Kärnkraft - är folk rädda än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det någon som vet vad Sverigedemokraterna har för ställning till Kärnkraft? Jag kan inte riktigt hitta något på google

De är för utbyggnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Med tanke på konsekvenser av att kärnavfall läcker ut, tiden det ska lagras och hur osäkert det faktiskt är huruvida förvaringen kommer att hålla ser jag inte alls det som konstigt att en del människor finner det bekymmersamt. Det finns inget som med säkerhet kan påstå att dagens förvaring kommer att klara 100 000-tals år vad än vissa säger. Sedan är man såklart fri att tro vad man vill om detta.

Vad gäller energikällor är det väl knappast så att vi har något bra alternativ idag. Det är därför forskningen måste satsas på samt så måste man få slut på de stora multinationella oljeföretagens sabotage av just sådan forskning. Hur kan det vara rimligt att man låter dem köpa upp patent som faktiskt skulle kunna leda till en renare miljö och natur bara för att kasta dessa i papperskorgen?

Återigen, studera slutförvarsansökan och omständigheterna kring de naturliga reaktorerna i Oklo som slutförvarslösningen använder som analog. SKB har forskat kring detta i 40 år, forskning som granskats högt och lågt nationellt så väl som internationellt. Antikärnkraftsrörelsens enda angreppspunkt har varit kopparkapslarnas integritet, de har inte kritiserat alla de analyser och modeller kring haverifallen som SKB har redovisat för SSM, miljödomstolen och MKG.

Dos till kritisk grupp för det värsta sannolika haveriet i barriärerna eller kapslarna i slutförvaret ger en dos på <14 mikroSv/år. Om du inte litar på denna slutsats som är grundad på beräkningar, forskning och praktiska försök (ja, man har stått och pumpat radionuklider genom bergrunden i Äspölabbet m.m.) så handlar det snarare om din oförmåga att ta till dig information och förstå den...eller är det ovilja?
SKB's modeller sträcker sig 1 miljon år in i framtiden, i Oklo låg avfallet där det låg i 1,2 miljarder år...

'Tror' gör man i kyrkan.

De multinationella oljeföretagen spenderar mycket pengar på att lobba för vind- och solkraft, du bör fråga dig varför de gör på detta viset. Analogin är ju knarklangaren som ger bort den första silen gratis...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Jo men det byggs stora fusions reaktorer men de är ju klart 10 år bort. Det har även tagits patent utav Lockheed Martin på reaktorer som skulle kunna producera 100MW på 1 KG bränsle. Och vara små nog att finnas på ex hangarfartyg. Så vem vet minsta genombrott så kanske det kommer mindre reaktorer på marknaden så kan man iaf släcka kolkraftverken. För att sedan bygga de stora fusionskraftverken eller bygga om de som är i produktion nu.

Det vore ruskigt fint om gångbara fusionskraftverk skulle dyka upp inom en närstående framtid, men det är bra att ha i bakhuvudet att det är teknik som historiskt sett alltid sagts ligga 10-20 år fram i tiden. Bra att vara positivt, naivt att förlita sig på sådant som ännu inte finns.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag är för mer kärnkraft, speciellt intressant ser fjärde generationens blykylda reaktorer ut, dessa kan dessutom använda gammalt kärnbränsle och få ned tiden avfallet behöver i lagring till 1000År, vilket är helt möjligt att bygga förvar för. Tyvärr är tekniken inte riktigt mogen än, men när den är det vore det otroligt korkat att inte använda den. Borde avvakta några år med slutförvaret tills man ser om det går att använda som bränsle istället.
Ny teknik fjärde generationens kärnkraft.

