Ny dator och vill installera om Windows. antingen några 100 eller flera 1000 kr?

Permalänk

Ny dator och vill installera om Windows. antingen några 100 eller flera 1000 kr?

Hej.
Köpt en begagnad bärbar dator som jag tänkte installera om windows på, för att slippa alla gamla program mm.
På undersidan stod en produktnyckel till Win 7 pro oa. tyvärr går det inte att ladda ner det från Microsoft hemsida, var för installerat av tillverkaren.
Tittade på vad ett nytt windows 10 kostade
Först sökte jag på goggle och första träffen var windows 10 pro för 236,41 kr lät inte så farligt
Länk

Sen tittade jag på Microsofts sida 2 499 kr
länk

Något verkar skumt eller kan det vara sådan stor skillnad?
Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlms_Jonas:

Hej.
Köpt en begagnad bärbar dator som jag tänkte installera om windows på, för att slippa alla gamla program mm.
På undersidan stod en produktnyckel till Win 7 pro oa. tyvärr går det inte att ladda ner det från Microsoft hemsida, var för installerat av tillverkaren.
Tittade på vad ett nytt windows 10 kostade
Först sökte jag på goggle och första träffen var windows 10 pro för 236,41 kr lät inte så farligt
Länk

Sen tittade jag på Microsofts sida 2 499 kr
länk

Något verkar skumt eller kan det vara sådan stor skillnad?
Vad har jag missat?

Köp på ebay. Ta bara en licens som det uttryckling står att den epostas efter köp så du inte får vänta på ett paket med skiva och licensen på en pappersbit i någon vecka

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Louwsy Shroom:
Står ju lika dant på Microsoft sida. att man får en nedladdningslänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlms_Jonas:

@BurningMan:
Står ju lika dant på Microsoft sida. att man får en nedladdningslänk.

Du kan ladda ner Windows 10 fullt lagligt och gratis, och göra en bootbar USB pinne till att installera Windows 10 ifrån. Licensen får du dock välja var du vill köpa den ifrån. En del säljs billigt på ebay, andra dyrare i butiker.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Sthlms_Jonas:
Den enorma pris skillnaden är för att på de sidor som säljer för någon hundralapp, rör det sig i regel om antingen om stulna licens nycklar, eller volym licens nycklar.
Bägge kan bli inaktiverade av Microsoft när som helst, nu finns det en del trådar om just dessa företag som säljer billiga nycklar, och åsikterna går isär om detta.

Men du bör faktigst kunna använda dig av din Win 7 licens nyckel, genom att ange den när det frågas efter licens nyckel under installationen av Win 10, och den kommer då att uppgraderas till en digital Win 10 nyckel.

Var dock medveten om att detta är en rest lämnad kvar av Microsoft sedan uppgradering till Win 10 var gratis, och stödjs inte officiellt längre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Sthlms_Jonas:
Den enorma pris skillnaden är för att på de sidor som säljer för någon hundralapp, rör det sig i regel om antingen om stulna licens nycklar, eller volym licens nycklar.
Bägge kan bli inaktiverade av Microsoft när som helst, nu finns det en del trådar om just dessa företag som säljer billiga nycklar, och åsikterna går isär om detta.

Men du bör faktigst kunna använda dig av din Win 7 licens nyckel, genom att ange den när det frågas efter licens nyckel under installationen av Win 10, och den kommer då att uppgraderas till en digital Win 10 nyckel.

Var dock medveten om att detta är en rest lämnad kvar av Microsoft sedan uppgradering till Win 10 var gratis, och stödjs inte officiellt längre.

Med största sannolikhet. Det finns även fullt legitima försäljningar av licenser. Dock är en del sidor kanske lite mer gråzon än andra, men det är en diskussion för en annan tråd.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Hur laddar jag ner windows då?
När jag testade sätta in min nyckel på Microsoft sida fick jag ju meddelandet om att det inte gick och skulle kontakta återförsäljaren i stället?

Permalänk
Medlem

@Sthlms_Jonas:
Det är helt korrekt att du inte kan ladda ner Win 7 genom att ange licens nyckeln, du kan däremot ladda ner Win 10 via MediaCreationTool (ändra en-us till sv-se om du vill ha det på Svenska).

Sedan under installationen när det frågas efter licens nyckel, prova att ange din Win 7 licens nyckel, köps den, så blir den uppgraderad till en digital Win 10 nyckel när den sedan aktiveras.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Sthlms_Jonas: Det finns kanske flera lösningar på ditt problem.

Du kan kan testa om detta fortfarande fungerar, uppgradera gratis till Windows 10 https://tekniksmart.se/uppgradera-gratis-till-windows-10-snar... Edit: Detta slutade tydligen att fungera 31 Dec 2017.

Ladda hem en Windows 7 ISO utan licensnyckel, scrolla ner till "Download Any Windows or Office ISO Using a Free Third-Party Tool" på denna sida https://www.howtogeek.com/186775/how-to-download-windows-7-8-...

