Samsung Exynos Modem 5100 klarar nedladdningshastighet på 6 Gbit/s

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos Modem 5100 klarar nedladdningshastighet på 6 Gbit/s

Elektronikjätten Samsung avtäcker nu världens första modem med stöd för senaste snittets 5G-specifikationer, där nedladdningshastighet genom mmWave-tekniken ligger på 6 Gbit/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

57 sekunder skulle det teoretiskt gå tömma min månadssurfpott på då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle ju ha klingat mer i glasen om det skulle ha varit 5Gbit/s

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur pass försämrad batteritid vi kommer se framöver.
Även om själva modemet inte drar mer än en föregångare, så krävs det ju mer beräkning ju mer data som ska skyfflas och hanteras. Den som lever får väl se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Frågan är hur pass försämrad batteritid vi kommer se framöver.
Även om själva modemet inte drar mer än en föregångare, så krävs det ju mer beräkning ju mer data som ska skyfflas och hanteras. Den som lever får väl se..

Då bör ju inte batteritiden försämras om inte trafikvanorna ändrats från användaren

Permalänk

Vad har telefoner för verklig överföringshastighet? Det är definitivt inga 200 megabyte i sekunden idag och torde inte bli det med 5G heller, så jag vet inte riktigt vad detta handlar om annat än skojiga stora siffror.

Permalänk

Om det är någonindikation så kommer detta troligen vara lika sunkigt som dagens LTE..
Sitter med en Samsung 6s och surfar lite generelt och med LTE ansluten så är det
EXTREMT segt att ladda sidor och appar. Kan till och med hända att appen säger
"Ingen anslutning".. Har Telenor och bor rätt nära masten, dock när jag kopplar
telefon till datorn och USB delar modem, kommer jag SÄLLAN upp i mer än
1.5mbyte/sec i download... Så jag ser detta som nys, not useful...

Och jag har testat kolla hastigheten med div verktyg, kommer inte upp i mer
än runt 11mBit

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Ställer mig skeptisk. Batteritiden är det sista jag oroar mig för när man har ghz sändare i byxfickan eller mot huvudet. Tycker man borde testa mycket grundligt i många år innan man fyller landet med 5g stationer.

Knappast så att folk lider med dagens 1.2gbit LTE så finns ingen anledning att skynda på. Vi har ännu inte några bevis på att LTE ens är säkert att använda i det långa loppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andersson.M:

Om det är någonindikation så kommer detta troligen vara lika sunkigt som dagens LTE..
Sitter med en Samsung 6s och surfar lite generelt och med LTE ansluten så är det
EXTREMT segt att ladda sidor och appar. Kan till och med hända att appen säger
"Ingen anslutning".. Har Telenor och bor rätt nära masten, dock när jag kopplar
telefon till datorn och USB delar modem, kommer jag SÄLLAN upp i mer än
1.5mbyte/sec i download... Så jag ser detta som nys, not useful...

Och jag har testat kolla hastigheten med div verktyg, kommer inte upp i mer
än runt 11mBit

det är din basstation det är fel på. Jag laddade ner stora filer med 30-40mbit/s med en qualcomm snapdragon 600 körandes på 3g nätet för en 4 år sedan. (med mobilen som hotspot).

Nu fick jag justrunt 70mbit med note 8 mitt i en mångmiljonstad utan mast i näheten. får note 9 om en vecka ska testa vilken fart man får då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bredbandskollen.se funkar även till mobiler för den som vill testa. Min jobbtelefon får 16 MBit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

57 sekunder skulle det teoretiskt gå tömma min månadssurfpott på då

Kanske suftpotten ökar när den totala trådlösa kapaciteten ökar?

Skrivet av MrShizzle:

Frågan är hur pass försämrad batteritid vi kommer se framöver.
Även om själva modemet inte drar mer än en föregångare, så krävs det ju mer beräkning ju mer data som ska skyfflas och hanteras. Den som lever får väl se..

Antagligen får man *förbättrad* batteritid av att det man vill ladda ner kommer snabbare, och då kan både modem och processor stänga av sig själva snabbare.
Eller så laddar du ner mer, men det kan du inte skylla någon annan än dig själv för.

Skrivet av Andersson.M:

Om det är någonindikation så kommer detta troligen vara lika sunkigt som dagens LTE..
Sitter med en Samsung 6s och surfar lite generelt och med LTE ansluten så är det
EXTREMT segt att ladda sidor och appar. Kan till och med hända att appen säger
"Ingen anslutning".. Har Telenor och bor rätt nära masten, dock när jag kopplar
telefon till datorn och USB delar modem, kommer jag SÄLLAN upp i mer än
1.5mbyte/sec i download... Så jag ser detta som nys, not useful...