Stavning
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hoppeligen gör vi stora framsteg inom fusion vilket börjar vara ganska hårt på tapeten nu de sista åren, det har ju stora potentialer att bli den stora evolutionen i energiframställning. Forskarna kommer ju hela tiden närmare och närmare nu till en fungerande sådan. Brukar även följa detdär geniet/dåren (hur man vill nu kalla det) Doug Coulter som byggde sin helt egen fusionsreaktor i källaren och börjar bli såpass farligt för hälsan att han blev tvungen att börja driva den på distans från en annan byggnad. Finns nog andra påkostade projekt som är längre i utvecklingen men hans intelligens och personlighet och att han gör det på helt egen hand gör att jag brukar kolla upp då och då vad han sysslar med.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nu möts man alltså av ännu ett inlägg om att vi nu importerar ännu mer kolkraft från Tyskland igen. Det är få som säger emot att det vi behöver få ordning på när det gäller miljön är främst växthusgaser. Ändå så är vi här i Sverige i många fall så rädda för den säkraste kraftkällan som finns; kärnkraft. Är det beroende på propagandan i omröstningen för några decennier sen? Är det för att folk stirrar sig blinda på 'stora olyckor' men inte inser att dålig luft dödar folk över tid, konstant?

Jag kastar in en länk eller två, och en meme. Någon som har åsikter i frågan?

Världens säkraste energi?

http://forumbilder.se/H7PN5/36486283-1775458439168417-2243707305025601536-n.jpg?width=150

Kärnkraft på rätt sätt är säker och "utan utsläpp". Dock så sliter strålningen på betong m.m. i reaktorn och delar måste bytas ut och de gamla delarna är kontaminerade i många år. Även det uttjänta bränslet måste förvaras.

Personligen tycker jag Sverige ska använda sina reaktorer så länge tills tillräckligt effektiva och miljövänliga energikällor finns.
Men kanske inte bygga ut.

Det är intressant lögnen som sprids om solceller. Solceller i Sverige är mer eller mindre värdelösa under vinterhalvåret. Men från södra tyskland och ner till Ekvatorn är det en bra idé.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nu möts man alltså av ännu ett inlägg om att vi nu importerar ännu mer kolkraft från Tyskland igen. Det är få som säger emot att det vi behöver få ordning på när det gäller miljön är främst växthusgaser. Ändå så är vi här i Sverige i många fall så rädda för den säkraste kraftkällan som finns; kärnkraft. Är det beroende på propagandan i omröstningen för några decennier sen? Är det för att folk stirrar sig blinda på 'stora olyckor' men inte inser att dålig luft dödar folk över tid, konstant?

Jag kastar in en länk eller två, och en meme. Någon som har åsikter i frågan?

Världens säkraste energi?

http://forumbilder.se/H7PN5/36486283-1775458439168417-2243707305025601536-n.jpg?width=150

Folk är rädda för allt möjligt, spindlar, hundar, för att jobba. Självklart är de rädda för kärnkraft. De flesta människor har mycket begränsad kunskap hur man producerar energi och vilka risker/fördelar/nackdelar dessa faktiskt har. Dessutom förstår folk i gemen (inklusive vissa tröga politiker) inte hur ett nationellt elnät fungerar och hur känsligt det är för störningar som t.ex. energiunderskott. Vissa vintrar har vi varit nära elransoneringar, heller inget politiker gärna skryter med.

Sverige har västvärldens mest korkade miljödebatt/miljöpolitik:
-Brasilien "får inte" hugga ner urskog eller bränna av mark för att föda upp boskap. Vi själva har i princip ingen urskog kvar överhuvudtaget.
-Vi har förstört de flesta rinnande vattendrag med utsläpp och på senare tid vattenkraft, ändå anses vattenkraft vara en "grön" energikälla trots att den förstör mest av alla.
-Våra hav är både förgiftade och övergödda. Dessutom håller vi på att fortfarande fiska ut dom, ren idioti.
-Politiker försöker få folk att tro att vi genom "miljöskatter" kan rädda världen. Deras tröga väljare begriper inte att dessa skatter endast är till för att rädda deras eget skinn. Pengarna behövs att stoppa i alla budgethål som uppstått av någon anledning de sista åren.

Permalänk
Avstängd

Kärnkraft är det enda vettiga alternativet i nuläget, så ja, vi bör ha den kvar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är intressant lögnen som sprids om solceller. Solceller i Sverige är mer eller mindre värdelösa under vinterhalvåret. Men från södra tyskland och ner till Ekvatorn är det en bra idé.

