Problem med PC startar,svarta skärmar, startar om.

Permalänk

Problem med PC startar,svarta skärmar, startar om.

Hej alla!

Har sen en tid tillbaka haft strul med min dator där problemet har kommit vid uppstart. När jag startar min dator så drar fläktarna igång, lysdioderna på moderkortet blinkar till och allt ser ut som vanligt i själva datorn. Det som dock inte ser ut som vanligt är på skärmar där det är helt svart och efter en liten stund så får datorn för sig att starta om. Detta är en loop som går runt. Det jag har testat är:

1. Ta ut "cmos-batteriet" och sätta i det. (Funkade till viss del i början, fick dock fel när datorn startade "press F1 to config bios - bad overclock./har inte överklockat.)
2. Spänningsmätt batteriet (3.08V) och därefter köpt ett nytt (3.3V)
3. Dragit ur alla spänningskablar i datorn och satt i dem igen.
4. Tagit ut alla ram-minnen och testat alla styckvis, sedan alla samtidigt. Även testat memok och gpuboost(on/off)
5. Långsökt men.. testat men annan bildkabel DVI-D, HDMI, DP.

Skulle vara väldigt väldigt tacksam om någon av er har stött på liknande problem och har eventuell lösning eller någon "felsök-guide". Kan även skriva in mer info om så behövs! Info om PC nedan.

Ha det gott!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: hyper 212 evo
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX
Minne: 4x 4 GB Corsair vengance 1 600 MHz
Grafikkort: NVIDIA GTX780 MSI (vattenkyld m. Corsair HG10)
Hårddisk: SAMSUNG EVO 120 GB , WD green 2TB.
Nätaggregat:Corsair HX 450W pro serie (äldre)
Övrig kylning: 2x140mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: fläkthubb för 5st fläktar i 5.25" utförande.
Temperaturer(när datorn fungerade): 65C processor med full belastning, kring 40-50C grafikkort.

Permalänk
Avstängd

@kingwillewille: Kan Vara ditt nätagg som inte orkar med längre. Mest troligt enligt mig.

Permalänk
Skrivet av lordzehn:

@kingwillewille: Kan Vara ditt nätagg som inte orkar med längre. Mest troligt enligt mig.

Tack för tipset! Ska söka upp ett annat agg att testa med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@kingwillewille: Provat att koppla ur grafikkortet och se om du får bild med den inbyggda grafiken i din processor när du kopplar hdmi till den?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Skrivet av kingwillewille:

Tack för tipset! Ska söka upp ett annat agg att testa med

Skickades från m.sweclockers.com

Agget är förvisso från 2006-2008 så lutar ännu mer mot det!

Permalänk
Skrivet av ReconHavoc:

@kingwillewille: Provat att koppla ur grafikkortet och se om du får bild med den inbyggda grafiken i din processor när du kopplar hdmi till den?

Nej, men detta ska prövas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ReconHavoc:

@kingwillewille: Provat att koppla ur grafikkortet och se om du får bild med den inbyggda grafiken i din processor när du kopplar hdmi till den?

Testade precis men får samma fel (loop) :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingwillewille:

Testade precis men får samma fel (loop) :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bort grafikkortet HELT från datorn. Vissa tog bara bort strömkablarna som bättre grafikkort behöver och då kan den fortsätta orsaka fel. Bios bruka också vara inställd att inte ge bild via moderkortet om det sitter ett separat grafikkort i datorn.

Är felet kvar så fort sätter du ta bort grejer innan du försöker starta datorn igen. Mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, ALLA kablar till ALLA diskar/DVD, chassi fläktar, fläktkontroller mm som inte ens behövs just nu och porten de kopplats till är ökända för att kunna orsak start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. Då testas också om Power SW kablen/knappen var trasig, satt på fel plats mm.

Om du redan testa nollställ bios (CMOS) så testar du det igen EFTER att du tagit bort prylar. Vissa behövde göra båda sakerna innan datorn startade normalt. Vad som behövdes tas bort varierade från fall till fall. Nollställ antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen.

Minnen och platsen den satt på kan också gå sönder. Testa 1 minne i alla platserna. Ta nästa minne och upprepa testet.

Permalänk

@panpo98:

Hej, sent svar men...

ska testa detta i EM efter jobbet! tack för svar

Permalänk
Medlem

@kingwillewille: Jag har ett liknande problem som ditt. Hur gick det för dig med felsökningen? Hittade du felet eller gav du upp och köpte nytt?

Permalänk

@chloe:

Tjena! Jag kom inte fram till mycket mer än att saker hade gått sönder i datorn av okänd anledning. köpte då nytt moderkort och processor i5-3570k -> i5-4670k (lga1155->lga1150) och 2x4gb ram. Testade efter med de gamla RAM-minnena och 2st var kassa.. kan åtminstone ge tipsa att testa något där! I mitt fall var det fel på fler grejer dock.