Rykte: Intels processor med 28 kärnor använder styrkretsen X599

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intels processor med 28 kärnor använder styrkretsen X599

Intels uppgraderade entusiastplattform med upp till 28 kärnor kan komma att lanseras i slutet av året. Nu rapporteras om att styrkretsen kan få namnet X599.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längdhopp med XX99 namnen från AMD och Intel.

Permalänk
Inaktiv

Tror jag skulle behöva en 28 kärning Intel, idag kom nya world of warcraft.. vem riktar sig nyheterna till? Många som köper workstation grunkor här på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Tror jag skulle behöva en 28 kärning Intel, idag kom nya world of warcraft.. vem riktar sig nyheterna till? Många som köper workstation grunkor här på forumet?

Bara för att jag inte ska köpa en cpu med 28 kärnor betyder det inte att jag ej är intresserad av att läsa om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Tror jag skulle behöva en 28 kärning Intel, idag kom nya world of warcraft.. vem riktar sig nyheterna till? Många som köper workstation grunkor här på forumet?

Jag vill ha en i min laptop, tänker på bra batteritid och såntdär!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Undrar just om Intel fortsätter med sin fina tradition att återvinna massa skräp från föregående HEDT-styrkretsar?

Permalänk
Medlem

Tråkigt om det ska behövas aktiv kylning på VRM. Med tanke på vad de moderkorten lär kosta så tycker jag det vore bättre om de gick all in med högt amperetal per fas, ordentliga kylflänsar som sätter funktion före form, samt värmeledningsrör mellan VRM-blocken för bättre värmeavledning, och naturligtvis kondensatorer som är specade för lång livslängd och för att tåla höga temperaturer. Om det lägger på 3-400Kr på slutpriset gör det inte så mycket med tanke på målgruppen. I det här segmentet så finns ändå ingen budgetmedvetenhet på det sättet.

Sen brukar jag ju klaga på att Intel byter sockel och styrkrets hit och dit, men här finns ju liksom en fysisk begränsning så det är inget jag klandrar dem för i det här fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt om det ska behövas aktiv kylning på VRM. Med tanke på vad de moderkorten lär kosta så tycker jag det vore bättre om de gick all in med högt amperetal per fas, ordentliga kylflänsar som sätter funktion före form, samt värmeledningsrör mellan VRM-blocken för bättre värmeavledning, och naturligtvis kondensatorer som är specade för lång livslängd och för att tåla höga temperaturer. Om det lägger på 3-400Kr på slutpriset gör det inte så mycket med tanke på målgruppen. I det här segmentet så finns ändå ingen budgetmedvetenhet på det sättet.

Sen brukar jag ju klaga på att Intel byter sockel och styrkrets hit och dit, men här finns ju liksom en fysisk begränsning så det är inget jag klandrar dem för i det här fallet.

Det kommer inte behövas aktiv kylning på VRMer om det inte är överklockning som körs. Effekten är trots allt inte superhög på Xeon-processorerna som redan idag körs på socket 3647 har liksom inte det.

Tar moderkortstillverkarna i, kanske något mindre än prototypkortet de körde den 28-kärniga i 5GHz med, blir det förmodligen bara ordentligt många fler faser och en större kylfläns. Det går att ha funktion och form.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Tror jag skulle behöva en 28 kärning Intel, idag kom nya world of warcraft.. vem riktar sig nyheterna till? Många som köper workstation grunkor här på forumet?

Om man nu inte ska gå till gymmet måste man fixa extra kraft någon annan stans ifrån.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Threadripper absolut största problem är priset som gör att få konsumenter har råd med den, Hedt tar nu dock priset.

Angående målgrupp, så om hedt blir otroligt mycket billigare än en xeon så har de plötsligt många kunder som köper den. Problemet är att dessa kunder annars hade köpt en betydligt dyrare xeon.

Så jag är skeptisk emot hedt, inte för att intel hur enkelt som helst kan göra bra hedt processorer utan för att deras ekonomiavdelning säger nej till detta.

Nå det blur intressant och se vad Intel tvingas göra med konkurrentens amd framfart.

