Min dator kan inte använda micen i mina hörluar längre

Permalänk

Min dator kan inte använda micen i mina hörluar längre

Hej,
Igår när jag skulle spela med en kompis och loggade in på Discord så fick jag upp en ruta om att Discord inte tar emot något ljud från min mikrofon. Mina hörlurar är inte nya så jag tänkte att det kanske var fel på mikrofonen. Bestämde mig för att testa med min brors hörlurar som har fungerat förut men inte heller dom funka. RealTek HD kan hitta den och använder den som standard. Går jag in på kontrollpanelen, sedan ljud och därefter hantera ljudenheter så hittar den min mick. Det står att den är inkopplad i det bakre uttaget som den är men ändå fungerar det inte. Testade även mikrofonen på en hemsida men den funkade inte där heller. Har även kopplat in hörlurar och mikrofon där fram, men inget händer. Får ut ljud till hörlurar och högtalare men kan inte "skicka/spela in" något från min mikrofon.

Verkar alltså som att mikrofonen fungerar och att den blir identifierad av datorn men ändå kan den inte ta upp något ljud. Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Windows 10? Kontrollera Settings > Privacy > Microphone.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@bandyarvid123: Precis som @macmann1 säger så måste du in i Privacy och ge appar åtkomst till mikrofonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

@mamann1, @noMad17: Gick in på inställningar > sekretess > mikrofon. Hittade inte ens den här appen.

Har dessutom testat på internet, där fick jag förfrågan om sidan hade tillstånd att använda min mikrofon, tillät det men ändå funkar det inte.

Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandyarvid123:

@mamann1, @noMad17: Gick in på inställningar > sekretess > mikrofon. Hittade inte ens den här appen.

Har dessutom testat på internet, där fick jag förfrågan om sidan hade tillstånd att använda min mikrofon, tillät det men ändå funkar det inte.

Tack ändå!

Jag hade problem med Discord och teamspeak här om dagen jag också, och jag slog den här switchen fram och tillbaka och startade sen om datorn. Funkade. Omstarter hade inte hjälpt innan. Se bara till så att du faktiskt har rätt enhet i discord.

Annars, kan du höra något om du lyssnar på enheten? Dvs under inspelningsenheter > rätt mikrofon > egenskaper > Lyssna och bocka för att lyssna på enheten.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandyarvid123:

@mamann1, @noMad17: Gick in på inställningar > sekretess > mikrofon. Hittade inte ens den här appen.

Har dessutom testat på internet, där fick jag förfrågan om sidan hade tillstånd att använda min mikrofon, tillät det men ändå funkar det inte.

Tack ändå!

Du ska alltså kryssa i "Låt appar använda din mikrofon".
Jag hade nämligen samma problem efter en uppdatering, d.v.s. mikrofonen registrerades inte i bl.a. Discord.
Efter att jag kryssade i det alternativet fungerade den igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

@noMad17: Den är i kryssad men det funkar ändå inte...

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag hade problem med Discord och teamspeak här om dagen jag också, och jag slog den här switchen fram och tillbaka och startade sen om datorn. Funkade. Omstarter hade inte hjälpt innan. Se bara till så att du faktiskt har rätt enhet i discord.

https://cdn-03.fuskbugg.se/Ja64Qef7bf/ddaddf15-1534268858/Capture3.PNG

Annars, kan du höra något om du lyssnar på enheten? Dvs under inspelningsenheter > rätt mikrofon > egenskaper > Lyssna och bocka för att lyssna på enheten.

Testade att slå den fram och tillbaka och sedan starta om men det funkade inte heller.

Tror inte mikrofonen funkar överhuvudtaget på datorn. Hör inget om jag lyssnar på enheten.

Permalänk

Googlade igen och hittade detta
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2479280/mic-working-sound-fine.html

Han hade samma problem som mig vad jag kunde läsa. Han hade dragit upp mikrofon ljudet i RealTek HD och så hade det fungerat. Testade att göra samma sak och det visade sig att jag hade satt mute på mikrofonen därifrån. Problem solved:)

Tack så jätte mycket för hjälpen @macmann1 och @noMad17!