Vi har nästan lika många soltimmar i Sverige som i Tyskland (en soltimme motsvarar fulleffekt från solcellen i en timme). Sedan har du helt rätt i att effekten kraftigt varierar över året. Precis som det varierar även i Australien.

Syd-västra Tyskland som har flest soltimmar har ca 15% fler soltimmar än genomsnittet i Sverige. Tittar man genomsnittet för Tyskland kontra Sverige så är det rätt jämt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag är för mer kärnkraft i Sverige och i övriga Europa, med krav på modern teknik inom kärnkraften.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vad som helst utom kol tycker jag är ett alternativ, men jag vet inte riktigt hur man tänkt att ersätta ca 43-50% av energitillverkning när man lägger ner kärnkraften. På Kontrollrummet kan man se i realtid hur sverige säljer och köper energi och vart ifrån den vi tillverkar kommer ifrån

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur alla så kallade "miljömuppar" har tänkt sig att vi skulle ersätta kärnkraften? Vi kommer inte kunna göra det utan att behöva minska rejält på vår energiförbrukning... som ständigt ökar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@DwarF:
Mycket intressant hemsida. Värt att nämna hade vi 2016 totalt 4,6 MW installerad vindkraft. Under ovädret 10/8 så genererade vi 4,6 MW vindkraft var av nästan allt exporterades.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kärnkraft på rätt sätt är säker och "utan utsläpp". Dock så sliter strålningen på betong m.m. i reaktorn och delar måste bytas ut och de gamla delarna är kontaminerade i många år. Även det uttjänta bränslet måste förvaras.

Personligen tycker jag Sverige ska använda sina reaktorer så länge tills tillräckligt effektiva och miljövänliga energikällor finns.
Men kanske inte bygga ut.

Det är intressant lögnen som sprids om solceller. Solceller i Sverige är mer eller mindre värdelösa under vinterhalvåret. Men från södra tyskland och ner till Ekvatorn är det en bra idé.

Håller helt med om att vi kan lika väl behålla den kärnkraft vi har samt att om de avvecklas så tillåta att ersätta reaktorerna med varianter som kan återanvända bränslet vi har liggande för att skapa en mindre farligt slutprodukt. Det är det enda vettiga för framtiden.

Däremot håller jag inte med om det du säger om Solceller. Solceller fungerar fint under vinterhalvåret, till och med bättre då effektiviteten ökar när temperaturen går ner. Dock så bör solceller kombineras med någon form av energilagring/elbil för att få ut det mesta av dem, då kopplingen mot elnätet är det stora problemet vi har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi har nästan lika många soltimmar i Sverige som i Tyskland (en soltimme motsvarar fulleffekt från solcellen i en timme). Sedan har du helt rätt i att effekten kraftigt varierar över året. Precis som det varierar även i Australien.

Syd-västra Tyskland som har flest soltimmar har ca 15% fler soltimmar än genomsnittet i Sverige. Tittar man genomsnittet för Tyskland kontra Sverige så är det rätt jämt.

Skrivet av loefet:

Håller helt med om att vi kan lika väl behålla den kärnkraft vi har samt att om de avvecklas så tillåta att ersätta reaktorerna med varianter som kan återanvända bränslet vi har liggande för att skapa en mindre farligt slutprodukt. Det är det enda vettiga för framtiden.

Däremot håller jag inte med om det du säger om Solceller. Solceller fungerar fint under vinterhalvåret, till och med bättre då effektiviteten ökar när temperaturen går ner. Dock så bör solceller kombineras med någon form av energilagring/elbil för att få ut det mesta av dem, då kopplingen mot elnätet är det stora problemet vi har idag.

Så med midnattssol så har man löst energiproblemet då man har sol dygnet runt?

Nej så enkelt är det faktiskt inte. Jag har faktiskt gått en kurs om solceller på högskolan.

Problemet med solceller i norden är att för mycket energi försvinner i atmosfären.