Intels Pentium Gold som nypriss kostar lite över 600kr har självklart ecc stöd. Intels kommande 28 kärniga hedt som kanske kostar runt 30 000kr kommer nog inte ha ecc stöd. Kom med ett bra argument till varför den som kan, som ej innefattar ej konkurrera emot xeons.
Det handlar ju om en processor som kanske är 50 gånger så dyr som denpåkostade med ecc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34034:

Tror jag skulle behöva en 28 kärning Intel, idag kom nya world of warcraft.. vem riktar sig nyheterna till? Många som köper workstation grunkor här på forumet?

Ja en del faktiskt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad överklockarna kan göra med denna sedan. De har ju redan passerat långt över 5 GHz på nya 32-core Threadripper trotts att den knappt är ute: nuvarande rekord är 5,955.4MHz. Kommer någon galen klockare klara 6 GHz på Intel's 28-core tro?

Skrivet av https://wccftech.com/amd-threadripper-2990wx-5-1-ghz-oc-cinebench-world-record/:

At this point, it is not known what the 28-core could achieve under LN2 but one thing is clear: the Threadripper 2990WX LN2 demo is faster than Intel’s demo. It is now the world-record holder.

Intel still seems to be leading in the core-for-core performance department but all of that pales in comparison to the fact that the Threadripper 2990WX is priced very affordably for a processor of its caliber. It’s actually priced cheaper than the original MSRP of the Intel Core i9-7980XE ($1999). It will almost certainly be incredibly cheaper than the 28-core against which it is competing (and winning).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dpom86:

Ska bli spännande att se vad överklockarna kan göra med denna sedan. De har ju redan passerat långt över 5 GHz på nya 32-core Threadripper trotts att den knappt är ute: nuvarande rekord är 5,955.4MHz. Kommer någon galen klockare klara 6 GHz på Intel's 28-core tro?

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/08/AMD-Threadripper-2990WX-LN2-5.1-GHz-Benchmarks.jpg

Jag är kass på att överklocka, men jag funderar på att förboka ett hundrapack 28 core hedt. Efter en 80 förstörda cpuer så kanske jag får bra resultat..-Överklockningssporten har plötsligt blivit svindyr..

Permalänk
Medlem

@anon159643: Ja det är inga AthlonXP som överklockas längre. Den är för dyr för mig att leka med idag.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Längdhopp med XX99 namnen från AMD och Intel.

Och precis i detta nu, Intel hoppade alldeles för högt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Called it !:
#17481821

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Tror jag skulle behöva en 28 kärning Intel, idag kom nya world of warcraft.. vem riktar sig nyheterna till? Många som köper workstation grunkor här på forumet?

Tror fler på forumet är intresserade av kommande teknik och vilken väg utvecklingen tar än som är intresserade av wow. Borde va så åtminstone...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skewgen:

Tror fler på forumet är intresserade av kommande teknik och vilken väg utvecklingen tar än som är intresserade av wow. Borde va så åtminstone...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag med! Dock mer intresserad av nätverk, sfp+ poe+ toe.. häftig teknik! 28 Kärnor på prollen.. äääh väck mig när de lärt sig samarbeta på en tråd!

Permalänk
Medlem

@anon159643: var och när är hedt billigare än threadripper?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig att de behöver server sockeln.

Har haft rätt vilda diskussioner om 28-core på X299 korten som finns ute, och det skulle verkligen vara svårt med en del av dessa korts VRM att driva den, utan att brinna upp (eller eftermontera aktiv kylning), då de redan fått rätt hård kritik på 18-core. Och att lägga på 40% fler kärnor, gör trots allt att lasten går upp när turbo/OC tas med. Detta har ju redan släppts officiellt på X399 brädorna till TR.

Designar du en ny bräda dock, kan du ju börja med att lägga bättre VRM lösning från server-sockeln redan där.
Sen är ju frågan vad och hur denna x599 blir, samt vilken nod de ska klämma in den på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av theo0019:

@Johan86c: var och när är hedt billigare än threadripper?

Hedt tar priset för att vara dyr borde jag ha skrivit, det var detta jag menade.

Sedan är xeon billigare än threadripper för vissa lösningar med höga krav, man skulle kunna argumentera för hedt. Men när de ej har ecc stöd så blir det ytterst sällan.

Men visst säg att man på skarp miljö kör xeon så skulle man kunna köra med hedt i vissa testmiljöer. Fast när all annan hårdvsra är svindyr, så känns fet bättre att köra med samma översllt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

LGA 3647 känns lite sådär på en konsumentplattform.

