Orimliga priser på bostadsrätter?

Permalänk
Medlem

Orimliga priser på bostadsrätter?

Kan priserna på bostadsrätter verkligen hålla i sig över de närmsta åren?
Nya studier får mig att migrera till en ny stad (Uppsala), och därmed nytt boende. Det börjar bli snålt om tid dock, och jag lutar mer och mer åt att köpa en lägenhet snarare än att försöka komma över en studentlägenhet. Att hyra i andrahand går bort iom. ohyggliga påslag på hyran.

Men priserna för små lägenheter (20-30kvm) är ju helt absurda! Ca 1,6-2,0 miljoner kronor för en i någorlunda centralt läge! Detta kan väl ändå inte hålla i sig över tid? Jag förstår att det är utbud och efterfrågan som gäller, men detta är väl ändå inte rimligt!?

Via försäljningsstatistiken på Hemnet har jag kommit fram till att priserna rasat med ca 7% i området jag kikat på (Luthagen / Främre Luthagen) under de senaste 12 månaderna, och jag läste någon artikel häromdagen där analytiker förutspådde ett nationellt tapp på ca 1% till hösten.

Någon insatt som kan sprida ljus över vart vi spås vara påväg?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Priserna på bostadsrätter i Stockholms län har tappat 11% sedan toppen i maj -17. Så att det gått ner i Uppsala är logiskt. Och priserna kommer troligen att sjukna ytterligare NÄR (inte OM) räntan höjs. Folk kommer helt enkelt inte ha råd med amortering och ränta till dagens priser på bostäder. Räntan kan ju stiga med 2-3 %-enheter så det kan göra månadskostanden över dubbla dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Priserna på bostadsrätter i Stockholms län har tappat 11% sedan toppen i maj -17. Så att det gått ner i Uppsala är logiskt. Och priserna kommer troligen att sjukna ytterligare NÄR (inte OM) räntan höjs. Folk kommer helt enkelt inte ha råd med amortering och ränta till dagens priser på bostäder. Räntan kan ju stiga med 2-3 %-enheter så det kan göra månadskostanden över dubbla dagens.

Är spännande det där med ränta, de/vi har ju satt sig lite i skiten. Vi är ju så belånade nu att någon större höjning av räntan skulle leda till botadskollaps och ekonomsik kris. Visst, kommer säkert stiga lite, men några 5% tror jag inte vi kommer se på vääldigt länge. Tror jag fick binda på 2% på 10år när jag köpte lägenhet.

Angående bostadsmarknaden så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, verkar vara väldigt upp och ner just nu. Ser fortfarande budgivningar sticka iväg lika mycket som när det låg på toppen här i Stockholm, sen finns det folk som inte ens verkar få folk på visning. Tror att lägenheter som ligger attraktivt till kommer fortsätta må bra (ettor i studentstäder med bostadsbrist och centrala lgh i storstäder), men kommer nog svaja lite närmsta åren och räkna inte vinst (tror dock det fortfarande lönar sig mot hyresrätt eftersom räntan är låg), beror nog mycket på hur det blir i valet också (om regeringen anses ”stabil” eller inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Inte orimliga så länge det är bostadsbrist och folk är beredda att betala.

Jag kan nog satsa min hatt på att priserna inte kommer röra sig dubbelt upp eller halva ner då räntan är rätt stilla. När den höjs lär det inte bli dyrare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en lägenhet (inte flyttat än) trots att jag är ganska säker på prissjunkning och räntehöjning. Jag har dock letat ny lägenhet ganska länge och väntat på det rätta och tänker bo kvar länge. Om värdet minskar lite spelar ingen roll så länge det inte blir så mycket att den inte duger som säkerhet för lånet.
Några procents räntehöjning ska jag klara.