Tänk jorden som en sfär och tänk atmosfären som en större sfär med jorden i dess centrum. Det är vid ekvatorn solljuset behöver gå igenom kortast avstånd och då förlorar minst energi.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Herr Kantarell:

Så med midnattssol så har man löst energiproblemet då man har sol dygnet runt?

Nej så enkelt är det faktiskt inte. Jag har faktiskt gått en kurs om solceller på högskolan.

Problemet med solceller i norden är att för mycket energi försvinner i atmosfären.

Tänk jorden som en sfär och tänk atmosfären som en större sfär med jorden i dess centrum. Det är vid ekvatorn solljuset behöver gå igenom kortast avstånd och då förlorar minst energi.

https://i0.wp.com/bengtsvillablogg.info/wp-content/uploads/2017/02/Solel-inmatad-till-n%C3%A4tet-2014-2016.jpg

Nej, du räknar soltimmar som när solen är framme och inte soltimmar som i effektivt antal timmar som solcellerna är aktiva.

Statistiken ljuger inte, grafen du säger dock bara att du får mer energi på sommaren än vintern. Inte i relation mot hur mycket bättre Tyskland är, vilket är påståendet jag ifrågasatte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, du räknar soltimmar som när solen är framme och inte soltimmar som i effektivt antal timmar som solcellerna är aktiva.

Statistiken ljuger inte, grafen du säger dock bara att du får mer energi på sommaren än vintern. Inte i relation mot hur mycket bättre Tyskland är, vilket är påståendet jag ifrågasatte.

Jag kanske var luddig. Men jag menar att man får ut mycket mindre energi på vintern än på sommaren, vilket beror helt och hållet på energi som förlorar i atmosfären. Därför är Sverige ett uselt "solcellsland".

Har man solceller vid ekvatorn har man dock mycket mindre av denna effekt. Då vinkeln mellan sommar och vinter är minimal.

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power

Politikerna är inte likt dig och mig elektronikingenjörer och vet helt enkelt inte bättre. De som säljer solceller låtsas inte om det då de gärna vill sälja solceller.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag kanske var luddig. Men jag menar att man får ut mycket mindre energi på vintern än på sommaren, vilket beror helt och hållet på energi som förlorar i atmosfären. Därför är Sverige ett uselt "solcellsland".

Har man solceller vid ekvatorn har man dock mycket mindre av denna effekt. Då vinkeln mellan sommar och vinter är minimal.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Solar_land_area.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power

Politikerna är inte likt dig och mig elektronikingenjörer och vet helt enkelt inte bättre. De som säljer solceller låtsas inte om det då de gärna vill sälja solceller.

Vi håller då med varandra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag antar att du inte var med på den tiden då man fick gå med geigermätaren och kolla så att man fick i sig "acceptabla" mängder radioaktivitet efter Tjernobyl.
Trots att livsmedelsverket accepterade trippla doser (alternativet var att tömma landet Sverige) så fick flera köttbranscher kassera sina djur. Man mäter och följer utvecklingen än idag.
Att kalla det framtidens energikälla med det avfall den producerar vore mycket olyckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, du räknar soltimmar som när solen är framme och inte soltimmar som i effektivt antal timmar som solcellerna är aktiva.

Statistiken ljuger inte, grafen du säger dock bara att du får mer energi på sommaren än vintern. Inte i relation mot hur mycket bättre Tyskland är, vilket är påståendet jag ifrågasatte.

Grafen visar tydligt hur stor skillnaden är i produktion baserat på infallsvinkeln genom atmosfären. Jämför du vinklar på solen mellan Stockholm och München så ser du att södra Tyskland har flera månaders försprång. Där Stockholm är mitt i sommaren är München på våren och hösten. Där Stockholm är på våren och hösten är München på vintern. Skillnaden är stor. Titta nu på grafen en gång till. Hur hade det sett ut om vi hade juni-juli produktion redan i April eller så sent som i September? Hur hade Juni-Juli sett ut?

Solens infallsvinkel skiljer markant mellan München och Stockholm. Och den utvinnbara energin fullkomligt rasar när vinkeln på solen sjunker.