Sett till saker som strömleverans är LGA 2066 och existerande moderkort mer än nog även för en 28 kärnor XCC Skylake SP. Xeon Platinum 8180 drar ~200 W under maxlast, SweClockers m.fl. kunde ju överklocka 7980XE till en punkt där det hela drog ~500 W.

Skulle hävda att hela "A-serien" har passerat punkten där det egentligen finns någon rationell anledning för något att köpa systemet för att använda det rakt upp och ner som en arbetsstation.

Den extremt nischade målgrupp man riktar in sig på kommer i stället handla om att slå överklockningsrekord, slå rekord i olika benchmarks etc. Ska man optimera för det användarfallet är det ju en självklarhet med moderkort som har totalt löjlig strömförsörjning sett till vad som skulle behövas i standardutförande.

Sedan finns tekniska orsaker till att inte köra LGA 2066, den sockeln kan inte hantera med än fyra minneskanaler vilket med UDIMM i praktiken betyder maximalt 128 GB RAM (tillverkas helt enkelt inte större sådana DIMM:ar).

LGA 3647 har långt fler pinnar än vad som behövs enbart för två extra minneskanaler. Framförallt innehåller LGA 3647 tre stycket "ultrapath connect" länkar som är totalt irrelevanta för A-serien då det är single socket, dessa saknas på LGA 2066 då det är single-socket only... Man ökar ändå den praktiska begränsningen för mängd RAM till 192 GB.

Angående ECC. Finns absolut fall där det är ett krav, för dessa krav finns ju en Xeon-serien med "W" suffix i namnet (W=workstation). W-serien är baserad på LGA 2066 och stödjer ECC samt RDIMM (så upp till 512 GB RAM trots "endast" fyra minneskanaler).

Xeon-W är en rimlig plattform för någon som jobbar professionellt på ett sätt som kräver en kraftig arbetsstation, HEDT är för svensson där där rätt mycket offras för att få något som ser bra ut i benchmarks. Prisskillnaden mellan HEDT och Xeon-W är väl typ <8 konsulttimmar, borde inte vara det som fäller avgörandet...

För användarfallet A-serien verkar riktad blir då ECC rätt meningslöst. Varför lägga pengar och resurser samt ta en viss prestandaförlust med ECC på en plattform som verkar handla om extrem överklockning (vem bryr sig om ECC/icke-ECC när systemen ändå kör totalt utanför specifikation) samt att slå rekord (så man vill ha så snabbt RAM som möjligt utan ECC broms).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Sen är ju frågan vad och hur denna x599 blir, samt vilken nod de ska klämma in den på.

Givet att C62x chipset (det som används ihop med LGA 3647 och Xeon Skylake SP) är tillverkad på 14 nm+: finns det någon anledning att tro att x599 är något mer än en omdöpt version av C621 (d.v.s. enklaste modellen)?

C622 lägger till stöd för att kroka in externa acceleratorer mot chipset, högre modeller utökar den möjligheten och lägre upp finns saker som kryptoacceleration direkt i chipset. Knappast något som lär användas på A-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att C62x chipset (det som används ihop med LGA 3647 och Xeon Skylake SP) är tillverkad på 14 nm+: finns det någon anledning att tro att x599 är något mer än en omdöpt version av C621 (d.v.s. enklaste modellen)?

C622 lägger till stöd för att kroka in externa acceleratorer mot chipset, högre modeller utökar den möjligheten och lägre upp finns saker som kryptoacceleration direkt i chipset. Knappast något som lär användas på A-serien.

Hmm, egentligen inte. De lär ju stänga av vissa funktioner som ECC stödet och lite annat som du nämner, men det är väl rätt rimligt att tro de gör denna vägen, då det är enklare. Och volymen av X599 kort lär ju inte vara så hög, så 14nm noden borde väl klara av det (tänkte på produktionskapaciteten som redan är på max).

Det är ju helt klart enklaste sättet att få fram ett chipset som redan är typ validerat, annars är det ju inget man kan få fram på "några månader" direkt.

PS. Man måste gilla ironin i vad som sker dock.
AMD tar sin konsument CPU till server nivån...
Intel tar sin server CPU till konsument nivån...
Allt för att tävla med varandra.

Permalänk
Medlem

Längdhopp med XX99 namnen från AMD och Intel.

Skickades från m.sweclockers.com