Är jag för snål om jag väljer en bärbar med 1050 TI 4 Gb istället för 1060 3 Gb/6Gb

Permalänk
Medlem

Är jag för snål om jag väljer en bärbar med 1050 TI 4 Gb istället för 1060 3 Gb/6Gb

Hej

Har lite beslutsvånda, köpa en billig "gaming" dator med 1050 TI 4 Gb eller en några tusen dyrare med 1060 3 Gb/6 Gb
Jag kommer att spela mycket Starcraft 2, WoW,CS-GO. Total War Warhammer 2 mfl , Starwars Battlefront 2, The Elder Scrolls online, Battelfield 1 ja ni fattar vad det är för typ av spel jag spelar, kommer att spela mycket kampanjer lokalt och en del online.

Skall ta upp spelandet igen efter några års uppehåll och nu har jag inte längre plats för en stationär dator så behöver köpa en bärbar som uppfyller mina behov och jag är lite osäker på vad som duger för bärbart. Har läst och kollat på forumet men inte hittat något som svarar direkt på detta utifrån de behov jag har. Givetvis är det alltid bättre att köpa så bra grejor man har råd med så håller de längre det fattar jag med men mina behöv är inte och kommer nog inte att vara att köra det värsta och senaste så klarar jag då mig med en GTX 1050 TI laptop?

Dessa datorer är det jag tittar på just nu

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/l... 8999:-

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/l... 10990 :-

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17-tum/msi-... 11990:- Lite osäker på vilken spec som gäller för denna oklart på hemsidan

Tack på förhand

Mvh

Niclas

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av misman:

1060 3 Gb/6 Gb

Undvik 3 GB-modellen helt.

Skrivet av misman:

Givetvis är det alltid bättre att köpa så bra grejor man har råd med så håller de längre det fattar jag med men mina behöv är inte och kommer nog inte att vara att köra det värsta och senaste så klarar jag då mig med en GTX 1050 TI

1060 är mer än 50% snabbare än 1050 Ti på mobilsidan.

Om det inte är akut så hade jag väntat och hållit koll på när de säljer ut laptops med 10-serien.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: OK inte så insatt vad är det som gör att man skall hålla sig ifrån 1060 max q antar att det är detta kortet du syftar på?

Mvh

Niclas

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av misman:

@Sveklockarn: OK inte så insatt vad är det som gör att man skall hålla sig ifrån 1060 max q antar att det är detta kortet du syftar på?

Max Q är en strömsnål variant där man offrar prestanda för längre batteritid/mindre kylbehov, men 3 GB VRAM är på tok för lite år 2018, och begränsar dessutom prestandan på 1060 märkbart.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Tack då fattar jag då behöver jag bara bestämma vad jag skall välja då står ju mellan de två Lenovo då

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk
Medlem

Ska du ha en bärbar som enda speldator är det bättre att ta i för mycket än för litet, du får ju byta hela datorn annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@misman: Det är sjukt svårt att köpa laptops på en budget imo, men satsa på att få så bra grejer som möjligt av sånt som inte går att byta ut (CPU/GPU), och som jag skrev innan så är rejäla prisfall att vänta. Jag köpte en modell som prissänktes från 26k på kort tid till 13k i samband med att de gick från 9-serien till 10-serien för två år sedan.

Du har inte övervägt att bara köpa att en ITX-baserad stationär?

Permalänk
Medlem

Total War Warhammer 2 och Battlefield kommer du få dra ner på grafiken för att få flyt. Satsa på en dator med mer än 3GB VRAM även i 1920x1080

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är skillnad mellan teori och praktik här, dvs hur väl komponenter fungerar i praktiken beror mkt på hur bra kylning dom har. En kraftfull GPU i ett slimmat chassi med dålig kylning lär i praktiken blir något mkt sämre, samma sak gäller för CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte en modell som prissänktes från 26k på kort tid till 13k i samband med att de gick från 9-serien till 10-serien för två år sedan.

Det är bra tips, men vi kan nog räkna med ett år innan de nya korten kommer i bärbara om vi tittar bakåt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är bra tips, men vi kan nog räkna med ett år innan de nya korten kommer i bärbara om vi tittar bakåt.

Jo, det är säkert ett tag kvar, men jag hoppas på en kortare tid nu när man gått över till binnade desktop-kretsar.

Det kan ju bli tvärtom, att 10-serien får fortsätta leva längre för att t.ex. omsätta alla "övertaliga" GPU'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det är säkert ett tag kvar, men jag hoppas på en kortare tid nu när man gått över till binnade desktop-kretsar.

Det kan ju bli tvärtom, att 10-serien får fortsätta leva längre för att t.ex. omsätta alla "övertaliga" GPU'er.

Ja, det är ju mycket möjligt men troligen dumpas inte priserna pga det isåfall utan de tar de nya till desktop och kör vidare med 10-serien bärbart.

Den som lever får se

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Jo det har jag men det springer iväg det med eftersom jag behöver köpa allt då, skärm, tangentbord mm och det lär inte bli billigare men huvudproblemet är väl att det skall plockas fram och bort eftersom jag inte har någon plats att ha grejorna, priset man får betala när man down sizar hemmet, tänkte köpa en laptop som jag kan klara mig ett par år med och sedan har nog sista sonen flytta hemifrån och jag får plats att ha en stationär dator igen 9

Förstår att man skall köpa så bra man kan och har råd med så man har en fungerade dator så länge som möjligt nu ser jag kanske lite annorlunda på det och jag har aspekten hur mycket kan jag med att lägga på mitt eget intresse kontra vad jag vill lägga på gemensamma saker med familjen.

