Ethernet saknar giltig Ip-konfiguration

Permalänk
Medlem

Ethernet saknar giltig Ip-konfiguration

Hej Sweclockers!
Jag har problem med mitt internet. Jag kör kabel mellan en mediabox och min dator, något som enligt min kommuns stadsnätssupport skall funka felfritt. Jag antar att det hela bygger på fel i min dators nätverksinställningar då min bror, med EXAKT likadan PC som mig, kan köra kabel från mediaboxen utan problem.

Det enda sättet för mig att få fungerande internet är att köra kabel från vår mediabox till vår router till datorn. MEN problemet med detta är att jag då inte kan spela League of Legends, eftersom vår router blockerar spelets client, vilket får mig att tappa anslutningen till spelet.

Så min fråga är egentligen: vad kan jag behöva göra för att få rätt inställningar på datorn? Jag kan ingenting om nätverkskort och annat, men de tips jag sett har inte funkat.

Jag har både Ipv4 och IPv6 igång, och båda erhåller sina adresser automatiskt. Jag har också testat att skriva in kommandon i kommandotolken, men det funkar fortfarande inte.

Har ni några tips?

EDIT: Det funkade att köra sladd mediabox till dator bara för några dagar sedan, men då funkade det inte för min bror. Nu är det istället min dator som krånglar och hans som funkar. Denna förändring skedde utan att någonting förändrades varken av min bror eller mig, inga uppdateringar, byten av portar, sladdar osv, det bara hände. Kan felet i sjävla verket ligga hos internetleverantören?

Permalänk
Medlem

Koppla in den på det sätt som inte funkar. Kör "ipconfig /all" och posta outputen här.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Förstår inte riktigt din setup, har du en mediabox (Vad innebär en mediabox?) som agerar som någon slags hub/switch som kopplar till routern som är kopplad ut på stadsnätet? Är alternativet att koppla till den eller direkt till routern? Om router är enda vägen ut på stadsnätet så måste du ju förbi den oavsett och då låter det som att du bara behöver portforwarda eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hos en del internetleverantörer kan det ta en tid, kanske 15 m, innan man får en ny IP adress och det börjar fungera. Men det kanske Du vet. Du skriver inte om Du använder ethernetporten för att ansluta till routern. Om det fungerar så är det ju inget fel på Din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Koppla in den på det sätt som inte funkar. Kör "ipconfig /all" och posta outputen här.

Microsoft Windows [Version 10.0.17134.191]
(c) 2018 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\Olle>ipconfig/all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Ollesdator
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : 100mbit.bahnhof.se

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . : 100mbit.bahnhof.se
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 44-8A-5B-21-2C-63
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.163(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 14 augusti 2018 14:39:54
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 21 augusti 2018 14:42:44
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkenero:

Förstår inte riktigt din setup, har du en mediabox (Vad innebär en mediabox?) som agerar som någon slags hub/switch som kopplar till routern som är kopplad ut på stadsnätet? Är alternativet att koppla till den eller direkt till routern? Om router är enda vägen ut på stadsnätet så måste du ju förbi den oavsett och då låter det som att du bara behöver portforwarda eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Info om mediabox: http://www.karlstadsnat.se/Stadsnat/Kom-igang/Mediaboxar/
Alternativet är att antingen dra sladd från mediaboxen till datorn, eller sladd från mediaboxen till en router och sen till datorn. En router är inte enda vägen ut på stadsnätet, det skall gå att köra sladd direkt från mediaboxen till datorn.

Vad är att portforwarda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Hos en del internetleverantörer kan det ta en tid, kanske 15 m, innan man får en ny IP adress och det börjar fungera. Men det kanske Du vet. Du skriver inte om Du använder ethernetporten för att ansluta till routern. Om det fungerar så är det ju inget fel på Din dator.

Jag använder ethernetporten för att ansluta till routern. Anledningen till att jag tror att det är fel på min dator är eftersom min bror, med likadan dator, kan köra kabel från mediaboxen direkt till datorn.

Permalänk
Medlem

EDIT: Det funkade att köra sladd mediabox till dator bara för några dagar sedan, men då funkade det inte för min bror. Nu är det istället min dator som krånglar och hans som funkar. Denna förändring skedde utan att någonting förändrades varken av min bror eller mig, inga uppdateringar, byten av portar, sladdar osv, det bara hände. Kan felet i sjävla verket ligga hos internetleverantören?

Permalänk
Skrivet av SOECT:

Info om mediabox: http://www.karlstadsnat.se/Stadsnat/Kom-igang/Mediaboxar/
Alternativet är att antingen dra sladd från mediaboxen till datorn, eller sladd från mediaboxen till en router och sen till datorn. En router är inte enda vägen ut på stadsnätet, det skall gå att köra sladd direkt från mediaboxen till datorn.

Vad är att portforwarda?

Om du kopplar datorn direkt till mediaboxen så misstänker jag att du får en "skarp adress", den tilldelas dynamiskt av ispn vilket gör att du får den väldigt sakta och du får vanligen bara ha en åt gången så om routern har en så får du antagligen ingen till datorn.

Om din router blockerar LoL så är det troligen porten den blockerar, inte för att jag förstår varför den skulle göra det... Men det finns guides för hur man fixar portforwardning på de flesta routrar.
T.ex https://portforward.com/league-of-legends/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkenero:

Om du kopplar datorn direkt till mediaboxen så misstänker jag att du får en "skarp adress", den tilldelas dynamiskt av ispn vilket gör att du får den väldigt sakta och du får vanligen bara ha en åt gången så om routern har en så får du antagligen ingen till datorn.

Om din router blockerar LoL så är det troligen porten den blockerar, inte för att jag förstår varför den skulle göra det... Men det finns guides för hur man fixar portforwardning på de flesta routrar.
T.ex https://portforward.com/league-of-legends/

Skickades från m.sweclockers.com

en skarp adress låter rimligt, jag testar att portforwarda

Permalänk
Skrivet av SOECT:

EDIT: Det funkade att köra sladd mediabox till dator bara för några dagar sedan, men då funkade det inte för min bror. Nu är det istället min dator som krånglar och hans som funkar. Denna förändring skedde utan att någonting förändrades varken av min bror eller mig, inga uppdateringar, byten av portar, sladdar osv, det bara hände. Kan felet i sjävla verket ligga hos internetleverantören?

Jag tror som sagt att anledningen till att det bara fungerade för en är för att när ni kopplade direkt så fick ni en unik skarp ip tilldelat. Denna är tänkt att kopplas till en router som kan fördela egna lokala ip-adresser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkenero:

Jag tror som sagt att anledningen till att det bara fungerade för en är för att när ni kopplade direkt så fick ni en unik skarp ip tilldelat. Denna är tänkt att kopplas till en router som kan fördela egna lokala ip-adresser.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Det verkar mest rimligt.