AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X

Ett år efter lanseringen av Ryzen Threadripper intar nästa generation rampljuset. I testlabbet finns nya Ryzen Threadripper 2950X och det 32-kärniga monstret Threadripper 2990WX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Entusiastdator 2016
4 core 8 Ht, 16GB ram

Entusiastdator 2018
32 core 64 Ht, 256GB ram

Nej jag har tröttnar på datorer det kommer inget nytt, jag ska istället byta hobby till filatelist (frimärkssamlare).

Annars intressant test som jag ska läsa igenom. 2990wx verkar vara en grym cpu för "rätt person", bara att antalet "rätta personer" inte är så många.

En som har överklockat 2990WX till 5,7 GHz
http://hwbot.org/submission/3916277_tsaik_cpu_frequency_ryzen...

Permalänk
Medlem

SWC ute lite tidigt ?

Permalänk

ser på HWbot att AMD har sopat mattan med Intels I9-79800XE https://hwbot.org/submission/3916226_lucky_n00b_cinebench___r15_ryzen_threadripper_2990wx_8391_cb

3000 mer poäng är inte lite skillnad.. Det är bara server CPUer och 2990wx på först sidan.. I9-7980XE finns först på nedre halvan av sida 2 hehe. Nu kanske det kommer att bli ett riktigt race för snabba datorer som det var förr. Intel har haft praktiskt monopol för länge.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: verkar vara på minuten rätt ltt publicerade en video samtidigt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Svensktiger:

SWC ute lite tidigt ?

Förstår inte vad du pratar om.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: 15:00 är ju alltid tiden AMD kör med, samma med VEGA, Ryzen, TR1 mfl.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hur är detta en "dyr" plattform?

Ja 20k är ganska mycket för en vanlig svensson men man ska ju jämföra detta med 7980XE som kostar i princip lika mycket ink moderkortet fast i fallet med 2990XE så får man betydligt mer prestanda/krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsglobetrotter:

ser på HWbot att AMD har sopat mattan med Intels I9-79800XE https://hwbot.org/submission/3916226_lucky_n00b_cinebench___r15_ryzen_threadripper_2990wx_8391_cb

3000 mer poäng är inte lite skillnad.. Det är bara server CPUer och 2990wx på först sidan.. I9-7980XE finns först på nedre halvan av sida 2 hehe. Nu kanske det kommer att bli ett riktigt race för snabba datorer som det var förr. Intel har haft praktiskt monopol för länge.

Skrivet av Jacob:

Förstår inte vad du pratar om.

Hittade inga andra recensioner nämligen.
Men dom får skylla sig själva om dom snoozar !

Permalänk
Medlem

inb4 alla fjantar som gnäller på spelprestandan.

Det är fan grymt vad AMD har lyckats trycka ur sig med Zen.

Ska bli kul och se vad Intel kontrar med. 2990WX är en bra CPU för dem som behöver många trådar i sin WS t.ex för forskningsbolag och andra startups.

Jag kommer ihåg när Bulldozer släpptes och folk blev djupt besvikna, Efter några år i dvala så lyckades AMD komma tillbaka med ZEN och de fortsätter tåget med att följa upp med Zen+ och 32Core/64trådar i Prosumer segmentet.

AMD har fortfarande en bit att gå men ingen kan förneka att en underdog kan slå tillbaka när man minst anar.

GO GO GO. Behåller på 1920 till Zen 2 men jag är positiv till framtiden

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

800w i förbrukning,jag älskar det!:Dd

Permalänk
Medlem

Och här har man köpt sig en i7-6850k, heehe, hmmmmm......

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

inb4 alla fjantar som gnäller på spelprestandan.

Det är fan grymt vad AMD har lyckats trycka ur sig med Zen.

Ska bli kul och se vad Intel kontrar med. 2990WX är en bra CPU för dem som behöver många trådar i sin WS t.ex för forskningsbolag och andra startups.

Jag kommer ihåg när Bulldozer släpptes och folk blev djupt besvikna, Efter några år i dvala så lyckades AMD komma tillbaka med ZEN och de fortsätter tåget med att följa upp med Zen+ och 32Core/64trådar i Prosumer segmentet.

AMD har fortfarande en bit att gå men ingen kan förneka att en underdog kan slå tillbaka när man minst anar.

GO GO GO. Behåller på 1920 till Zen 2 men jag är positiv till framtiden

Håller med, väldigt imponerande av AMD! Intel har inget att kontra med, varken på server-CPU eller HEDT och deras nya i9-9900k är det bästa de kan göra för att hålla sig i topp, sen kommer det gå utför för intel.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Har bara skummat igenom testerna men varför testade ni inte OC i game mode för speltester? Vore mkt intressant!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av bergla:

Har bara skummat igenom testerna men varför testade ni inte OC i game mode för speltester? Vore mkt intressant!

Av den enkla och betydligt tråkigare anledningen att det inte riktigt fanns tid för det. Plus att dessa processorer inte är fullt menat för spel heller så la hellre tid och energi på renderingar osv.

Men med det sagt så kommer jag fortsätta testa både 2950X och 2990WX i lite olika saker. Kan slänga in en OC i Game Mode då också, under tiden kan du kika på 2700X i överklockat läge för att få ett hum om hur det skulle se ut.

Permalänk

@Vangen: 6850K är en bra processor. kommer nästan ikapp min 7800X! så ha roligt med den:-) Har lekt med en I9-7940X senaste veckan och det finns inte många program som kan utnyttja alla trådar... vad gäller vanliga spel eller normala program.

