EU-omröstning - Ändra eller behålla sommar- och vintertid

Permalänk
Medlem

EU-omröstning - Ändra eller behålla sommar- och vintertid

Hej forumvänner!

EU håller en omröstning för att undersöka om man ska behålla övergång mellan vinter- och sommartid alternativt gå över till vintertid eller sommartid året runt.

Omröstningen avslutas om den 16/8, passa på att göra din röst hörd!

https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangem...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

En liten oväsentlig detalj bara; "vintertid" finns inte egentligen utan det är det normala, och sommartiden är ett påhitt som förskjuter klockan under sommaren. Sedan kan man ju välja att permanent förskjuta klockan en timme ändå om man vill.

Röstar iaf på att avskaffa sommartid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

En liten oväsentlig detalj bara; "vintertid" finns inte egentligen utan det är det normala, och sommartiden är ett påhitt som förskjuter klockan under sommaren. Sedan kan man ju välja att permanent förskjuta klockan en timme ändå om man vill.

Röstar iaf på att avskaffa sommartid.

Helt rätt, vintertid är normaltid. Tänkte skriva det i #1 men gjorde inte det av någon outgrundlig orsak

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Varför har det dröjt så länge innan informationen har nått allmänheten i Sverige? Det här är ju viktigt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Poängen med sommartid är ju att ta vara på solljuset mer under sommaren. Har man normal tid (vintertid) även på sommaren så kommer ju solen att gå upp en timme tidigare när de flesta sover, och gå ner en timme tidigare så man inte kan njuta av ljusa kvällar lika länge.
Har man sommartid på vintern så blir det ännu jobbigare att gå upp på morgonen eftersom solen kommer gå upp en timme senare.
Har man kvar båda så kvarstår de administrativa och logistiska problemen de medför idag, och även en timmes "jet lag" för hela befolkningen. Tydligen sker fler olyckor (på vägar och arbetsplatser) än vanligt runt tidomställningen på våren och hösten just för att folk är jetlaggade.
Vad väger tyngst i allt?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Kul att fler verkar tycka att vi ska ha "vintertid" året om bara förvirrande att hålla på att ändra hela tiden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

kunde man inte fått valet att skita i hela Demokraturen Eu
(Ser inte varför vi inte ska kunna bestämma detta som eget land utan att Eu ska rösta om det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Helt klart ett underligt påfund att ändra klockan två gånger om året. Välj en och stanna där, vilken det blir bryr jag mig inte så mycket om.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hej forumvänner!

EU håller en omröstning för att undersöka om man ska behålla övergång mellan vinter- och sommartid alternativt gå över till vintertid eller sommartid året runt.

Omröstningen avslutas om den 16/8, passa på att göra din röst hörd!

https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangem...

För mig är det logiskt att gå över till vintertid permanent. Jag klarar omställningen från vinter till sommartid mycket dåligt, och i Sverige behövs inte sommatid, det är ändå ljust på kvällarna.

Att gå över till sommartid permanent är stolleprov. Vi kommer förlora en timme, för alltid, och det känns inte logiskt någonstans att solen visar fel tid. Klockan ska vara 12 när solen står som högst, punkt. Sen är det klart att det skiljer några minuter hit och dit inom varje tidszon, men att medvetet förskjuta saker en hel timme permanent? Nej tack!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag var ej läskunnig och röstade fel , jag valde behåll.
Jag vill såklart ha Normaltid d.v.s. vintertid.

Orsakerna är hur många som helst, jag ser inga nackdelar idag när vi har så bra belysning.

För oss programmerare skapar sommar och vintertid till med problem en massa problem.

Säg att man ska sampla en signal varje minut hela tiden. Hur gör man då man går över till vintertid? Då kommer man få dubbelt av vissa sampel. Hur ska man därefter korrekt behandla denna data när man gör statistikutdrag.
Det finns hur många exempel som helst på konstigheter, som vanliga loggningar av händelser.
Så ta bort skiten med sommartid tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kul att fler verkar tycka att vi ska "vintertid" året om bara förvirrande att hålla på att ändra hela tiden.

