Permalänk
Medlem

Stabilitets undersökning?

Hej folket!

Jag undrar om det finns någon mätning, undersökning, statistik ev någon artikel om vilket företag som levererar bäst stabilitet bland våra kära internetleverantörer?

Helt ärligt så behöver jag inte mer än 200 mbit/s. Så stabilitet är det som är det viktiga för mig.

Jag flyttade nämligen nyligen tillbaka till Sverige från Norge och tillbaka till min fars gamla kåk. Han betalar för 500 mbit hos Telia och uppkopplingen dör med jämna mellanrum (Både Wifi 2.4 & 5 Ghz, samt via kabel). Den dör dock inte helt, utan går ned till sjukt dåliga siffror så som: http://www.speedtest.net/result/7544094030, ibland även så lågt som till 3-4 mbit/s. Detta är sjukt irriterande då jag sitter & streamar samt game:ar. Dota2 mest, #mmrlost #feelssadman, för dem som vet...

Telias "lösning" på problemet är som vanligt, "Har du provat starta om routern?". Alternativt skicka hem en servicetekniker på egen bekostnad, om det skulle visa sig vara vårat fel. Vilket inte hjälper ett skit. Så nu vart jag less och vill byta (om det skulle hjälpa..)!

Hjälp? Någon? )

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

@Heder91: Telia har oftast bäst stabilitet då de äger själva fiber nätet över Sverige (med vissa undantag)

Edit: Det du pratar om låter faktiskt som ett router problem dock.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heder91:

Hej folket!

Jag undrar om det finns någon mätning, undersökning, statistik ev någon artikel om vilket företag som levererar bäst stabilitet bland våra kära internetleverantörer?

Helt ärligt så behöver jag inte mer än 200 mbit/s. Så stabilitet är det som är det viktiga för mig.

Jag flyttade nämligen nyligen tillbaka till Sverige från Norge och tillbaka till min fars gamla kåk. Han betalar för 500 mbit hos Telia och uppkopplingen dör med jämna mellanrum (Både Wifi 2.4 & 5 Ghz, samt via kabel). Den dör dock inte helt, utan går ned till sjukt dåliga siffror så som: http://www.speedtest.net/result/7544094030, ibland även så lågt som till 3-4 mbit/s. Detta är sjukt irriterande då jag sitter & streamar samt game:ar. Dota2 mest, #mmrlost #feelssadman, för dem som vet...

Telias "lösning" på problemet är som vanligt, "Har du provat starta om routern?". Alternativt skicka hem en servicetekniker på egen bekostnad, om det skulle visa sig vara vårat fel. Vilket inte hjälper ett skit. Så nu vart jag less och vill byta (om det skulle hjälpa..)!

Hjälp? Någon? )

Mvh Erik

Det är inte så att ni kopplat en router på routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zebez: Okej. Hade helst sett siffror eller något på det :O. I min värld så kallas dem för "Felia" av en anledning...

Permalänk
Medlem

@Gaist: Nein nein, bara en som är kopplat till det indragna fibret. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heder91:

@Gaist: Nein nein, bara en som är kopplat till det indragna fibret. Tack för svar!

Om du vill testa något nytt så hoppa på Bredband2. De är de enda som fungerat helt felfritt för mig.

Dock måste du vara ansluten till ett stadsnät vad det verkar som.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppa datorn direkt till fibern istället för att sitta kopplad i routern, skulle ju lika gärna kunna vara routern som det strular med?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods Nej har inte gjort det ännu. Känns underligt att behöva göra så... Får väl prova!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lifooz Jo. Hade önskat att någon hade undersökt detta heh...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Säger som ovan talare, haft Telia och flera andra i X olika delar av gbg och i samtliga är Telia överlägsen.

Låter som att du har dålig router, kan även vara värt att kolla igenom kvalitéten på transporterande rj45 kablage/fibrer

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heder91:

@BM-Mods Nej har inte gjort det ännu. Känns underligt att behöva göra så... Får väl prova!