Är ju en gammal gubbe som började spela dos spel ( bla Blizzards Lost Vikings) på tidigt 90-tal när en 486 dx33 med 4 mb ram och 300 Mb hdd var det fräckaste man kunde ha hemma och man fick programmera BAT filer för att överhuvudtaget kunna starta vissa spel.

Vill bara spela lite casual och kanske spela lite aktivt i WoW igen

Tack för alla svar

Mvh

Niclas

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av misman:

@Sveklockarn: Jo det har jag men det springer iväg det med eftersom jag behöver köpa allt då, skärm, tangentbord mm och det lär inte bli billigare

Tja, det skulle förvåna mig om det blev dyrare med en stationär, sen är ju en 15" skärm måttligt kul att använda, men du kanske har tänkt tanken med en extern?

Skrivet av misman:

men huvudproblemet är väl att det skall plockas fram och bort eftersom jag inte har någon plats att ha grejorna, priset man får betala när man down sizar hemmet,

Det är ju såklart svårare då. Jag löste det i min förra lägenhet genom att köpa en loftsäng att ställa skrivbordet under. Du kan inte vägghänga skärm och ett litet chassi någonstans, och ha en uppfällbar skiva för tangetbord/mus?

Skrivet av misman:

tänkte köpa en laptop som jag kan klara mig ett par år med

Jag skulle rekommendera begagnatmarknaden. Typ:
https://www.sweclockers.com/marknad/156867-msi-gt72s-6qf-010n...

Jag har t.o.m. sett obetydligt använda 1060-laptops för någon tusenlapp mer än det.

Skrivet av misman:

Är ju en gammal gubbe som började spela dos spel ( bla Blizzards Lost Vikings) på tidigt 90-tal när en 486 dx33 med 4 mb ram och 300 Mb hdd var det fräckaste man kunde ha hemma och man fick programmera BAT filer för att överhuvudtaget kunna starta vissa spel.

Bland de allra första spelen jag spelade på PC var Tetris samt World Tour Golf någon gång 1987-1988, så jag vet vad du menar.

Skrivet av misman:

Vill bara spela lite casual och kanske spela lite aktivt i WoW igen

Någon "hörna" och en riktig stol kommer vara väl investerade pengar i så fall.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Kan inte argumentera emot något du säger får ta mig en funderare, extern skärm kan absolut bli aktuellt har en av mina gamla skärmar kvar och det var tänkt att testa om den funkar med dagens teknik den har några år på nacken. Härligt med ditt engagemang

Mvh

Niclas

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Undvik 3 GB-modellen helt.
1060 är mer än 50% snabbare än 1050 Ti på mobilsidan.

Om det inte är akut så hade jag väntat och hållit koll på när de säljer ut laptops med 10-serien.

10-serien? Vad är det och när tror du de kommer säljas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

10-serien? Vad är det och när tror du de kommer säljas?

Du hittar flera ledtrådar i inlägget du just citerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

10-serien? Vad är det och när tror du de kommer säljas?

Nvidia 10-serien alltså, det är det vi diskuterat i tråden, och ingen aning tyvärr. Det var mest ett råd med tanke på att 20-serien kommer snart (kommer antagligen presenteras 20/8), och att det går att köpa billigare bärbara gaminglaptops av föregående generation i "övergången".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Du hittar flera ledtrådar i inlägget du just citerade

Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia 10-serien alltså, det är det vi diskuterat i tråden, och ingen aning tyvärr. Det var mest ett råd med tanke på att 20-serien kommer snart (kommer antagligen presenteras 20/8), och att det går att köpa billigare bärbara gaminglaptops av föregående generation i "övergången".

Ahh, då hänger jag med! Ja, jag känner till grafik-serien 1000! Jag hoppas de använder 2000 till den nya modellerna! Blir lättare istället för 1160 etc!

Permalänk
Medlem

@misman: Det blev jordens kompromiss en ministationär dator från asus med en i5 7300 HQ (laptop CPU) och ett Nvidia GTX 1060 3gb OC ej Q-Max men laptop version, en 24" skärm 1ms plus lite annat godis, fick grejorna igår och skall sätta upp det och testa i helgen. Om inte denna datorn lever upp till vad de lovar så får jag väl byta den har hört en hel del bra om den men även ett par sura kommentarer så vi får se.

Mvh

Niclas

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av misman:

@misman: Det blev jordens kompromiss en ministationär dator från asus med en i5 7300 HQ (laptop CPU) och ett Nvidia GTX 1060 3gb OC ej Q-Max men laptop version, en 24" skärm 1ms plus lite annat godis, fick grejorna igår och skall sätta upp det och testa i helgen. Om inte denna datorn lever upp till vad de lovar så får jag väl byta den har hört en hel del bra om den men även ett par sura kommentarer så vi får se.

Mvh

Niclas

Hoppas du blir nöjd! Annars hade jag satsat på en begagnad gaminglaptop... Finns endel till salu för runt 10k med 1060 6gb och även 1070!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att välja en stor monitor i stället för en tv om man har platsbrist och inte måste ha en gamingmonitor, jag har själv just bytt 2 *30" mot en 43" men då sitter jag ju nära monitorn men det finns 50" i serien också och kan man sitta 2 meter ifrån så borde en sådan kunna ersätta en separat tv i de flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.