Och jag har testat kolla hastigheten med div verktyg, kommer inte upp i mer
än runt 11mBit

Skyll på leverantören, inte på tekniken. Jag har inga problem med att leka runt med mina utlovade 50Mbit/s (ibland går det t.o.m snabbare) med både telefon och USB-/Wifi-delad dator. Hemma, på bussen, tåget, i stan och mitt i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ställer mig skeptisk. Batteritiden är det sista jag oroar mig för när man har ghz sändare i byxfickan eller mot huvudet. Tycker man borde testa mycket grundligt i många år innan man fyller landet med 5g stationer.

Knappast så att folk lider med dagens 1.2gbit LTE så finns ingen anledning att skynda på. Vi har ännu inte några bevis på att LTE ens är säkert att använda i det långa loppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har vi inte haft Wifi rätt många år nu? Ganska mycket går att lista ut bara genom att räkna på det.
Dessa fotoner har inte tillräckligt med energi för att bryta loss elektroner eller bindningar. Kvarstår möjligheten att de absorberas som värme. Räkna på hur mycket energi sändaren skickar ut, hur stor del av "synfältet" som tas upp av ditt huvud, och hur stor del som absorberas. Jämför sen detta med hur mycket värme som kroppen själv genererar och hur snabbt denna extra lokalt absorberade värmen kan transporteras bort.

Har inte räknat på det själv, men går jag bara efter hur det "känns" så är jag inte orolig. Har inte heller sett någon tillförlitlig källa som sagt något annat.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli löjligt när en mobil uppkoppling har 6 ggr högre bandbredd än det kablade nätverket hemma. Jag vill ha 10 Gbps som kablad standard NU! Inte bara på lyxmoderkort och oskäligt dyra switchar.

Permalänk
Avstängd

Lite som Wifi teoretiskt gräns på 600 mbit men vem får ut mer än typ 200mbit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anon56869:
Håller med dig.

det va brandmän i USA som klagade på huvudsmärtor och andra åkommor när de fick en %g mast på taket på stationen

Permalänk

@anon56869:

Så det jag kan göra är ett att skicka argt mail till telenor.
Bor knappa km från masten i ett trähus.. Ute på landet.
Har för det mesta H+ som anslutning, men det händer
att jag kommer på LTE...

Är det skillnad på kontantkort och abonnemang...
I anslutning alltså..

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

@H_Bozz:

Så det jag kan göra är ett att skicka argt mail till telenor.
Bor knappa km från masten i ett trähus.. Ute på landet.
Har för det mesta H+ som anslutning, men det händer
att jag kommer på LTE...

Är det skillnad på kontantkort och abonnemang...
I anslutning alltså..

Behöver det vara ett argt mail? Kanske räcker med ett mail som förklarar saken. Kundtjänst får ofta stå ut med mycket pga saker som händer i organisationen men som de aldrig har varit med om att fatta, utöver sen att vid driftstörningar försöka medla mellan jourtekniker och arga kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Lite som Wifi teoretiskt gräns på 600 mbit men vem får ut mer än typ 200mbit?

Jag får.

Router Asus RT-N66U
Bredband 250/100

Huawai P20 wifi (imponerade lur)
235,55 Mbit/s
96,65 Mbit/ss

Dator trådat
262,19 Mbit/s
103,25 Mbit/s

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag får.

Router Asus RT-N66U
Bredband 250/100

Huawai P20 wifi (imponerade lur)
235,55 Mbit/s
96,65 Mbit/ss

Dator trådat
262,19 Mbit/s
103,25 Mbit/s

Även P20 här men med RT-AC66U_B1, maxar vår 250/250 hemma. Med iperf matar jag vid ett spontant test nu 386 MBit/s med en teoretisk länkhastighet på 780 Mbit/s.
Med en NETGEAR R8500 har jag maxat nånstans över 700 Mbit/s till en telefon med teoretisk maxhastighet på 866 MBit/s, tror att det var en Samsung Galaxy S7 Edge.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Frågan är hur pass försämrad batteritid vi kommer se framöver.
Även om själva modemet inte drar mer än en föregångare, så krävs det ju mer beräkning ju mer data som ska skyfflas och hanteras. Den som lever får väl se..

