Aktiva högtalare som surrar.

Permalänk
Medlem

Aktiva högtalare som surrar.

Hejsan,

Har ett par argon 7350 v2 som jag haft ett par år nu och de har fungerat utmärkt tills för ett par dagar sedan. Kom hem från min semester och satte igång dem och efter kanske 5-10 minuter så börjar det surra i dem som ett lågt hummande typ. Det blir högre ju längre jag använder dem vilket får mig at tro att det har något med det inbyggda nätaggregatet att göra.

De funkade perfekt innan semestern och har inte använts under de 3 veckor jag var borta. Har provat med olika ingångar, både. Min schiit valhalla 2 och o2 odac samma sak i båda.

Så frågar jag här om någon kan ha koll på vad det kan vara eller om det bara är att köpa nytt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Hej

Låter som impedans problem. Kan vara typ oxiderade/glappa kablar testa att ta isär alla kontakter när systemet är helt avstängt. (speciellt om det är bägge kanaler som brummar.)

Aktiva högtalare kan ju iofs få problem med bla kondensatorer som torkat i värmen men prova ovan först. Sedan att dra en kort annan signalkabel av typen koaxial (som inte tar upp störningar lika lätt) mot närmaste/lättaste att komma åt högtalare.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att jag kör hörlurar i samma dac och har inga problem med dem. Så verkar som det är kablarna till / mellan högtalarna eller högtalarna själva det är fel på. Men ska testa imorgon att koppla isär allt och skaffa ett par andra kablar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q