Köpråd surfplatta med penna

Permalänk
Medlem

Köpråd surfplatta med penna

Hej!
Jag letar efter en surfplatta som ska ersätta min Samsung galaxy note pro (12.2"). Jag använde den för att anteckna för hand med s pen i onenote. (plus lite mejl, surf, läsa pdf)

Skärmstorlek: ca 10-12 tum.
Vikt: max 750 gram utan skal, tangentbord och grejs. Laptops och 2-in-1 är för tungt att släpa på.

Vill anteckna med penna istället för tangentbord då jag ska börja plugga till ingenjör, och behöver skriva ekvationer och sånt. Att hitta kvadratrots-tecknet i menyn är bara jobbigt.
Kolla på video, lyssna på musik eller spela spel är ej aktuellt. Har en stationär dator hemma till sånt.
Jag har kollat på ipads med Apple pencil, galaxy tab s3/s4 med s pen, samt surface pro/go med surface pen.

Kan tänka mig att spendera upp till 10 000 kr, men det kanske är bättre att hålla sig till 5 000 kr så man slipper vara så himla rädd om den? Eller ska man köpa bättre, finare och dyrare? Kanske köra med skyddande fodral till? Jag är väldigt klantig av mig... Tänk om jag tappar min nya fina surfplatta och sabbar den?

Permalänk
Avstängd

Mitt syskonbarn har en iPad Pro med en Pencil och hon är helt lyrisk över den, men då hon tecknar mycket. Men hon säger att den duger till anteckningar också. Men det kanske är overkill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Surface pro.

Välj modell efter plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis skaffat en Huawei Mediapad M5 4G och den har penna i Pro-versionen.

Två av många recensioner:

bokstavsdammsugning
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har precis skaffat en Huawei Mediapad M5 4G och den har penna i Pro-versionen.

Pro-versionen verkar inte gå att få tag på i europa? Finns inte med på Huaweis svenska hemsida heller.
(Precis som Samsung Galaxy Tab A med s pen? Verkar bara finnas utan stöd för s pen i sverige?)

Permalänk
Medlem

låter så att surface go är väldigt passande för dig. har själv också redan beställt ett men man få ju vänta tills det släpps här i europa den 22.08.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cia0312:

Pro-versionen verkar inte gå att få tag på i europa? Finns inte med på Huaweis svenska hemsida heller.
(Precis som Samsung Galaxy Tab A med s pen? Verkar bara finnas utan stöd för s pen i sverige?)

Brittiska Amazon säljer den enligt prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4700474

£462,99 inklusive frakt till Sverige.

"Brand new product. UK plug, charger and cable included. Official licensed products with the manufacturer's warranty. Online tracking number is available. Additional 5-7 days for orders handling. The package will be shipped in Europe by Amazon warehouse or outside Europe. The buyer does not have to pay any additional fee. "

Verkar dock tyvärr inte vara 4G, synd!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen "vanliga" iPad med Apple Pencil. Fungerar riktigt bra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MultiMan:

Jag har precis skaffat en Huawei Mediapad M5 4G och den har penna i Pro-versionen.

Två av många recensioner:
https://www.youtube.com/watch?v=idEd-Wfk4v0

https://www.youtube.com/watch?v=-ob5s4fOjyk

Hur är problemet med Wifi och BT löst? Om man löst det?
Vissa rapporterar sämre hastighet över wifi när man använder BT-lurar då dessa ligger på samma frekvens. Sägs att Huawei bara använder en antenn.

Permalänk
Medlem

Gör det lätt för dig, ta en ipad med penna.
Prio borde vara rätt mjukvara och det får du inte med android.
Möjligen windows alternativen, men det är inte billigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Hur är problemet med Wifi och BT löst? Om man löst det?
Vissa rapporterar sämre hastighet över wifi när man använder BT-lurar då dessa ligger på samma frekvens. Sägs att Huawei bara använder en antenn.

Vet tyvärr inte. Telia har inte kunnat leverera än. De gick ut med specialerbjudande i mail för helkunder (2400kr) och sålde väl slut direkt. Förhoppningsvis får jag min nästa vecka. Jag återkommer så fort jag kunnat testa (och inte glömt bort!). Redan fått fodralet med tangentbord och pekplatta (men det var (nästan alltid) pålitliga Dustin).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MultiMan:

Vet tyvärr inte. Telia har inte kunnat leverera än. De gick ut med specialerbjudande i mail för helkunder (2400kr) och sålde väl slut direkt. Förhoppningsvis får jag min nästa vecka. Jag återkommer så fort jag kunnat testa (och inte glömt bort!). Redan fått fodralet med tangentbord och pekplatta (men det var (nästan alltid) pålitliga Dustin).

Mycket trevligt pris! Vi väntar med spänning:)

Permalänk
Hedersmedlem

@tcntad: Nu har jag fått den! Exakt vad ska jag testa så att det blir meningsfullt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MultiMan:

@tcntad: Nu har jag fått den! Exakt vad ska jag testa så att det blir meningsfullt?

Sweet.
Teorin är att hastigheten drastiskt sjunker när man streamer/laddar ned samtidigt som BT-lurar är anslutna, eftersom dessa använder samma frekvens/antenn.

Hur är den i övrigt? Bra intryck?

Edit: Såklart 2.4Ghz-bandet

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra intryck överlag och jag gillar både känsla, kvalitet och funktion på tangentbord/pekplatte-fodralet. Trevligt med desktopläget och muspekare när man är van att köra windows. Kollade F1 i helgen via Ace player och det vanliga klippa/klistra fungerade precis som windows också och appen fungerade u a i desktopläget. Använde inte bluetooth vid det tillfället.

Kom tyvärr på att jag inte har någon 5GHz igång f n pga åskskador, så därför måste jag byta router innan jag testar WiFi. Vill kunna prova båda frekvenserna med tanke på problemet du beskriver. Återkommer så fort jag har tid över.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lutar verkligen åt ett byte av platta, min Tab A 2016 (T585) håller iofs måttet helt OK men den är budget, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mycket bra intryck överlag och jag gillar både känsla, kvalitet och funktion på tangentbord/pekplatte-fodralet. Trevligt med desktopläget och muspekare när man är van att köra windows. Kollade F1 i helgen via Ace player och det vanliga klippa/klistra fungerade precis som windows också och appen fungerade u a i desktopläget. Använde inte bluetooth vid det tillfället.

Kom tyvärr på att jag inte har någon 5GHz igång f n pga åskskador, så därför måste jag byta router innan jag testar WiFi. Vill kunna prova båda frekvenserna med tanke på problemet du beskriver. Återkommer så fort jag har tid över.

Problemet går inte lösa, då det är hårdvaru problem och endaste sättet är ställa in i routern vilka band 2.4/5 ghz skall användas. Så det inte krockar med BT. Detta gjorde jag tvekade när Netonet hade erbjudande på¨3490:- för M5.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Fick min surface Go igår och kan bara säga att jag är väldigt nöjd med köpet. Kört med leonardo för att skissa lite. Tagit anteckningar i onenote. Surfat runt på webben. (google chrome funkar inte för att det har blivit en riktigt kraftkrävande webbrowser). Edge och firefox funkar utan problem.

Provade spela Xcom som kom ut 2016 utan problem.

Vikten och formatet är helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Finns en Huawei M5 Lite också, den har penna. Kostar 3 189 kr på Inet och Netonnet, inklusive penna.

Jag har inte testat den själv, men jag tittade lite snabbt på den inför köp av ritplatta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."