Jag bor i Eskilstuna så priserna är inte så fasligt höga heller. Fick ge 1.4 för en liten 3a.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Storage Jar:

Jag köpte nyss en lägenhet (inte flyttat än) trots att jag är ganska säker på prissjunkning och räntehöjning. Jag har dock letat ny lägenhet ganska länge och väntat på det rätta och tänker bo kvar länge. Om värdet minskar lite spelar ingen roll så länge det inte blir så mycket att den inte duger som säkerhet för lånet.
Några procents räntehöjning ska jag klara.

Av nyfikenhet, vad har banken räknat på för räntesats och vad har du räknat på?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Av nyfikenhet, vad har banken räknat på för räntesats och vad har du räknat på?

Exakt vad banken räknat på vet jag inte om du menar vad banken räknat med att jag klarar av. Jag har räknat med att klara en ränta på 5%.

Annars får jag återkomma med exakta siffror.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

För de priserna? Köp ett hus i Sala (eller Heby) och pendla 40 minuter, det kostar ungefär lika mycket då du slipper månadsavgiften. Tiden då man kunde sitta på en lägenhet som studerande och köra amorteringsfritt är ju förbi. Ränta, amortering och avgift som studerande? Det går ju om du hittar en billigare lägenhet med hyfsad avgift. Rum eller studentlägenhet i Uppsala bör dock gå att få för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är spännande det där med ränta, de/vi har ju satt sig lite i skiten. Vi är ju så belånade nu att någon större höjning av räntan skulle leda till botadskollaps och ekonomsik kris. Visst, kommer säkert stiga lite, men några 5% tror jag inte vi kommer se på vääldigt länge.
Skickades från m.sweclockers.com

Kollaps och kris är möjligt, klart man försöker undvika det, men början av 90-talet hade vi det t.ex.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_i_Sverige_1990%E...

Usa hade det efter lehman-brothers konkade, så visst händer det att tro på låg ränta för evigt, oförändrade ränteavdrag o.s.v. så är man nog lite naiv.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Räntan är ju en andel till de höga priserna men som mycket annat så har en del politiska beslut även eldat på prisökningen.
Det är kanske värt att tänka på när väl går och röstar om en månad, skit i valfläsket, titta på historien.

Problemet med den låga räntan är att det blir näst in till rena glädjekalkyler i nybildade BRF, tycker att dom borde vara tydliga med hur det t.ex. slår på avgiften vid en räntehöjning så att köparen kan jämföra olika föreningarns ekonomiska kalkyler.
En del som köper lägenhet bryr sig inte ens om att titta på detta.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt när alla vill ha en lägenhet i centrum samtidigt som det inte finns oändligt med plats där.

Sedan kan man väl tycka och tänka lite angående att köpa en bostad bara för att studera.

Permalänk
Medlem

De jag känner i min ålder som har en bostadsrätt i Göteborg är endast de med föräldrar som kunnat gå in och betala X%, alternativt två pers som köpt en mindre lägenhet tillsammans.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Noterar att TS skriver "i någorlunda centralt läge". Då är inte priserna så höga. Jag undrar om TS är ute efter någonstans att bo eller vill hitta en billig lägenhet på rätt gata?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Kan priserna på bostadsrätter verkligen hålla i sig över de närmsta åren?
Nya studier får mig att migrera till en ny stad (Uppsala), och därmed nytt boende. Det börjar bli snålt om tid dock, och jag lutar mer och mer åt att köpa en lägenhet snarare än att försöka komma över en studentlägenhet. Att hyra i andrahand går bort iom. ohyggliga påslag på hyran.

Men priserna för små lägenheter (20-30kvm) är ju helt absurda! Ca 1,6-2,0 miljoner kronor för en i någorlunda centralt läge! Detta kan väl ändå inte hålla i sig över tid? Jag förstår att det är utbud och efterfrågan som gäller, men detta är väl ändå inte rimligt!?

Via försäljningsstatistiken på Hemnet har jag kommit fram till att priserna rasat med ca 7% i området jag kikat på (Luthagen / Främre Luthagen) under de senaste 12 månaderna, och jag läste någon artikel häromdagen där analytiker förutspådde ett nationellt tapp på ca 1% till hösten.