Skickades från m.sweclockers.com

Känns inte underligt alls skulle jag säga, att utesluta problem med routern är ju steg 1 skulle jag säga. Är det en telia router eller en egen router, samt ålder på denna? man kan ju alltid får måndags ex.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heder91:

@zebez: Okej. Hade helst sett siffror eller något på det :O. I min värld så kallas dem för "Felia" av en anledning...

Jo men den anledningen behöver du nog själv kolla up. Inget jag tänker lägga tid på.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heder91:

@Lifooz Jo. Hade önskat att någon hade undersökt detta heh...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan säga att det hade jag också gjort.

Men jag tror samtidigt att det hade varit svårt för en organisation eller testpanel att göra den typen av undersökning också då den skulle behöva pågå under en så lång tid.

Vi pratar kanske 1 till 2 år, och då när undersökningen väl släpptes, så skulle den redan vara utdaterad.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Tänker att "up-time" måste kunna gå att spåra bakåt också?

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Det är Telia egna, under 1 år gammal. Den ska ju gå i god för väldiga hastigheter :O.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heder91:

@Lifooz: Tänker att "up-time" måste kunna gå att spåra bakåt också?

Det lär den göra, dock tror jag att man då måste ha ett utdrag från varje kund till varje ISP.

Med andra ord blir det MÅNGA utdrag.

Men om man lät en dator skanna av de utdragena elektroniskt och den sedan förde statistik så skulle det faktiskt kunna gå.

Frågan är för hur långt tillbaka som då skulle vara "försvarbart" att ha med i det underlaget.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

når du får en sån där dipp testa att köra en

tracert sunet.se

i komandotolken och se var det är det bromsar nånstans.

får du ju statistik på svarstid mellan de olika serverhoppen på vägen och ligger den katastrofala pingen på 175ms till din router så är det ganska garanterat något internt. fiber borde ge max svarstid på typ 0-3ms på det interna och sen ligga mellan 1-10ms på övriga hopp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Baserat på ditt problem och att jag själv haft liknande till och från under åren som gått så kände jag att det kunde vara bra att spåra bandbredden på något sätt för både en själv så man vet cirka när och cirka hur det ser ut och för att visa upp till någon annan; t ex någon support.

Så jag skrev denna PowerShell-snutt nu till dig (och mig ) - och jag utgår från att du kör Windows och av nyare variant. Denna är endast testad på Windows 10 Home 1803