Edit 2: Och du kan även testa att skriva in din Windows 7 licensnyckel när du installerar Windows 10 https://www.forbes.com/sites/ianmorris/2018/01/26/how-to-get-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Sthlms_Jonas:
Det är helt korrekt att du inte kan ladda ner Win 7 genom att ange licens nyckeln, du kan däremot ladda ner Win 10 via MediaCreationTool (ändra en-us till sv-se om du vill ha det på Svenska).

Sedan under installationen när det frågas efter licens nyckel, prova att ange din Win 7 licens nyckel, köps den, så blir den uppgraderad till en digital Win 10 nyckel när den sedan aktiveras.

Tackar, det där verkade gå fint. Kommit till 70% så får hoppas att resten går bra med.
Var längesedan jag använde Windows så lite ringrostig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlms_Jonas:

Tackar, det där verkade gå fint. Kommit till 70% så får hoppas att resten går bra med.
Var längesedan jag använde Windows så lite ringrostig.

Skickades från m.sweclockers.com

som @Janee skrev.
Prova att installera win10, när det är installerat å klart fyller du i nyckeln å hoppas på att det fungerar

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

som @Janee skrev.
Prova att installera win10, när det är installerat å klart fyller du i nyckeln å hoppas på att det fungerar

Nja, enligt artikeln som jag länkade så ska man skriva in licensnyckeln i början av installationen när den frågar efter nyckeln.

Edit: Och det kan ta några timmar med datorn online för att Windows 10 ska bli aktiverad.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nja, enligt artikeln som jag länkade så ska man skriva in licensnyckeln i början av installationen när den frågar efter nyckeln.

Edit: Och det kan ta några timmar med datorn online för att Windows 10 ska bli aktiverad.

ah, kan så vara
Har dock gjort så som jag skrev flera gånger själv, fyllt i den efter installationen (har ej nyckel) under installation.
Aktiveringen blir godkänd omgående.

edit: det har för mig inte fungerat alla gånger att göra det under installationen, en win7 nyckel är inte en godkänd win10 nyckel, och den klagade.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

ah, kan så vara
Har dock gjort så som jag skrev flera gånger själv, fyllt i den efter installationen (har ej nyckel) under installation.
Aktiveringen blir godkänd omgående.

edit: det har för mig inte fungerat alla gånger att göra det under installationen, en win7 nyckel är inte en godkänd win10 nyckel, och den klagade.

Har du en gång uppgraderat till Win 10 och det har blivit aktiverat, och du sedan gör en ominstallation på samma dator så kan du välja "skip" när det frågas efter licens nyckel under installationen, det kommer sedan att aktiveras automatiskt när installationen är klar (krävs dock naturligtvis internet för detta).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Installationen gick fint. Eller vad jag gjorde😝
Fick ingen fråga om licensnyckel. Den tittade på vad jag hadde verkar det som. Frågade bara vad jag ville spara från det gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sthlms_Jonas: Valde du "Update now" på denna sida? https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Och är Windows 10 nu aktiverad med digital licens?, kolla Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

@Sthlms_Jonas: Valde du "Update now" på denna sida? https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Och är Windows 10 nu aktiverad med digital licens?, kolla Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

Japp, win 10 pro, aktiverat med digital licens😊 Ska nog inte pilla mer med det så länge det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlms_Jonas:

Japp, win 10 pro, aktiverat med digital licens😊 Ska nog inte pilla mer med det så länge det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag visste inte att detta fungerade på datorer med Windows 7, men jag vet att bärbara datorer med Windows 8 och 8.1 som har licensnyckel integrerad i något chip på moderkortet fungerar på detta vis.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du en gång uppgraderat till Win 10 och det har blivit aktiverat, och du sedan gör en ominstallation på samma dator så kan du välja "skip" när det frågas efter licens nyckel under installationen, det kommer sedan att aktiveras automatiskt när installationen är klar (krävs dock naturligtvis internet för detta).

Jodå
Det jag syftade på var dock:
Säg att ens dator med t.ex Windows 7 licens som man uppdaterat till windows 10 skulle bli ledsen efter ett blixtnedslag.
Du bygger en ny dator i gamla chassit (t.ex) och har då windows 7 nyckeln kvar på sidoplåten.
Du installerar windows 10 för att se till att allt fungerar utan licensnyckel, å bestämmer dig sen för att prova den där nyckeln som ändå sitter på sidan av datorn.
Så har det fungerat för mig, 10ggr +
( Jag var nog dum nog att förutsätta att den dator TS ville ominstallera hade windows 7, annars hade mitt råd varit annorlunda )

Skrivet av janee:

Jag visste inte att detta fungerade på datorer med Windows 7, men jag vet att bärbara datorer med Windows 8 och 8.1 som har licensnyckel integrerad i något chip på moderkortet fungerar på detta vis.

Citat:

Installationen gick fint. Eller vad jag gjorde😝
Fick ingen fråga om licensnyckel. Den tittade på vad jag hadde verkar det som. Frågade bara vad jag ville spara från det gamla.

Nja, nu verkar ju TS inte ha gjort en ren installation av Windows, utan en "uppdatering" av befintliga.
Gör man en helt ren installation av Windows 10 på en Windows 7 dator som aldrig haft Windows 10 hade det nog inte fungerat.

