Permalänk
Medlem

Olika snabba laddare

Hur vet man hur snabb en laddare är att ladda mobilen? Som jag förstår det beror det på vad nätadaptern har för strömförbrukning vilket anges på den i Ampere. Dock upptäckte jag att när jag endast bytte till en annan (längre) sladd mellan telefonen och adaptern, så gick det långsammare att ladda, trots att det var samma telefon och adapter. Så det verkar även kunna bero på sladden då? Kan det även bero på telefonen?

Kan någon vara vänlig och redogöra för hur det här funkar exakt. Det jag egentligen framför allt undrar är hur man vet att en adapter + sladd funkar bra till att ladda en viss telefon med.

Permalänk
Medlem

Det beror på Volt och Ampere som laddaren ger ut.
Sedan så finns det kablar som inte klarar av att leverera rätt mängd ström.

Det kan även vara fel på telefonen om den inte tar emot snabbladdning med rätt laddare.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det beror på snabbladdningsteknik (om laddare och telefon använder samma snabbladdningsteknik, typ quickcharge, dash charge etc).
Ifall snabbladdningsteknikerna på telefon och laddare inte är samma spelar strömstyrkan (ampere) på laddaren in, längd på sladd, hur mycket ström telefonen vill ta emot etc. Rätt mycket som spelar roll alltså

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej hur kan man kolla på förhand vad som passar bäst till vad då? Om man ska köpa ny laddare och sladd och vill veta att de funkar bra innan.