Permalänk
Skäggig legend

Bra jobbat @Kenneth. Blev det varmt i lgh? samt, får du ersättning av Geeks AB för elkostnaden? hehehe :]

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av XHI:

Bra jobbat @Kenneth. Blev det varmt i lgh? samt, får du ersättning av Geeks AB för elkostnaden? hehehe :]

Konstant korsdrag gjorde det... marginellt bättre
Tänkte att min ersättning blir prylarna jag har tagit hem, bara antar att @emilakered är okej med det.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kanske inte är en given uppgradering om man redan sitter på en 1950X. Jag vill inte gå till 32 kärnor då 16 räcker för mig och vill hellre få lite bättre boost i lägre load. Så avvaktar nog nästa generation. Men om man inte redan har en 1950X så är det riktigt spännande processorer för pengar man bara kunde drömma om när Intel styrde priserna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Kenneth:

Konstant korsdrag gjorde det... marginellt bättre
Tänkte att min ersättning blir prylarna jag har tagit hem, bara antar att @emilakered är okej med det.

Du tar smällen för elen och masserar @emilakered runt axlarna (do the creep). - profit ^^

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Hur är detta en "dyr" plattform?

Ja 20k är ganska mycket för en vanlig svensson men man ska ju jämföra detta med 7980XE som kostar i princip lika mycket ink moderkortet fast i fallet med 2990XE så får man betydligt mer prestanda/krona.

Precis, är man rätt målgrupp för produkten är snarare omdömet "väldig billig plattform".

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teicaus:

Hur är detta en "dyr" plattform?

Ja 20k är ganska mycket för en vanlig svensson men man ska ju jämföra detta med 7980XE som kostar i princip lika mycket ink moderkortet fast i fallet med 2990XE så får man betydligt mer prestanda/krona.

Kolla när 7980X släpptes, ja den är snordyr men tänka på att skiljer några månader här ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

4,4 GHz turbo på nuvarande Ryzen 2 kärnor är fenomenalt bra! Misstänker det är en väldigt aggressiv spänningskurva dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Huj, resultaten för 2990WX i spel från andra sidor visar både på hur fåtrådade program är och hur pass oförlåtande konfigurationen är för just spelande. Presterar som en low-end Pentium-processor!

Grymt prisvärd dock för vad den är avsedd för.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Det jag funderar på är hur bra denna cpu är i budgetservrar som hostar mängder av webservrar, spelservrar och annat. Där folk köper in och kör en eller ett par VM?

För många av dessa tillämpningar kan man sänka kraven från Xeon ner till en Threadripper 2 och prisgapet är ju stort. Det Threadripper har emot sig rampriset, tänk om denna kunde sjunka.
För nu blir en Threadripperbygge ändå dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Entusiastdator 2016
4 core 8 Ht, 16GB ram

Entusiastdator 2018
32 core 64 Ht, 256GB ram

Nej jag har tröttnar på datorer det kommer inget nytt, jag ska istället byta hobby till filatelist (frimärkssamlare).

Annars intressant test som jag ska läsa igenom. 2990wx verkar vara en grym cpu för "rätt person", bara att antalet "rätta personer" inte är så många.

En som har överklockat 2990WX till 5,7 GHz
http://hwbot.org/submission/3916277_tsaik_cpu_frequency_ryzen...

Här osar det iof någon märklig form av sarkasm, men vadå 4 core 16gb ram?

Entusiastdator 2016
10 core 20 HT, 128GB ram.

Det mesta kändes ganska väntat här, 4.1Ghz på samtliga kärnor hade jag nog dock inte räknat med! Men holy crap för 780W på bara CPU-last

Permalänk
Inaktiv

Shit, nästan så det behövs 3 fas nätaggregat snart.

jag är imponerad

Permalänk
Medlem

Verkar som att AMD's beslut att handikappa minnet i 24/32 modellerna verkligen inte var bra.
Undrar om det kan komma att bita dom i svansen senare.
Lite surt att handla en 2990WX och märka att en 2950X är betydligt snabbare på en hel del jobb.
Iofs. så öppnar det för en 8 kanals platform lite senare.
Men nog hade det varit att föredra att verkligen "kerb stompa" Intel nu när dom hade chansen.

F.Ö märkligt att SWC ger dom samma betyg.
2950X verkar ju vara en riktig vinnare medans 2990WX är mer "meh", om man nu inte har ett udda jobb som faktiskt tillåter den att sträcka på benen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Huj, resultaten för 2990WX i spel från andra sidor visar både på hur fåtrådade program är och hur pass oförlåtande konfigurationen är för just spelande. Presterar som en low-end Pentium-processor!

Grymt prisvärd dock för vad den är avsedd för.

Håller med dig där. Vi fick ett "Kärnornas Krig" som folk ville ha och när de kommer till speldatorer så blir de än mer tydligt vart gränsen går. Nya generation Threadripper blev ännu mer nischad nu anser jag. För den marknad denna är tänkt för så presterar plattformen ruskigt bra, och den är ju "billig" ur de perspektivet. Men kundkretsen baserad på vanliga konsumenter är verkligen inte stor, men den finns.
Jag ångrar verkligen inte att jag byggde mig en dator med en 1900X. Jag fick testa och också verkligen på riktigt få inse att plattformen inte alls passade mitt behov och användningsområde.
Skoj med utveckling. Men jag har iaf ingen nytta av detta.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Intressant är också denna bilden från Anandtech, att processorn (2990WX) drar 60W extra oavsett last, bara för att hålla igång IF/interconnect för de extra två modulerna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB