Permalänk

Roliga ideér för sleeving

Tjena!
Köpte nyligen ett Corsair 570x och efter ett tag insåg jag att kablarna jag fick med PSUn ser rätt fula ut (Hade tidigare ett NZXT Phantom så såg dem aldrig). Jag har därför kikat runt på sleevade alternativ från Cablemod och sleeving från MDPC. Jag har också kollat på extensions från Phanteks men känner inte att jag har någonstans att göra av de extra 50cm (skulle man kunna klippa av dem och mina originalkablar och löda ihop dem?).
Jag började fundera på ifall man kunde sleeva kablarna med något annat, t.ex. röd tejp eller någon form av band/tyg som man lindar runt. Vill självklart inte att det ska se billigt ut men det är ju alltid kul att göra något originellt. Tänkte att jag skriver och frågar här så att någon lite mer erfaren kan komma med vishet och lärdom till undsättning.
Jag undrar alltså om du själv har några ideér angående vad man skulle kunna använda till sleeving eller om mina egna ideér skulle kunna fungera, eller om jag är helt ute och cyklar.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@kolomakatita: Beställ customkablar från cablemods så får du precis så långa du behöver.

Permalänk

@Linus: Jo jag funderar på det men vill inte lägga så mycket pengar egentligen. Det var därför jag undrade om man kunde göra det själv med något billigare material, både för att få det billigare men också för att få det att se lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

@kolomakatita: Köp en hög med paracord i valfri färg, och sen är det bara att följa någon av alla guider som finns för att göra själva sleevingen.
Kan även vara värt att skaffa något verktyg för att ta isär kontakterna, samt det kan även vara smart att skaffa en PSU-tester för att se till så att inget har blivit felkopplat vilket kan förstöra datorn när man är klar.

Permalänk
Medlem

Det fanns en svensk butik som sålde MASSA material för att sleeva kablar, kontakter osv. men de kanske inte finns kvar?

Minns tyvärr inte namnet, men någon annan här kanske gör?

Permalänk

@loefet: Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

För några år sedan tänkte jag bygga en PC i en låda från en gammal klassisk SGI Indigo, men det var lite svårt med luftflöde för en "modern" PC så jag struntade i det.
Riktig Indigo är en växt som används för att färga jeans blåa, och jeans är av bomull. Därför hade jag planerat att sleeva kablarna med bomulls-sleeving som jag själv skulle färgat med äkta indigo.

Jag har sett kablar och vattenkylningsslangar sleevade i bar metall, typ. skärm resp. duschslangar men jag skulle vara rädd för kortslutning då.

Sleevade kablar tar annars mer plats än osleevade. Ett alternativ till sleeving vore att försöka gömma kablarna så mycket som möjligt inuti kantiga kabelkanaler eller strumpor runt flera kablar i taget och satsa på att de blir snygga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det fanns en svensk butik som sålde MASSA material för att sleeva kablar, kontakter osv. men de kanske inte finns kvar?

Minns tyvärr inte namnet, men någon annan här kanske gör?

Kan det vara Stylingwebben du tänkte på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Kan det vara Stylingwebben du tänkte på?

Fick för mig att det hette något annat med "sleeve" i namnet typ, men känner igen den där sidan.

Tack för länken!

Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med nästa bygge, om jag ska sleeva själv eller bara köpa färdigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp tråd och sticka en egen kabelstrumpa så slipper du att det ser ut som allt annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp tråd och sticka en egen kabelstrumpa så slipper du att det ser ut som allt annat.

Plus en påtdocka.