Tänk även på de 15 miljoner master de måste sätta upp också för att få täckning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zirgo:

Jag får.

Router Asus RT-N66U
Bredband 250/100

Huawai P20 wifi (imponerade lur)
235,55 Mbit/s
96,65 Mbit/ss

Dator trådat
262,19 Mbit/s
103,25 Mbit/s

OKejdå, jag får själv mellan 150-220 med min HTC lur. 1 gigabit fiber ca 900 mbit trådat på dator
Asus router i accesspunktläge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv struntar jag fullständigt i nedladdningshastigheten.. vad är uppladdningshastigheten???

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: Önsketänkande att surfpotten skulle öka. Den har ju snarare gått åt andra hållet - Extra Surf är bra pengar att sälja för operatörerna.

Men visst med en no limit uppkoppling med 5g med bra täckning så finns det ju ingen anledning att ha fast lina

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

OKejdå, jag får själv mellan 150-220 med min HTC lur. 1 gigabit fiber ca 900 mbit trådat på dator
Asus router i accesspunktläge

Är möjligt att få ungefär hälften av den bandbredd WiFi-tillverkarna skyltar med in sin PR (vad man skyltar med är länkhastigheten och WiFi har nästan 50 % protokoll-overhead...). Nådde ju ~600 Mbit/s när jag testade Synology RT2600ac

5GHz 80211.ac 3x3 MIMO ger i PR-mässigt 1300 Mbit/s

Med mer normal laptop WiFi (2x2 MIMO) kan man nå en bit över 400 Mbit/s och uppmätte rätt mycket 400 Mbit/s i praktiken

5GHz 80211.ac 2x2 MIMO är långt vanligare i laptops/high-end mobiler och ger PR-mässigt 866 Mbit/s

Normalt ser man lite högre hastighet från accesspunkt till WiFi-klient, men inte alls lika asymmetrisk som för mobiler. Typ 90 % av vad man ser i AP->klient brukar vara normalt för klient->AP.

Går ju att få hyfsad snurr även över 4G, får strax över 90 Mbit/s när jag testade

Vet inte riktigt vad som är max för mitt 4G-abonnemang, men är tillräckligt snabbt. Hade slagit på WiFi igen när bilden togs men notera att mätningen gjordes över LTE

Edit: angående länkhastighet vs hastigheten applikationerna "ser", gjorde ett försökt till en förklaringen här till vad t.ex. 866 MBit/s faktiskt betyder rent teknisk för 802.11ac 2x2 MIMO med 80 MHz bandbredd. Hastigheten är tekniskt korrekt av WiFi-tillverkarna, men nästan 50 % försvinner som sagt i redundans för felrättning och linkande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag får.

Router Asus RT-N66U
Bredband 250/100

Huawai P20 wifi (imponerade lur)
235,55 Mbit/s
96,65 Mbit/ss

Dator trådat
262,19 Mbit/s
103,25 Mbit/s

För att flaskhalsen är din internetuppkoppling, inte wifi. Vi vet inte från ditt inlägg ifall du får ut 236Mbit på ett 240Mbit wifi, eller ifall ditt 1300Mbit wifi springer cirklar runt din 250Mbit-uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

@ajp_anton: Önsketänkande att surfpotten skulle öka. Den har ju snarare gått åt andra hållet - Extra Surf är bra pengar att sälja för operatörerna.

Men visst med en no limit uppkoppling med 5g med bra täckning så finns det ju ingen anledning att ha fast lina

Nu vet jag inte vad orsaken är till de låga surfpotterna i Sverige (finns inte i Finland, allt är obegränsat), men det logiska vore ju att om kapaciteten ökar en faktor 10, så finns det utrymme till konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

@H_Bozz:

Så det jag kan göra är ett att skicka argt mail till telenor.
Bor knappa km från masten i ett trähus.. Ute på landet.
Har för det mesta H+ som anslutning, men det händer
att jag kommer på LTE...

Är det skillnad på kontantkort och abonnemang...
I anslutning alltså..

Dels kan operatörer välja fördela kapacitet olika på olika abonnemangstyper och kanske användarmönster, dels kan det vara många som delar på samma mast som i sin tur har en begränsad kapacitet. Avståndet till masten är heller inte allt, de kan ha format strålningsloben för antennerna så att vissa riktningar med många abonnenter har bättre förhållanden som ett sätt att öka den totala kapaciteten på sin utrustning och därmed omsättningen i kronor räknat.