Kan bara hålla med, jag glömmer alltid bort, och vid ett tillfälle, så stod man som ett fån utanför affären och undrade varför de inte öppnade

En tröst var dock att jag inte var ensam att stå och vänta

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kan bara hålla med, jag glömmer alltid bort, och vid ett tillfälle, så stod man som ett fån utanför affären och undrade varför de inte öppnade

En tröst var dock att jag inte var ensam att stå och vänta

Ja haha kommer aldrig att glömma när jag kom till jobbet tyckte det såg jäkligt mörkt och tomt ut på folk var till och med tvungen att larma av vilket aldrig brukar hända

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Det verkar som att en majoritet vill ta bort sommartiden...

(Hade det varit att avskaffa kronan och införa Euron så hade det inte ens varit fråga om ett val, då hade Euron storsegrat i min röst...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Helst tar jag permanent sommartid, som nummer två har jag hellre kvar nuvarande systemet än att ha permanent normaltid

Permalänk
Medlem

+1 för normaltid året runt.
Är så trött på att byta fram och tillbaka varje år, är ju lätt på hösten när man drar tillbaka, men på våren när en timme försvinner är pest.

Permalänk
Avstängd

Normaltid året runt. Sommar och vintertid är bara massa trams som både vi människor och framför allt lantbrukets djur lider av.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Normaltid året runt röstade jag på, hatar vinter o sommartid kladdande.

Permalänk
Medlem

Jag jobba inom vården, hemtjänsten för att vara mer någran. kan säga att ändringen på klockan är inget skoj, när det kommer just till dem äldre som är lite glömsk eller dement.
då blirt det varje gång så att dem undra varför vi är där en timmar för tidigt/sent. plus inget skoj att jobba kvällspassen ena dagen och sen morgonen nästa dagen och man ska klara sig med en timmar mindre.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Sommar(tid) året runt låter ju trevligare, men det rimliga är att gå till normaltiden inte något hittepå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Sommartid året runt tack!

Då finns det en chans att se solljus efter jobbet på vintern. Klockan 7 på morgonen är det ändå mörkt i stort hela vintern så en timma extra mörker där kvittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Poängen med sommartid är ju att ta vara på solljuset mer under sommaren. Har man normal tid (vintertid) även på sommaren så kommer ju solen att gå upp en timme tidigare när de flesta sover, och gå ner en timme tidigare så man inte kan njuta av ljusa kvällar lika länge.
Har man sommartid på vintern så blir det ännu jobbigare att gå upp på morgonen eftersom solen kommer gå upp en timme senare.
Har man kvar båda så kvarstår de administrativa och logistiska problemen de medför idag, och även en timmes "jet lag" för hela befolkningen. Tydligen sker fler olyckor (på vägar och arbetsplatser) än vanligt runt tidomställningen på våren och hösten just för att folk är jetlaggade.
Vad väger tyngst i allt?

Jag kan förstå den logiken i sydligare länder, men nu bor vi i sverige.
På sommaren är det ljust när man lägger sig och ljust när man går upp.
På vintern är det mörkt när man lägger sig och mörkt när man går upp.
Sommartiden förskjuter det bara någon vecka.

Skrivet av anon159643:

För oss programmerare skapar sommar och vintertid till med problem en massa problem.

Brottades med det och tidszoner samt att olika länder ändrar olika datum för något år sen.
Skitkul...

Jag skulle välja normaltid före sommartid men viktigast för mig är att vi slutar ändra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mycket hellre sommartid året om än vintertid året om. Varför? För att det blir ljusare kvällar förstås. Vem bryr sig om det blir ljusare tidigare på morgonen? På vintern kommer det ändå att vara mörkt ute när de flesta stiger upp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Sötast

Röstade för att behålla systemet.

Why not, vill ha långa kvällar på sommaren, är underbart!

Glömmer ALLTID när det är dags att ställa om klockorna så jag märker det först på kvällen natten innan när man sätter igång sitt alarm, då får man 4h sömn istället för 5h. Blir lika chockad varje gång men påverkat mig har det aldrig gjort X)

Permalänk
Medlem

För min del så har det inte någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Det bästa alternativet skulle vara att helt övergå till UTC. Redan nu så anväds UTC i internationell flyg- fartygs- och datatrafik.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll. Vintertid om jag ska välja ett av dem.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Varför har det dröjt så länge innan informationen har nått allmänheten i Sverige? Det här är ju viktigt.

För vi lever i en Demokratur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

Det är väl de som är morgontrötta som gillar vintertid. De skulle säkert gilla att det var ljust innan de åkte till jobbet.