Detta är dock bara en skendiskussion. Att diskutera solcellers effektivitet är en avledning. Ohållbarheten i solceller är inte att det är så fruktansvärt ineffektiv lösning. Utan att de är så intermittenta. För varje KWh sol eller vind man har så måste man ha en KWh backup. Enligt kalkylerna så blir det gas ifall vi inte har kärnkraft för att täcka upp det behovet. Och har vi kärnkraft nog att täcka upp det behovet så är sol och vind meningslöst.

Kort sagt. Sol och vind behöver kärnkraft för att vara miljövänligt. Kärnkraft behöver inte sol eller vind.

EDIT:
Tabeller och länk:

Muenchen Optimum Tilt of Solar Panels by Month Figures shown in degrees from vertical Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec 26° 34° 42° 50° 58° 66° 58° 50° 42° 34° 26° 18°

Stockholm Optimum Tilt of Solar Panels by Month Figures shown in degrees from vertical Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec 15° 23° 31° 39° 47° 54° 47° 39° 31° 23° 15° 8°

http://solarelectricityhandbook.com/solar-angle-calculator.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det är inte så billigt som man kanske kan tänka sig. Kärnkraftverken som byggs jorden runt finansieras av skattepengar för det är inte eknomiskt gångbart att sätta upp dessa kraftverk för den privata sektorn.

Problemet är nog snarare att det krävs en lång avskrivningstid (flera decennier) på ett kärnkraftsanläggning, samtidigt som politiker har makten att göra en sån investering helt värdelös med ett penndrag på ett papper. Det krävs ingen kärnfysiker (hö-hö) för att förstå att det är orimligt att tro att någon är villig att ta den risken för att <4 år senare vara skyldig miljardbelopp för att några övervintrade miljötomtar från 70-talet fick inflytande i regeringen.

Skrivet av Söderbäck:

Samma sak gäller emellertid ofta även för större vattenkraftverk så den delen är inte unik för kärnkraften.

Inga vattenkraftverk är säkra för klåfingriga byråkrater, utan rätt vad det är så kommer de med staten i ryggen och hävdar att gamla vattendomar inte längre är giltiga eller dylika svepskäl för att tvinga bort dem. I flera fall handlar det dessutom om fördämningar som man 100-150 år senare från myndighetshåll säger "har uppförts utan tillstånd", samtidigt som det inte fanns några sådana krav eller ens möjligheter att få ett tillstånd på den tiden...

https://www.fiskejournalen.se/fortum-tvingas-riva-stackmorada...
https://www.ltz.se/artikel/jamtland/stromsund/man-tvingas-riv...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/myndigheternas-krav...
https://www.op.se/artikel/jamtland/stromsund/hemligt-vattenkr...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/smaskaliga-vattenkr...
http://www.skd.se/2018/03/14/vattenkraften-i-an-stoppas-efter...

Det här handlar om ren expropriering av egendom, och inte bara utan ersättning utan ofta med stora kostnader under hot om vite. Alltsammans ett resultat av korrumperade politiker och lobbyister som infiltrerat statliga organisationer från vänster.

Skrivet av Söderbäck:

"straffskatten" som kärnkraften har handlar väl om ersättning för slutförvaret som man orsakar. Fast ja, där har vi inte någon färdig kostnadskalkyl eftersom att vi inte har en färdig lösning för slutförvar. Även det temporära förvaret som nu används till allt gammalt bränsle står ju och kostar pengar varje dag vilket är en pengaslukare det också...

I oljeutvinningens barndom så bekymrade man sig över den 'värdelösa' bensinen man fick ut som en biprodukt.

På samma sätt är det idag med "kärnavfall", som bara är avfall i förhållande till våra föråldrade reaktorer. Nu är det dock länder som Indien som tagit täten, eftersom vissa politiker med oproportionerligt stort inflytande stoppat den utvecklingen här sedan 40 år. Indien har redan driftsatt fjärde generationens reaktorer. Deras reaktor vid Kalpakkam producerade 30 MW i våras, medan vi sitter och renoverar på några gamla kvarlevor från en försvinnande epok inom kärnkraften.

