Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Antivirus program

Behövs verkligen Antivirus program till Linux? Det verkar ju finnas program ute. Jag antar då att det kan behövas. Vilket AV ska man köra med då som är bäst och helst med GUI till Linux Mint?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av DPG:

Behövs verkligen Antivirus program till Linux? Det verkar ju finnas program ute. Jag antar då att det kan behövas.

Why You Don’t Need an Antivirus On Linux (Usually)

Skrivet av DPG:

Vilket AV ska man köra med då som är bäst och helst med GUI till Linux Mint?

The 8 Best Free Anti-Virus Programs for Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Behövs inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar att jag är såklart
Registrerad
Jan 2005

Nej det behövs inte. Det ska till väldigt mycket vårdslöshet för att man ska "råka" dra på sig virus och dyl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

@DPG: Hade samma fråga som dig när jag började med Linux för ett antal år sedan. Har aldrig kört med något anti-virus eller anti-malware program på mina Linux burkar och än så länge har det gått bra, även när man ibland råkar hamna på någon skum sida via Google.

Så länge du kör med en distribution som hålls uppdaterad samt uppdaterar ditt system ofta (t.ex. via apt-get update i Ubuntu) samt inte är för vårdslös med vad du gör ute på nätet så klarar du dig väldigt bra!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Anledningen framför allt att man har antivirus på linux är väl mest för att skydda att smitta andra anslutna enheter på nätverket som är känsligare för angrepp.

Linux är ju någorlunda benådat från virus i sig men det hindrar dem inte från att vara smittbärare.

Finns ju virus som kanske inte attackerar linux i sig men som fortfarande automagiskt kan sprida sig i nätverket från linuxdatorer till andra datorer.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland, långt ute i mörka skogen.
Registrerad
Maj 2018

Jag kör inget antivirus! Det är en av anledningarna till varför man vill köra Linux.

Men: Så länge man installerar från kända/säkra källor är detta OK. Det har dock börjat dyka upp snap-stores med anonyma uppladdare och det går att ladda ner torrents med piratkopierade windowsspel bundlade med WINE i olika containers. Och det har varit rapporter om malware.

Linux och Android