### ### Mer information kring möjliga tester och storlekar: http://speedtest.tele2.net/ ### $FileSize = "Medium" ## Small = 10MB. Medium = 100MB. Large = 1GB. $RunTime = 1 ## Hur många timmar scriptet ska köra $TimeBetweenTests = 10 ## In seconds (3600 sec per hour) $TimeNow = Get-Date $filepath = [Environment]::GetFolderPath("Desktop") $filename = -join($filepath + '\' + 'Speedtest.txt') if( !(Get-Item $filename -ErrorAction SilentlyContinue) ) { "Date;Time;FileSize;DataRate;ElapsedTime(hh:mm:ss)" | Out-File $filename } else{} cls do{ $datenow2 = Get-Date -Format 'yyyyMMdd' $timenow2 = Get-Date -Format 'HH:mm:ss' if($FileSize -eq "Small"){ $sw = [Diagnostics.Stopwatch]::StartNew() $Request=Get-Date; (New-Object System.Net.WebClient).DownloadFile("http://speedtest.tele2.net/10MB.zip","$env:TEMP\10MB.zip") | Out-Null; [int]$speed = ((10 / ((NEW-TIMESPAN –Start $Request –End (Get-Date)).totalseconds)) * 8) $sw.Stop() $FileSizeInText = "10MB"} elseif($FileSize -eq "Medium"){ $sw = [Diagnostics.Stopwatch]::StartNew() $Request=Get-Date; (New-Object System.Net.WebClient).DownloadFile("http://speedtest.tele2.net/100MB.zip","$env:TEMP\100MB.zip") | Out-Null; [int]$speed = ((100 / ((NEW-TIMESPAN –Start $Request –End (Get-Date)).totalseconds)) * 8) $sw.Stop() $FileSizeInText = "100MB"} elseif($FileSize -eq "Large"){ $sw = [Diagnostics.Stopwatch]::StartNew() $Request=Get-Date; (New-Object System.Net.WebClient).DownloadFile("http://speedtest.tele2.net/1GB.zip","$env:TEMP\1GB.zip") | Out-Null; [int]$speed = ((1000 / ((NEW-TIMESPAN –Start $Request –End (Get-Date)).totalseconds)) * 8) $sw.Stop() $FileSizeInText = "1GB"} $ElapsedTime = $sw.Elapsed $ElapsedTime = $ElapsedTime -replace "........$" Write-Host -ForegroundColor Yellow -BackgroundColor Black "$datenow2 $timenow2" -NoNewline Write-Host -ForegroundColor Red " | " -NoNewline Write-Host -ForegroundColor Cyan "$FileSizeInText file" -NoNewline Write-Host -ForegroundColor Red " | " -NoNewline Write-host -ForegroundColor Magenta "$($speed) Mbit/sec" -NoNewline Write-Host -ForegroundColor Red " | " -NoNewline Write-Host -ForegroundColor Yellow -BackgroundColor Black "$ElapsedTime elapsed time" $export = -join($datenow2 + ';' + $timenow2 + ';' + $FileSizeInText + ';' + "$speed" + ';' + $ElapsedTime) $export | Out-File -Append $filename start-sleep $TimeBetweenTests} until((Get-Date) -gt $TimeNow.AddHours($RunTime)) if($FileSize -eq "Small"){Remove-Item "$env:TEMP\10MB.zip"} elseif($FileSize -eq "Medium"){Remove-Item "$env:TEMP\100MB.zip"} elseif($FileSize -eq "Large"){Remove-Item "$env:TEMP\1GB.zip"}

Dold text

Output i fönstret blir såhär:

20180814 02:12:49 | 100MB file | 226 Mbit/sec | 00:00:03 elapsed time

Den loggar även till en textfil som lägger sig på skrivbordet med namnet "SpeedTest.txt".
Det enda "problemet" jag märkt med scriptet är att den verkar ligga längst ned i prio-listan för nedladdningar, så kommer det något annat i vägen så går den uppmätta hastigheten ned. T ex för mig, när jag streamar film och surfar, så varierar den uppmätta hastigheten från scriptet skapligt kraftigt. Kan hoppa mellan 110 och 250 Mbit/s (har 250Mbit/s).

Hoppas det kan vara till nytta!

#PowerShell #PoSh #SpeedTest #Bandbredd

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@Heder91: Då skulle jag absolut börja med att prova en annan router eller helt utan, har varit med många gånger om att deras egna router lever sitt egna liv, har själv inte använt mig av deras routrar under lång tid pga skiten dom levererar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heder91:

@zebez: Okej. Hade helst sett siffror eller något på det :O. I min värld så kallas dem för "Felia" av en anledning...

De är väl fortfarande överlägset störst? Inte så konstigt att man hör mest dåligt om just dem då.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har Telia och mätutrustning och så här ser det ut om jag kollar på statistik för senaste året, spikarna är främst från några strömavbrott, Telia är oerhört stabila men bara för att man har dem som tjänsteleverantör betyder det ju inte alltid att det är deras nät som används sista biten in i huset och det är ju där det oftast är fel, jag äger själv sista biten in i huset för vår fiberförening har inte sålt nätet utan vi låter Skanova drifta det, Skanova är iofs väldigt nära släkt med Telia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

en hel del routers överhettar om man kör både lan o wifi hårt under längre tid. Jag stänger av Wifi i routern o kör Unifi AP:s istället

Har typ 99.9% upptid

// LZ