Skrivet av Söderbäck:

Så nä, kärnkraft är inte riktigt så billigt som det låter i alla lägen.

Det beror som sagt huvudsakligen på politikers inflytande.

Skrivet av Söderbäck:

Vidare finns det säkerhetsaspekter som är problematiska. Dels olyckorna som kan inträffa, men ja slutförvaringsfrågan är inte löst ännu. I framtiden kanske det finns bra lösningar men i skrivande stund finns det inte några riktiga lösningar.

Fukushima nämndes tidigare, en olycka som uteslutande haft politiska konsekvenser.
https://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/9094430...

Lösningarna finns, men västvärlden sitter fortfarande fast i samma gamla politiska hegemonier som startade med det som brukar kallas 68-vänstern och 'gröna vågen'-samhället som följde, något som väldigt många födda, uppvuxna och indoktrinerade av det har svårt att se. Allt var givetvis inte dåligt, men när miljösträvanden kännetecknas av politiska doktriner snarare än vetenskaplig fakta så får man vad vi har idag.

Världen kommer ju inte sluta utvecklas för det, såklart, utan det blir länder som Kina och Indien som kommer att dominera i framtiden om vi inte lyckas bryta upp de senaste 50 årens maktstrukturer som försatt oss i läget vi är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag antar att du inte var med på den tiden då man fick gå med geigermätaren och kolla så att man fick i sig "acceptabla" mängder radioaktivitet efter Tjernobyl.
Trots att livsmedelsverket accepterade trippla doser (alternativet var att tömma landet Sverige) så fick flera köttbranscher kassera sina djur. Man mäter och följer utvecklingen än idag.
Att kalla det framtidens energikälla med det avfall den producerar vore mycket olyckligt.

Tjernobyl? Förstår du på riktigt inte varför det är ovidkommande?
Hur många har dött av cancer i Sverige av den minimala ökningen av strålning?
Kärnkraften har räddat miljoner liv genom reducerade koldioxidutsläpp. Bara det att vi har lagt ner kärnkraft i Sverige har beräknats leda till eldning av fossila bränslen i sådana mängder att de redan dödat fler än Tjernobylolyckan. Fossila bränslen dominerar energimixen i Danmark och Tyskland. Både de och vi har fått elda på mer med sådant för att täcka bortfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag antar att du inte var med på den tiden då man fick gå med geigermätaren och kolla så att man fick i sig "acceptabla" mängder radioaktivitet efter Tjernobyl.

Jag var med på den tiden. Barn fick inte leka i sandlådor och det nya buzzwordet i nyheterna var 'bäckäräll'/Becquerel, som upprepades som ett mantra trots att väldigt få i praktiken begrep vad det handlade om, eller att det inte är ett användbart mått på om någonting är farligt ur ett strålsäkerhetsperspektiv.

Det är inte så långsökt att föreställa sig att det sattes igång omfattande psyops för att förstärka resultaten av den, lindrigt uttryckt, riggade folkomröstningen om kärnkraftsfrågan sex år tidigare.

Skrivet av SoilBleed:

Trots att livsmedelsverket accepterade trippla doser (alternativet var att tömma landet Sverige) så fick flera köttbranscher kassera sina djur. Man mäter och följer utvecklingen än idag.
Att kalla det framtidens energikälla med det avfall den producerar vore mycket olyckligt.

Det som lätt "glöms bort" är att Tjernobyl hade varit en lokal olycka om det inte hade varit för att det låg i Sovjetunionen, vilket bl.a. ledde till att någon med politiska kontakter (som dessutom orsakat reaktorhaverier tidigare) fick basa över experimenten. Därtill hade man en brandkår som i sann sovjetanda rekryterats ur populasen och givits uppgifter som de varken hade utrustning eller utbildning till att utföra, vilket bl.a. ledde till att man sprutade vatten i mer än ett dygn på den brinnande reaktorhärden och därmed förde bort kolossala mängder radionuklider via vattenånga som bildade moln och sedermera regnade ner över stora arealer.

