Permalänk
Medlem

Speldator till 9-åring

Mitt första inlägg här, brukar hålla till på 99.se..😳. Men denna fråga passar nog bättre här.
Sonen vill ha en dator för spel. Han är 9 år och spelar på PS4 och iPad. Just nu är det mest Fortnite och FIFA17 men även lite Star Wars av senaste snitt och en del annat. Någon som kan ge en första vägledning. Vad ska man tänka på, vilka fallgropar finns och vad bör budgeten ligga på?

Det handlar om dator, skärm, tangentbord, mus o högtalare. I en annan tråd såg jag någon tips om denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Själv reagerade jag på 8 GB RAM. På Mac-sidan jagar vi 32 GB RAM och surar för 16... Är 8 GB tillräckligt för att datorn ska leva några år..?

Jag vet inte riktigt budget då jag inte kan något om detta. Jag vill ha en bra, men behöver inte vara proffs, dator som håller några år. Samtidigt får det ju inte sticka iväg hur som helst.

År i grunden ganska oteknisk så ni får ursäkta en del okunskap.

Edit: Vill inte bygga ihop en dator själv. Begagnat är inte heller ett alternativ. Säkert dumt och korkast, men just nu får det vara utgångspunkten.

Permalänk
Medlem

@xms67: Fint pris på denna, rent prestandamässigt helt fantastisk. Kommer hålla länge.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Det är framförallt grafikkortet som skiljer datorerna åt, STOR skillnad.

Sen det där med RAM. Kan kanske vara så att man sitter och redigerar osv vid en mac, detta kräver sitt RAM. Ska man spela är det helt ok med 8Gb eller kanske helst 16Gb. Det verkar dessutom som att datorn har plats för 3 RAM-stickor till vilket är trevligt. Möjlighet att uppgradera till 16Gb framöver sedan.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

1070 är mer än dubbelt så snabbt som 1050, väl investerad tusenlapp. Ram går alltid att uppgradera i efterhand.
Jag lägger en röst på @Creutz förslag.

Det blir svårt att hitta något bättre nytt. Finns bara ett annat 1070-bygge för 9999 och det är med klenare processor. Annars ligger dessa datorer på mer än 11k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Noterade även att burken jag länkade till har en hdd på 1Tb utöver 256Gb ssd vilket inte den andra datorn inte har. Köp den innan den tar slut;)

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk

Sitter med elgigantens blad i näven och där finns även en Acer-maskin för samma pengar med samma specs.

Acerdator 9990:-

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ett riktigt bra pris. Svårt att sätta ihop ett så kraftigt paket under 10k med montering och win 10. Börjar man uppgradera eller överklocka är nätagget lite klent. Står dessutom 80+ Gold på ett ställe och 80+ platinum på ett annat. Men det säger mer om Elgiganten. Men i vanligt dagligt bruk spelar det ingen roll.

@creutz Borde nästan in i fyndtråden. Good find.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

@creutz Borde nästan in i fyndtråden. Good find.

Jag håller med ^^

Permalänk
Medlem

Både @creutz och @Rocky_MediuM förslag har dessutom en 1TB HDD utöver samma SSD. Bara den är värd 500kr.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att Elgiganten har ersatt Acer-burken med HPn. De hade Acern för det oriset förra veckan och sålde slut i hela Sverige typ.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Jag tror faktiskt att Elgiganten har ersatt Acer-burken med HPn. De hade Acern för det oriset förra veckan och sålde slut i hela Sverige typ.

Fick bladet igår, så den borde finnas. Kanske bara i västsverige?

*Edit*

Samtliga erbjudande i detta annonsblad gäller i alla våra butiker.

*End*

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xms67:

Mitt första inlägg här, brukar hålla till på 99.se..😳. Men denna fråga passar nog bättre här.
Sonen vill ha en dator för spel. Han är 9 år och spelar på PS4 och iPad. Just nu är det mest Fortnite och FIFA17 men även lite Star Wars av senaste snitt och en del annat. Någon som kan ge en första vägledning. Vad ska man tänka på, vilka fallgropar finns och vad bör budgeten ligga på?

Det handlar om dator, skärm, tangentbord, mus o högtalare. I en annan tråd såg jag någon tips om denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Själv reagerade jag på 8 GB RAM. På Mac-sidan jagar vi 32 GB RAM och surar för 16... Är 8 GB tillräckligt för att datorn ska leva några år..?

Jag vet inte riktigt budget då jag inte kan något om detta. Jag vill ha en bra, men behöver inte vara proffs, dator som håller några år. Samtidigt får det ju inte sticka iväg hur som helst.

År i grunden ganska oteknisk så ni får ursäkta en del okunskap.

Edit: Vill inte bygga ihop en dator själv. Begagnat är inte heller ett alternativ. Säkert dumt och korkast, men just nu får det vara utgångspunkten.

https://www.inet.se/produkt/1978832/lenovo-y720-cube-i5-8gb-2....

https://www.inet.se/produkt/1978374/acer-nitro-n50-600-i5-8gb....

2st alternativ med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

För dryga tusenlappen extra innehåller datorn från HP ett gtx 1070 och 1 TB extra HD. Rätt mycket mer för pengarna.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Den HP-datorn fån elgiganten, går det sätta in mer RAM minne i den? Och låter den mycket tro?
Får man trycka i mer RAM och andra fläktar i den, utan att garantin skulle gå upp i rök?
Sjukt bra pris ju...

Permalänk
Medlem

Följde @Creutz råd här ovan. Inte minst för att många av er andra höll med och ingen (forum)skrek emot..👍😇 Alltså beställd och betald. Tack till er alla för tips och idéer.

Nu till nästa del, skärm, mus o tangentbord... Vad tror ni passar denna dator..? Tänk 9-åring med ganska oteknisk far..😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xms67:

Följde @Creutz råd här ovan. Inte minst för att många av er andra höll med och ingen (forum)skrek emot..👍😇 Alltså beställd och betald. Tack till er alla för tips och idéer.

Nu till nästa del, skärm, mus o tangentbord... Vad tror ni passar denna dator..? Tänk 9-åring med ganska oteknisk far..😎

Skickades från m.sweclockers.com

Tangentbord kör jag Logitech k120 (139kr nu)
Och mus kör jag Logitech g502 (499kr nu)
Båda är billiga men också tillräckligt bra. Jag har spelat många timmar på dom och klättrat i rank i mitt spel så de duger både till multiplayer-tävlande samt singleplayer.

G502 brukar ofta reas ner till 399kr.

Jag är inte helt opartisk, jag har alltid kört Logitech sen jag köpte min första spelmus mx500. Och anledningen till det är för att det alltid har fungerat bra för mig och utan onödigt krångel.

Permalänk
Medlem

skärmråd är mycket svårt att ge.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Full HD 1080p IPS-panel, kanske duger för en 9åring.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Okey, nu är det klart.
Dator: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Skärm: https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz
Tangenbord:Logitech k120
Mus: Logitech g502

Tack för tips och råd!

Permalänk

@xms67:
Kolla upp så att den datorn verkligen finns för länken går inte till datorns sida längre utan till en generell sida. Den jag länkade till finns fortfarande kvar i alla fall.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

@xms67:
Kolla upp så att den datorn verkligen finns för länken går inte till datorns sida längre utan till en generell sida. Den jag länkade till finns fortfarande kvar i alla fall.

Den är under transport hem till mig(utlämningsställe). Men, tack för påpekandet..👍