det var på den gamla goda tiden. Lycka till då.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnm01001:

Är det någon som med 100% säkerhet kan säga att kablarna inte är standard och att det kan vara ett problem?

ja

Du ska använda dem kablar som kommer med det nätagget, även om passformen funkar att köra ett annat modulärt agg med andra kablar så blir det fel. det står även tydligt på corsairs sida att vissa nätagg kablar bara passar till vissa modeller.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av fnm01001:

Båda kablarna är testade... Återigen vad är poängen med modulärt agg om inte kablarna är standard? Men ni som har kommenterat är kanske för unga för att ha sett hur aggregaten var konstruerade förut

poängen med ett modulärt agg är att du ska kunna välja vilka kablar du vill ha inkopplat, du kan modulärt välja vilka..

olika tillverkare kan ha valt att koppla olika i sina kontakter i sitt agg, så finns risk att du kan ha skickat fel ström på fel kabel i typ 24 pins kontakten.

finns ingen standard i hur ett modulärt agg ska kopplas, storlek på kontakter i nätagget etc.

Du kan oftast använda samma kablar om du byter mellan agg från samma tillverkare, men inte mellan tillverkare.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@fnm01001: Nej alla kablar passar inte i alla nätagg. Står en hel del om det i den här tråden med länkningar till andra sidor med info.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508474-sleevade-kabla...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnm01001:

Är det någon som med 100% säkerhet kan säga att kablarna inte är standard och att det kan vara ett problem?

https://www.youtube.com/watch?v=SDsC_PNo84I

Lycka till, får vara glad om endast PSU är kaput.

Permalänk
Medlem

Ok. Där ser man. Tack för era svar 👍

Permalänk
Medlem

Hade visst glömt att byta en av kablarna ändå. Nu hoppade den igång. Tack igen, då har man lärt sig något nytt. Inget verkar ha brunnit dock

Permalänk
Medlem

Då har du haft tur, troligtvis någon säkerhetsgrej i nätaggregatet som slagit in och rädda dig, annars är det inte ovanligt att det sprakar till och så har man grillar moderkort,nätaggregatet,gpu,diskar osv.

Även om man byter till samma märke men annan modell måste man dubbelkolla om det är samma kablar då det är olika tillverkare av nätaggen även om det står t.ex. Corsair på dom och då kan dom olika tillverkarna använda olika pinouts.

Här är en sida som har mycket olika nätaggs pinouts

https://www.modders-inc.com/power-supply-pinout-repository/8/

Permalänk
Medlem

Har attityd mot folk som försöker hjälpa.
Visar sig att just de människorna hade rätt.

Priceless.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@fnm01001: Du hade ren tur att du inte brände sönder något. Kablage passar såklart rent fysiskt, men kopplingarna kan vara dragna helt olika från olika tillverkare och även mellan olika modeller från samma tillverkare. Ett tips kan vara att vara lite mer ödmjuk nästa gång du ber om hjälp i ett område du bevisligen inte kan så mycket om...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Sorry, lät roligare i huvudet än när jag läste det efteråt. Inget illa menat Dessutom är det väl inget dåligt med att vara yngre, vet jag många som vill vara