Sett till hur t.ex. SVT jobbat (och jobbar) så är det inte heller så långsökt att tro att dessa fakta medvetet sopats under mattan för att om inte dölja, åtminstone minska uppmärksamheten på socialismens misslyckanden i Sovjet.

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Jag ser ljust på kärnkraft! Det bör utvecklas istället för att läggas ner. Vi kan vinna mycket mer på kärnkraft än mot vind och vattenkraft

Permalänk
Medlem

Om det inte går som med Olkiluoto 3 som skulle ha varit klar 2010 men inte ännu är det och har kostat flerfalt mer än planerat. Och ännu är det väl egentligen oklart om reaktorn någonsin blir klar, godkänd och kan tas i bruk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om det inte går som med Olkiluoto 3 som skulle ha varit klar 2010 men inte ännu är det och har kostat flerfalt mer än planerat. Och ännu är det väl egentligen oklart om reaktorn någonsin blir klar, godkänd och kan tas i bruk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant

Det finns många anledningar till varför OL-3 och Fl-3 (Flammenville-3) inte har gått så där lysande. OL-3 kommer starta nästa år, varma driftprover har redan avslutats och anläggningen har i stort varit färdig i flera år, leverantören, beställaren och myndigheten har alla samverkat till att hela projektet har gått åt he***te på olika sätt. Dock kommer anläggningen fortfarande producera el för ~43 öre/kWh, i 60-80 år...

Bättre att se på debaklet i Finland och Frankrike och dra lärdom från dessa projekt och inte göra om alla deras misstag, att börja elda olja och gas igen är ju inte direkt ett steg framåt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått mig på varför vi avvecklar kärnkraftverk. Om något borde vi bygga typ 50 st å bara köra på. Leverera el till andra länder kanske till och med, istället för vapen till diktaturer.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kan ju tilläggas i debatten att kolkraftverk släpper ut ca 100 gånger mer strålning än kärnkraftverk för samma mängd producerad energi.

Förutom att effektiviteten är betydligt lägre så är dessutom livslängden hos vindkraftverk och solpaneler betydligt kortare än övriga källor. Vindkraftverk toppar 20-25 år, och solpaneler ännu kortare.

För att inte tala om de smutsiga neodymiummagneterna som behövs för vindkraftverken, eller de hemska kemikalierna som krävs för tillverkning av solpaneler...

Skrivet av MoNkeY-05:

Finns det några fler partier som är för kärnkraft i dagsläget? Får googla runt lite. SD är inget alternativ för mig.
:edit: hittills verkar M och L även uttala sig i positiva ordalag, åtminstone i sina program, även om det inte är några jätteklara besked. Sossarna uttalar sig negativt. Får fortsätta titta.

Kollade upp det senast igår, M, L, KD och SD är mer eller mindre för kärnkraft. Övriga mot.

M, L och KD är dock uppbundna av energiöverenskommelsen, så där lär det ju inte hända något.

Skrivet av ZAIZAI:

Det finns många anledningar till varför OL-3 och Fl-3 (Flammenville-3) inte har gått så där lysande. OL-3 kommer starta nästa år, varma driftprover har redan avslutats och anläggningen har i stort varit färdig i flera år, leverantören, beställaren och myndigheten har alla samverkat till att hela projektet har gått åt he***te på olika sätt. Dock kommer anläggningen fortfarande producera el för ~43 öre/kWh, i 60-80 år...

Bättre att se på debaklet i Finland och Frankrike och dra lärdom från dessa projekt och inte göra om alla deras misstag, att börja elda olja och gas igen är ju inte direkt ett steg framåt.

Precis, inte så att man kollar på Tjernobyl, Fukushima, Three-Mile och Olkiluoto och tänker: "Ah, bra idé fan"

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Kan ju tilläggas i debatten att kolkraftverk släpper ut ca 100 gånger mer strålning än kärnkraftverk för samma mängd producerad energi.

