Mikrofonen vägrar leka med de andra barnen

Permalänk
Medlem

Mikrofonen vägrar leka med de andra barnen

Så jag har problem med mikrofonen. Jag har ett externt ljudkort på mitt headset. Aldrig haft problem innan på någon annan dator, inklusive min egen laptop som jag använder nu. Har testat mikronen på andra datorer. Inga problem. Jag hittar micen på Skype och även på enhetshanteraren. Jag gjorde en felsökning och fick denna ruta:

Så jag har tydligen tre(!) micar. Jag gjorde felsökningen och Windows 10 hittade inget fel. Ändå så funkar inte micen. Jag har naturligtvis kollat att den externa knappen på ljudkortet som reglerar på/av faktiskt är på. Jag brukar aldrig stänga av den ändå. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte exakt men sedan senaste stora uppdateringen har ngt som har med mikrofonen ändrats. En inställning dvs. Men kommer fan inte ihåg vad det var för inställning. Vet bara att många råkade ut för att helt plötsligt funkade inte mikrofonen.

Kan ha vart en säkerhetsinställning, eller sekretess. Ngt sånt. När folk hittade det var det bara att aktivera mikrofonen så funkade det igen. Mer hjälp än så kan jag inte ge tyvärr. Men är något iaf, lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så jag har problem med mikrofonen. Jag har ett externt ljudkort på mitt headset. Aldrig haft problem innan på någon annan dator, inklusive min egen laptop som jag använder nu. Har testat mikronen på andra datorer. Inga problem. Jag hittar micen på Skype och även på enhetshanteraren. Jag gjorde en felsökning och fick denna ruta:

https://i.imgur.com/CkesP91.png

Så jag har tydligen tre(!) micar. Jag gjorde felsökningen och Windows 10 hittade inget fel. Ändå så funkar inte micen. Jag har naturligtvis kollat att den externa knappen på ljudkortet som reglerar på/av faktiskt är på. Jag brukar aldrig stänga av den ändå. Vad kan problemet vara?

Du har en två kanaler från ditt vanliga ljudkort, plus en extra som kommer med det externa ljudkortet till mic-en. Inget konstigt egentligen.

Har du kollat skypes microfon-rättigheter?
Vissa har haft problem med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå in på Inställningar (Win+i) -> Sekretess -> Mikrofon. Där ska du ha ett reglage med texten "Låt appar använda din mikrofon".

Se till att det reglaget står på "På".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W