Men även om TS gjort en ren installation, så hade Windows 10 aktiverat sig automagiskt (då jag gissar att datorn faktiskt redan hade Windows 10)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Helt rätt.
Var jag som var otydlig. Win 10 var installerad fast en win 7 nyckel på datorn.
Hittade dock ett litet trevligt program som visade produkt nyckeln på Windows (undrar hur mycket den sänder ut:p) Var ett helt annat nummer än det som stod på datorn, så vet inte vad som hänt. Men men verkar ju fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: Du är inte ensam, även jag antog att datorn hade en Windows 7 installation.

Jag hoppas att @Sthlms_Jonas kan bekräfta eller dementera våra misstankar.

Men om det fortfarande går att uppdatera gratis till Windows 10 så är det en glädjande nyhet.

Edit: Ja nu har vi fått svar från Sthlms_Jonas.

När det gäller licensnyckeln så är det inte någon vanlig nyckel som du ser i Windows 10 om den är uppdaterad från äldre windows versioner, du kan läsa mer om detta på denna sida https://www.techadvisor.co.uk/how-to/windows/find-windows-10-...

När Windows 10 aktiveras och får en digital licens så skapas det en generic Win 10 product key och alla som har Windows Pro får nyckeln VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Men om det fortfarande går att uppdatera gratis till Windows 10 så är det en glädjande nyhet.

It works.
med en win7 nyckel, efter installationen är gjord.
Verkar fungera oavsett om man använder en licens som är uppdaterad, eller en som aldrig rört vid win10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

It works.
med en win7 nyckel, efter installationen är gjord.
Verkar fungera oavsett om man använder en licens som är uppdaterad, eller en som aldrig rört vid win10.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan inte lita på vad Microsoft säjer eller skriver när det gäller gratis Windows 10 uppdatering, om jag inte minns fel så är det nu cirka 2 år sedan som gratis uppdatering skulle upphöra enligt Microsoft.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 5 win10 nycklar från ebay för allt från 2€ upp till 5€ på olika datorer osv och aldrig haft några problem, så det här med att köpa legit från butik för 100€ finns inte ens tal om.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du en gång uppgraderat till Win 10 och det har blivit aktiverat, och du sedan gör en ominstallation på samma dator så kan du välja "skip" när det frågas efter licens nyckel under installationen, det kommer sedan att aktiveras automatiskt när installationen är klar (krävs dock naturligtvis internet för detta).

Är det inte så att den bränner in nyckeln i moderkortet eller något liknande? eller hur gör dem det där, glömde bort det

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Man kan inte lita på vad Microsoft säjer eller skriver när det gäller gratis Windows 10 uppdatering, om jag inte minns fel så är det nu cirka 2 år sedan som gratis uppdatering skulle upphöra enligt Microsoft.

Det är väl eventuellt inte "meningen" att det ska fungera officiellt, men de kanske helt enkelt skitit i att fixa det.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Är det inte så att den bränner in nyckeln i moderkortet eller något liknande? eller hur gör dem det där, glömde bort det

Nej
Däremot tar den "identiteten" på din dator, och sparar den i sina egna system.

Din dator:
Hej jag har gjort en ny installation av Windows, det här är jag 'x1234abcd' och jag har fått licensnyckel 1234-1234-4567-6789 inlagd.
Är den laglig?

Microsoft:
Hay dator, x1234abcd, nyckeln är riktig, och vi har sparat din info i vårt system.

Dator.
Kalas!

Du gör en ominstallation, och anger inte nyckeln.
Din dator:
Hej, jag är x1234abcd, och jag har fått Windows 10 installerat

Microsoft:
Hej, x1234abcd, dig känner vi igen, du har licensnyckel 1234-1234-4567-6789 registrerad på dig, och den är giltig.

Dator:
Kalas!

OBS, grovt förenklat, men principen ska vara något sådant.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon:

Haha skön förklaring

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Försökte dock göra en helt ny installation av Windows, såg fint ut tog även och formaterade hårddisken (från installations panelen) Fast får ändå tillbaks alla skumma candy crush spel mm:/

Misstänker att MediaCreationTool gör någon slags kopia av det man har installerat och bara för in det på nytt..

Ska försöka få tag på en ren win 10 pro nu när @Bellerefon förklarat så fint hur det går till borde jag inte vara orolig att jag inte har någon licensnyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlms_Jonas:

Försökte dock göra en helt ny installation av Windows, såg fint ut tog även och formaterade hårddisken (från installations panelen) Fast får ändå tillbaks alla skumma candy crush spel mm:/

Misstänker att MediaCreationTool gör någon slags kopia av det man har installerat och bara för in det på nytt..

Ska försöka få tag på en ren win 10 pro nu när @Bellerefon förklarat så fint hur det går till borde jag inte vara orolig att jag inte har någon licensnyckel.

Använd verktyget från Microsoft för att göra usb-minne att installera från.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Problemet blir väl att den vill aktivera den som win10 home automagiskt (om det är den licens du får)

Annars kan du ju prova att bara fylla i nyckeln nu direkt utan att göra en ominstallation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com