Någon insatt som kan sprida ljus över vart vi spås vara påväg?

Bra fråga!
Är nuvarande prisnivå rimlig?
Såhär sa man väl för lite över 10 år sedan också. Snittpriset per kvadratmeter i början på 90talet för bostadsrätter i många städer var ca 3000 spänn (yea, really!). Lite över 10 år senare låg priserna istället på ca 15.000 för samma områden (just stockholm har väl väl andra siffror men ökningen har varit lika stegrande där). Det är en värdeökning på 5 gånger på 10 år och även om någon crash inte förutspåddes så var många väldigt frågandet till om det verkligen kunde gå upp mer i pris. Priserna var ju smått "absurda" jämfört med vad de var bara för 10 år sedan.
Så blev det ju inte riktigt. 2006 peakade inte bostadspriserna kan vi konstatera ;).
Det vi har sett sedan 90talet är att priserna för bostadsrätter har stuckit iväg mycket snabbare än årslönerna har gjort och idag får man inte många kvadratmeter för en årslön medan bostadsrätten knappt kostade en årslön för 20 år sedan.

Min poäng i första stycket handlar väl mest om att det är svårt att sia om framtiden baserat på känslan man får när man ser prislappen på boendet. Upplevelsen att priserna kan uppfattas som absurda visar väl på vad man uppfattar som rimligt, men det behöver alltså inte vara samma sak som att svara på var marknaden är på väg i alla lägen.

Aja. Tillbaka till den viktiga frågan:
Hur ser utvecklingen av bostadspriser ut i uppsala? Den verkar ha peakat i agugisti 2017, och bottnat i januari 2018. Under sommaren har priserna börjat öka en hel del igen.
Här finns en del statistik för den nyfikne
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsa...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Priserna på bostadsrätter i Stockholms län har tappat 11% sedan toppen i maj -17. Så att det gått ner i Uppsala är logiskt. Och priserna kommer troligen att sjukna ytterligare NÄR (inte OM) räntan höjs. Folk kommer helt enkelt inte ha råd med amortering och ränta till dagens priser på bostäder. Räntan kan ju stiga med 2-3 %-enheter så det kan göra månadskostanden över dubbla dagens.

Bör påpekas att det väntas lågkonjuktur nu och därför kommer antagligen inte räntan höjas på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra fråga!
Är nuvarande prisnivå rimlig?
Såhär sa man väl för lite över 10 år sedan också. Snittpriset per kvadratmeter i början på 90talet för bostadsrätter i många städer var ca 3000 spänn (yea, really!). Lite över 10 år senare låg priserna istället på ca 15.000 för samma områden (just stockholm har väl väl andra siffror men ökningen har varit lika stegrande där). Det är en värdeökning på 5 gånger på 10 år och även om någon crash inte förutspåddes så var många väldigt frågandet till om det verkligen kunde gå upp mer i pris. Priserna var ju smått "absurda" jämfört med vad de var bara för 10 år sedan.
Så blev det ju inte riktigt. 2006 peakade inte bostadspriserna kan vi konstatera ;).
Det vi har sett sedan 90talet är att priserna för bostadsrätter har stuckit iväg mycket snabbare än årslönerna har gjort och idag får man inte många kvadratmeter för en årslön medan bostadsrätten knappt kostade en årslön för 20 år sedan.

Min poäng i första stycket handlar väl mest om att det är svårt att sia om framtiden baserat på känslan man får när man ser prislappen på boendet. Upplevelsen att priserna kan uppfattas som absurda visar väl på vad man uppfattar som rimligt, men det behöver alltså inte vara samma sak som att svara på var marknaden är på väg i alla lägen.

Aja. Tillbaka till den viktiga frågan:
Hur ser utvecklingen av bostadspriser ut i uppsala? Den verkar ha peakat i agugisti 2017, och bottnat i januari 2018. Under sommaren har priserna börjat öka en hel del igen.
Här finns en del statistik för den nyfikne
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsa...

Saken är den att väldigt många är så överbelånade i relation till sin inkomst att det blir rent samhällsekonimskt farlig.

Det finns personer som har lånat flera gånger sin egen årsinkomst och inte har några som helst planer på att betala tillbaka lånet.

Det dagen det kommer en rejäl lågkonjunktur kommer all annan konsumtion att drastiskt minska vilket leder till att ännu fler människor tvingas sluta på sina jobb.

När övriga länder i EU pratar om överbelåning så verkar det som att Sverige ofta blir ett typexempel på detta, och det är inte ur positiva egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aja. Tillbaka till den viktiga frågan:
Hur ser utvecklingen av bostadspriser ut i uppsala? Den verkar ha peakat i agugisti 2017, och bottnat i januari 2018. Under sommaren har priserna börjat öka en hel del igen.
Här finns en del statistik för den nyfikne
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsa...

Man får va lite försiktig när det kommer till prisstatistik för bostadsrätter i just Uppsala. Det säljs ofta mycket ettor i Augusti när alla studenter köper och då brukar kvadratmeterpriset sticka iväg.

Permalänk
Skäggig legend

Utbud, efterfråga - ringar på vattnet sprider sig.

Utbud: Många söker efter lgh/hus att köpa (för de som kan)
Efterfråga: -|-
Ringar på vattnet: De som inte har kapital att sätta sig där priserna är för höga, söker sig längre ut, vilket driver upp priserna även i de mindre centrala platserna.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YungGoBo:

Man får va lite försiktig när det kommer till prisstatistik för bostadsrätter i just Uppsala. Det säljs ofta mycket ettor i Augusti när alla studenter köper och då brukar kvadratmeterpriset sticka iväg.

Rimlig tanke!
Det där har säkert en inverkan och likt tidigare år så kommer det säkert komma en dipp efter augusti.
However, bortser man från lutningen i kurvorna utan tittar mer på trenden så ser prisutvecklingen likadan ut på de städer jag kollat.
Priserna i landet verkar ha varit lägst i starten på året och börjat gå uppåt under sommaren.
Så ja, att det går uppåt så brant kan vara relaterat till Uppsalas bomarknadssystem som i större grad påverkas av studenters efterfrågan vissa perioder. Men vändningen uppåt sker i hela landet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat är ju bostadspriserna i mångt och mycket en funktion av räntorna, och frågan om rimliga bostadspriser bottnar därför i frågan om rimliga räntor. Hur rimlig är en reporänta på -0,5%?

/M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Multithread:

Saken är den att väldigt många är så överbelånade i relation till sin inkomst att det blir rent samhällsekonimskt farlig.

Det finns personer som har lånat flera gånger sin egen årsinkomst och inte har några som helst planer på att betala tillbaka lånet.
Ja det är väl standard att låna långt över årslöner för boende i nuäget.

Det dagen det kommer en rejäl lågkonjunktur kommer all annan konsumtion att drastiskt minska vilket leder till att ännu fler människor tvingas sluta på sina jobb.

När övriga länder i EU pratar om överbelåning så verkar det som att Sverige ofta blir ett typexempel på detta, och det är inte ur positiva egenskaper.

Visst är det så.
Vad får man för en snittårslön i stockholm? 2 kvadratmeter? 4? Även i städer som Malmö får man långt under 10 kvadratmeter per årslön om man vill bo centralt.
Ja belåningsgrad på privatmarknaden är väl av aldrig tidigare skådat slag.

Och visst är Sverige ibland uppe som exempel när det kommer till hushållens belåning. Men här behöver man förstå siffrorna lite för att förstå vad det är som kritiseras.
Totala belåningen mot inkomsterna är faktiskt inte så hög i Sverige som man ibland får en bild av i media.
Norge ligger högre men framförallt danmark ligger mycket högre än svenskarna i belåning mot inkomst. Även om detta inte visar de senaste årens belåning så har det inte hänt något omvälvande för denna statistik utan det är ganska talande att i danmark är hushållen belånade flera gånger högre än sverige mot inkomsten!

(notera tyskland som faktiskt går i motsatt riktning - varför vet jag inte men det är intressant!)

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Hushallens-sk...

Jag har rotat lite mer i det där för något år sedan och vi ligger inte så högt i hushållens skuldkvoter jämfört med övriga europa faktiskt.

Så vad är det man pratar om när Sverige kommer upp på tapeten kring hushållsbelåning då?
Jo!
Det är ökningen som man oroas över. Den procentuella ökningen av priser jämfört med årsinkomster per år de senaste åren. Det är inte utan anledning att detta tas upp och det finns skäl till oro när marknader växer snabbare än de borde och kapital skickas in i en snabbt snurrande karusell.
Men för att förstå det här behöver vi inte bara titta på hur det ser ut i dagsläget. Anledningen till att vi inte är tokhögt belånade jämfört med övriga europa och ändå har haft en snabbare accelerationstakt i många år kan bara ha en förklaring.
Vi "började" nämligen på en mycket lägre belåningsnivå än många andra länder.
"Började" är helt fel ordval egentligen men jag tror ni är med på poängen ändå.

Det finns många orsaker till att svenska bostäder har kostat så lite. Här är väl några av anledningarna jag tror har spelat in.
1. Vi slapp andra världskriget. Det gjorde att när allt återuppbyggdes efter storkriget kunde vi lägga pengar på samhällsutveckling istället för att bygga upp grundläggande infrastruktur vilket skickades in oss i en guldera.
2. Miljonprogrammet - gav oss ett utbud av bostäder som var så stort att efterfrågan blev klen under många många år vilket gjorde att priser även på bostadsrätter stagnerade
3. Vi har inte haft marknadshyror. Inte en fråga om bra eller dåligt för det finns både och här men då hyresrätterna har varit låga och räntan hög har bostadsrättspriserna varit delvis kopplade till hyresrätternas prissättning och dessa är ju reglerade.
4. 1992 hade vi en nationell lågkonjuktur när den svenska bostadsmarknaden kollapsade. Long story short - det sänkte såklart priserna på boende i Sverige medan övriga världen slapp denna sänkning.
Ja, sedan finns det en hel uppsjö andra grejer som säkerligen av väldigt stor relevans. Byggregler, säkerhet vid affärer, likviditet hos banker och liknande men där har jag svårare att peka ut diff mot andra länder.

Så för 25 år sedan var det alltså väldans billigt med bostad i Sverige jämfört med övriga europa. Det innebar även att vi hade väldigt låg belåningskvot i landet.
I nuläget är vi ikapp belåningsmässigt, men knappast i topp. För att kunna göra den resan så måste belåningskvoten ha ökat snabbare i vårt land än i andra länder i Europa.
Det i sig är egentligen inte så orimligt. Frågan man ställer sig är väl om det kan bli nya bostadsbubblor av den snabba stegringen. Kanske, kanske inte. Den snabba stegringen tror jag oavsett kommer avta. Iaf jämfört med andra länder i EU. Så länge det inte spricker så är vi alltså inte så illa ute.
Danmark däremot haha. Även om inget tråkigt händer så är de ofantligt högt belånade och så kommer det se ut där även om några år. Danmark kan man lyfta fram som varnande exempel. Sverige spelar i divison 5 mot dem

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vill du bo i ett av Uppsalas finaste kvarter så kostar det. Läget är attraktivt och plats för nya bostäder i området är mycket begränsat (samma sak i Fålhagen). Söderbäcks inlägg ger en ganska bra bild av läget i dag tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Tror dom hade problem här i Norrtälje med att sälja nybyggda bostadsrätter, och därför funderar på att sluta bygga nytt.

Varför inte bara bygga hyresrätter istället, som folk faktiskt har råd med att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Visst är det så.
Vad får man för en snittårslön i stockholm? 2 kvadratmeter? 4? Även i städer som Malmö får man långt under 10 kvadratmeter per årslön om man vill bo centralt.
Ja belåningsgrad på privatmarknaden är väl av aldrig tidigare skådat slag.

Och visst är Sverige ibland uppe som exempel när det kommer till hushållens belåning. Men här behöver man förstå siffrorna lite för att förstå vad det är som kritiseras.
Totala belåningen mot inkomsterna är faktiskt inte så hög i Sverige som man ibland får en bild av i media.
Norge ligger högre men framförallt danmark ligger mycket högre än svenskarna i belåning mot inkomst. Även om detta inte visar de senaste årens belåning så har det inte hänt något omvälvande för denna statistik utan det är ganska talande att i danmark är hushållen belånade flera gånger högre än sverige mot inkomsten!

https://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Sveriges-ekonomi/Hushallens-skulder-pa-en-hog-niva/Hushallens-skuldkvot.png
(notera tyskland som faktiskt går i motsatt riktning - varför vet jag inte men det är intressant!)

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Hushallens-sk...

Jag har rotat lite mer i det där för något år sedan och vi ligger inte så högt i hushållens skuldkvoter jämfört med övriga europa faktiskt.

Så vad är det man pratar om när Sverige kommer upp på tapeten kring hushållsbelåning då?
Jo!
Det är ökningen som man oroas över. Den procentuella ökningen av priser jämfört med årsinkomster per år de senaste åren. Det är inte utan anledning att detta tas upp och det finns skäl till oro när marknader växer snabbare än de borde och kapital skickas in i en snabbt snurrande karusell.
Men för att förstå det här behöver vi inte bara titta på hur det ser ut i dagsläget. Anledningen till att vi inte är tokhögt belånade jämfört med övriga europa och ändå har haft en snabbare accelerationstakt i många år kan bara ha en förklaring.
Vi "började" nämligen på en mycket lägre belåningsnivå än många andra länder.
"Började" är helt fel ordval egentligen men jag tror ni är med på poängen ändå.

Det finns många orsaker till att svenska bostäder har kostat så lite. Här är väl några av anledningarna jag tror har spelat in.
1. Vi slapp andra världskriget. Det gjorde att när allt återuppbyggdes efter storkriget kunde vi lägga pengar på samhällsutveckling istället för att bygga upp grundläggande infrastruktur vilket skickades in oss i en guldera.
2. Miljonprogrammet - gav oss ett utbud av bostäder som var så stort att efterfrågan blev klen under många många år vilket gjorde att priser även på bostadsrätter stagnerade
3. Vi har inte haft marknadshyror. Inte en fråga om bra eller dåligt för det finns både och här men då hyresrätterna har varit låga och räntan hög har bostadsrättspriserna varit delvis kopplade till hyresrätternas prissättning och dessa är ju reglerade.
4. 1992 hade vi en nationell lågkonjuktur när den svenska bostadsmarknaden kollapsade. Long story short - det sänkte såklart priserna på boende i Sverige medan övriga världen slapp denna sänkning.
Ja, sedan finns det en hel uppsjö andra grejer som säkerligen av väldigt stor relevans. Byggregler, säkerhet vid affärer, likviditet hos banker och liknande men där har jag svårare att peka ut diff mot andra länder.

Så för 25 år sedan var det alltså väldans billigt med bostad i Sverige jämfört med övriga europa. Det innebar även att vi hade väldigt låg belåningskvot i landet.
I nuläget är vi ikapp belåningsmässigt, men knappast i topp. För att kunna göra den resan så måste belåningskvoten ha ökat snabbare i vårt land än i andra länder i Europa.
Det i sig är egentligen inte så orimligt. Frågan man ställer sig är väl om det kan bli nya bostadsbubblor av den snabba stegringen. Kanske, kanske inte. Den snabba stegringen tror jag oavsett kommer avta. Iaf jämfört med andra länder i EU. Så länge det inte spricker så är vi alltså inte så illa ute.
Danmark däremot haha. Även om inget tråkigt händer så är de ofantligt högt belånade och så kommer det se ut där även om några år. Danmark kan man lyfta fram som varnande exempel. Sverige spelar i divison 5 mot dem

Tar man hänsyn i denna jämförelse att man oftast jämför bostadsrätt vs äganderätt? Dvs ”köper” du en lägenhet med en summma pengar så är den i många fall också belånad av föreningen. Så om du köper en bostad för 3 000 000 så kan den i själva verket vara belånad för säg 4 000 000 om man tar hänsyn till belåningen som föreningen har (man betalar dess ränta genom månadsavgiften).

Ute i europa är det oftast äganderätter och du äger faktiskt din lägenhet då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför inte bara bygga hyresrätter istället, som folk faktiskt har råd med att ha?

Vilda gissningar men
1. Pengarna kommer ju tillbaka mycket långsammare
2. Det kanske till och med inte ens går ihop rent ekonomiskt alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror dom hade problem här i Norrtälje med att sälja nybyggda bostadsrätter, och därför funderar på att sluta bygga nytt.

Varför inte bara bygga hyresrätter istället, som folk faktiskt har råd med att ha?

För att det är svårare att få en byggaktör att ta på sig ett sånt jobb.

Det betyder att istället för att direkt få 10-20% av alla utgifter betalda genom förskottsbetalning/handpenning av bostadsrätt, ha ekonomin att ligga ute med alla kostnader för husbygget i en jäkla massa år..

Visst hade det varit bra med mer hyresrätter men om det skulle vara lönsamt att bygga hade troligtvis staten behövt gå in med bidrag/skattelättnader till byggbolagen och därmed hade det kostat mer för alla skattebetalare eller annat som inte blir bekostat.

Har inga siffror som bekräftar detta bara hört av kollegor.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Tar man hänsyn i denna jämförelse att man oftast jämför bostadsrätt vs äganderätt? Dvs ”köper” du en lägenhet med en summma pengar så är den i många fall också belånad av föreningen. Så om du köper en bostad för 3 000 000 så kan den i själva verket vara belånad för säg 4 000 000 om man tar hänsyn till belåningen som föreningen har (man betalar dess ränta genom månadsavgiften).

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen är väl den delen inte med, nej. Men så är man heller inte belånad som person av att vara med i en förening som är belånad. Skuldkvoten baseras ju på hur belånad man är. Inte hur belånad man själv är plus hur belånade alla föreningar man kan tänkas vara med i är.

Spelar det här upplägget någon roll då? Ja och nej. Hushållen är på riktigt inte lika högt belånade som det sammanslagna värdet av fastighetens belåning plus eventuellt lån för bostadsrätten (som sagt) så ur hushållens ekonomiska läge spelar det mindre roll. Och vad föreningar har för belåningsgrad mot bankerna är ganska sekundärt för nationalekonomin. Föreningarna kommer inte upphöra eller bara slängas ut för det förlorar bankerna också på. För övrigt är inte föreningarna i sig så gravt belånade så den delen är inte ett problemområde.

Där det spelar mest roll är för bankerna som kan låna ut pengar för bostaden två gånger vilket ger ordentligt med extra ränteintäkter för dessa. Det finns legitim kritik kring det här med att fastigheten i grunden är belånad och sedan tar folk lån igen för att bara få vara med i föreningen (och med medlemskapet kommer en besittningsrätt på en lägenhet som föreningen äger). Ja plus att dubbel utlåning ger högre månadskostnader för hushållen.
Men jag vill påstå att det faktiskt inte gör så mycket för hur skuldtyngda hushållen är att föreningarna också kan ha lån på fastigheterna.

Eller har jag missat något av relevans här månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det område du valt att titta på är faktiskt ett utav de dyraste områdena i Uppsala.
Det är därtill även färdigbyggt så det driver upp priserna.

Att titta på Uppsala som är en av Sveriges största städer och sedan ett populärt område ger en annan bild mot hur det ser ut i andra stadsdelar/mindre städer.

Bor själv 10 minuter cykelväg från Uppsala centrum och här är priserna typ 75% av det du beskriver.