Förutom att effektiviteten är betydligt lägre så är dessutom livslängden hos vindkraftverk och solpaneler betydligt kortare än övriga källor. Vindkraftverk toppar 20-25 år, och solpaneler ännu kortare.

För att inte tala om de smutsiga neodymiummagneterna som behövs för vindkraftverken, eller de hemska kemikalierna som krävs för tillverkning av solpaneler...

Kollade upp det senast igår, M, L, KD och SD är mer eller mindre för kärnkraft. Övriga mot.

M, L och KD är dock uppbundna av energiöverenskommelsen, så där lär det ju inte hända något.

L är inte med i energiöverenskommelsen. Så vi kan säga så här:

Helt emot:

S, V, C och MP.

För, men förbundit sig till ett mål att vi inte ska ha kärnkraft 2040:
M och KD.

För, men endast Gen IV, annars sol och vind:
MED (Medborgerlig Samling) Litet parti som profilerat sig mycket i frågan och som verkar växa.

Helt för:
L och SD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är nog snarare att det krävs en lång avskrivningstid (flera decennier) på ett kärnkraftsanläggning, samtidigt som politiker har makten att göra en sån investering helt värdelös med ett penndrag på ett papper. Det krävs ingen kärnfysiker (hö-hö) för att förstå att det är orimligt att tro att någon är villig att ta den risken för att <4 år senare vara skyldig miljardbelopp för att några övervintrade miljötomtar från 70-talet fick inflytande i regeringen.
Inga vattenkraftverk är säkra för klåfingriga byråkrater, utan rätt vad det är så kommer de med staten i ryggen och hävdar att gamla vattendomar inte längre är giltiga eller dylika svepskäl för att tvinga bort dem. I flera fall handlar det dessutom om fördämningar som man 100-150 år senare från myndighetshåll säger "har uppförts utan tillstånd", samtidigt som det inte fanns några sådana krav eller ens möjligheter att få ett tillstånd på den tiden...

https://www.fiskejournalen.se/fortum-tvingas-riva-stackmorada...
https://www.ltz.se/artikel/jamtland/stromsund/man-tvingas-riv...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/myndigheternas-krav...
https://www.op.se/artikel/jamtland/stromsund/hemligt-vattenkr...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/smaskaliga-vattenkr...
http://www.skd.se/2018/03/14/vattenkraften-i-an-stoppas-efter...

Det här handlar om ren expropriering av egendom, och inte bara utan ersättning utan ofta med stora kostnader under hot om vite. Alltsammans ett resultat av korrumperade politiker och lobbyister som infiltrerat statliga organisationer från vänster.
I oljeutvinningens barndom så bekymrade man sig över den 'värdelösa' bensinen man fick ut som en biprodukt.

På samma sätt är det idag med "kärnavfall", som bara är avfall i förhållande till våra föråldrade reaktorer. Nu är det dock länder som Indien som tagit täten, eftersom vissa politiker med oproportionerligt stort inflytande stoppat den utvecklingen här sedan 40 år. Indien har redan driftsatt fjärde generationens reaktorer. Deras reaktor vid Kalpakkam producerade 30 MW i våras, medan vi sitter och renoverar på några gamla kvarlevor från en försvinnande epok inom kärnkraften.
Det beror som sagt huvudsakligen på politikers inflytande.
Fukushima nämndes tidigare, en olycka som uteslutande haft politiska konsekvenser.
https://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/9094430...

Lösningarna finns, men västvärlden sitter fortfarande fast i samma gamla politiska hegemonier som startade med det som brukar kallas 68-vänstern och 'gröna vågen'-samhället som följde, något som väldigt många födda, uppvuxna och indoktrinerade av det har svårt att se. Allt var givetvis inte dåligt, men när miljösträvanden kännetecknas av politiska doktriner snarare än vetenskaplig fakta så får man vad vi har idag.

Världen kommer ju inte sluta utvecklas för det, såklart, utan det blir länder som Kina och Indien som kommer att dominera i framtiden om vi inte lyckas bryta upp de senaste 50 årens maktstrukturer som försatt oss i läget vi är nu.

Bra inlägg. Nöjer mig nog med det

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled