Tips, idéer och råd för att förlänga ethernet-kabel?

Permalänk
Inaktiv

Tips, idéer och råd för att förlänga ethernet-kabel?

Hej!

Ethernet-kabeln för att ansluta routern i min lägenhet kommer ut i ett skåp med inspektionslucka i väggen i mitt förråd. Den synbara delen är ca 20cm.

Jag vill inte ha routern där inne då det blir tight med plats. Samt att jag hellre ser att den är placerad i mitt rack.

Jag skulle alltså behöva förlänga denna kabel med ca 4-5 meter.

Min fråga är då, hur gör jag detta på bästa sätt?

Det jag inte kan göra är att klippa bort rj45-kontakten.
Eller det är fullt möjligt, men eftersom det är en lägenhet så är det inget bra alternativ att göra åverkan på kabeln.

Så en av ideerna jag hade var att använda en keystone modul med rj45 honor i bägge ändar.
Vad tycks om denna idé? Har du någon bättre? Dela gärna med dig!

Permalänk
Medlem

Använd rj45-honor. Ser ingen annan rimlig lösning. Klippa i nätkablar är en dålig ide, det är väldigt svårt att få till den precision som krävs på egen hand.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ecce:

Använd rj45-honor. Ser ingen annan rimlig lösning. Klippa i nätkablar är en dålig ide, det är väldigt svårt att få till den precision som krävs på egen hand.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Absolut bäst med skarvdon men så svårt är det inte att pressa själv:)

Permalänk
Medlem

Var redan föreslaget vad jag skrev.....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv

Ok, då får det bli rj45-honor.

Men ser att det finns olika cat versioner och att det finns tvinnade och icke tvinnade.

Blir svårt för mig att se vad det för cat på den ethernet som går in i väggen. Spelar det någon roll om jag använder mig utav en annan (nyare) version av cat (t.ex cat6 om kabeln i väggen är cat5e)

Och spelar det någon roll om rj45-honorna/adaptern är tvinnad om kablarna inte är tvinnade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, då får det bli rj45-honor.

Men ser att det finns olika cat versioner och att det finns tvinnade och icke tvinnade.

Blir svårt för mig att se vad det för cat på den ethernet som går in i väggen. Spelar det någon roll om jag använder mig utav en annan (nyare) version av cat (t.ex cat6 om kabeln i väggen är cat5e)

Och spelar det någon roll om rj45-honorna/adaptern är tvinnad om kablarna inte är tvinnade?

Du undrar om sköldad/icke sköldad va?
Du vill ha en UTP (Unshielded twisted pair) skarv.

Cat5e och Cat6 är kompatibla, borde inte spela någon roll vilken kabel du skarvar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@henkiii:

Haha vet inte riktigt vad jag menade. Bristen på sömn får en tydligen att bli lite korkad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Du vill ha en UTP (Unshielded twisted pair) skarv.
Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska jag ha en UTP förresten? Borde inte FTP vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Varför ska jag ha en UTP förresten? Borde inte FTP vara bättre?

Om du inte vet att du behöver FTP så ska du inte använda det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av denka:

Om du inte vet att du behöver FTP så ska du inte använda det.

För att?
Det var ett icke-svar.

Eftersom den är skärmad så tar jag för givet att den är bättre att använda i ett rum fullt av elektrisk utrustning. Samt att det är flertalet eluttag/elkablar i samma skåp där ethernet-kabeln kommer ut. Dessutom är kabeln från skåpet till racket av typen FTP. Dock ej kabeln som kommer ut i skåpet i väggen.

Edit: såg nu att faktiskt kabeln mellan skåp och rack var utp också..

Permalänk
Medlem

@anon170706 Finns det något eluttag där inne? I så fall skulle du kunna använda dig av HomePlug/PowerLine adapter.
T.ex: PowerLine

Permalänk
Inaktiv

@Fruttyh: det är tyvärr en alldeles för opålitlig lösning när man kör diverse servers.
Provat denna lösning i annat sammanhang tidigare och är väldigt ostabilt och opålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

För att?
Det var ett icke-svar.

Eftersom den är skärmad så tar jag för givet att den är bättre att använda i ett rum fullt av elektrisk utrustning.

En skärmad kabel ska vara jordad i ena änden för att fungera bra,
jordar man i båda ändarna har man skapat en slinga som fungerar som antenn och fångar upp störningar,
går kabeln mellan olika rum kanske man har kopplat punkter i sitt elsystem och kan få strömmar att smita genom skärmen istället.
Sedan är ju frågan om vilka av dina prylar på nätverket som är jordade själva eller bara har 12 VDC adapters.

Twisted Pair är tvinnad för att hela tiden minimera arean på slingan mellan ledarna vilket i sig ska minimera störningar, en skärm ska egentligen inte behövas.

Permalänk
Medlem

@anon170706 Hmmm okej.
Jag skulle dock vilja påstå att det är stabilt, det skiljer ganska mycket mellan vilka adaptrar man använder och så klart hur eldragningen är i väggarna. Men hittills har jag bott på 3 ställen där det fungerat utmärkt.

Permalänk
Inaktiv

@pacc: Tack för ett tydligt och trevligt svar!