Det är svårt att sia om var priserna är påväg. Räntan har en påverkan såklart och många skulle säga att den inte är på en "hållbar" nivå just nu.

Ett tips är att inte behandla bostadsköpet som en investering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Antagligen är väl den delen inte med, nej. Men så är man heller inte belånad som person av att vara med i en förening som är belånad. Skuldkvoten baseras ju på hur belånad man är. Inte hur belånad man själv är plus hur belånade alla föreningar man kan tänkas vara med i är.

Spelar det här upplägget någon roll då? Ja och nej. Hushållen är på riktigt inte lika högt belånade som det sammanslagna värdet av fastighetens belåning plus eventuellt lån för bostadsrätten (som sagt) så ur hushållens ekonomiska läge spelar det mindre roll. Och vad föreningar har för belåningsgrad mot bankerna är ganska sekundärt för nationalekonomin. Föreningarna kommer inte upphöra eller bara slängas ut för det förlorar bankerna också på. För övrigt är inte föreningarna i sig så gravt belånade så den delen är inte ett problemområde.

Där det spelar mest roll är för bankerna som kan låna ut pengar för bostaden två gånger vilket ger ordentligt med extra ränteintäkter för dessa. Det finns legitim kritik kring det här med att fastigheten i grunden är belånad och sedan tar folk lån igen för att bara få vara med i föreningen (och med medlemskapet kommer en besittningsrätt på en lägenhet som föreningen äger). Ja plus att dubbel utlåning ger högre månadskostnader för hushållen.
Men jag vill påstå att det faktiskt inte gör så mycket för hur skuldtyngda hushållen är att föreningarna också kan ha lån på fastigheterna.

Eller har jag missat något av relevans här månne?

Nja lite lekman är jag ju.

Men om ex räntorna går upp så går inte bara räntorna för lånen som privatpersonerna upp utan även för föreningarna (doc kan de ju vara bundna på fler år, vet ej). Men resultatet blir en ökning av både privatpersoners lån och föreningarnas. Föreningarnas ökade utgifter resulterar i en högre avgift.

Nu ver jag inte om man anser att denna indirekta kostnad har nägon betydelse. Men min åsikt, som kanske inte betyder så mkt, så ”känns” det lite orättvist att jämföra en bostad som är helt bekostad av en privatperson om säg 3 000 000 och en där den är belånad 3 000 000 av privatperson plus ytterliggare 1 000 000 av föreningen.

Under 90talet var det väl ett antal bostadsrättsföreningar som gick i konkurs...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hela min teori kring varför mindre lägenheter är så absurt dyra är väl just att i dom regionerna du snackar, upp kring 2 millar, finns väldigt många köpare.

Det som då började hända var ju att när alla dessa köpare inte längre vann budgivningar, helt enkelt fick gå ner och ner och ner i yta tills dom får fatt på nått.

2 millar kostar vad 2 millar kostar i ränta, oavsett storlek på lägenhet.
Tyvärr finns det ju då alltså (desperata?) personer som tillslut tar horribla beslut att börja pröjsa 100k+ / kvm.
Även med 2% i ränta så ger 2 millar 3,3k/mån i räntekostnad, före avdrag.
Folk anser väl då att det ändå är ett "värt" pris att betala, även om lägenheten sen bara råkar var 10 kvadrat

https://www.svd.se/prisrekord-i-stockholm-220000-kr-kvadratme...
Där har vi hål i huvudet på folk, 220k/kvm. 10 kvadrat stor.
Grattis nu när det som sagt droppat ~11% i snitt.
Ett riktigt högriskköp, stiger räntor och vi hamnar tillbaka på mer "normala" nivåer kring kanske 80-100k/kvm, så kommer ju den där lägenheten tappa mer än 50% i värde. Om det ens räcker. Vem kommer öht överväga att köpa en lägenhet på 10 kvadrat i en mer "normal" marknad?

Det är inget annat än tragiskt att något så pass "centralt" i livet som boende är, har blivit så trasigt.