Permalänk
Medlem

Existerar USB 3.0 till USB 2.0-"hubbar"?

Givetvis är USB 3.0 bakåtkompatibelt med USB 2.0 innan någon slår mig på fingrarna. Det jag letar är en enhet som låter mig använda många USB 2.0-enheter i full hastighet var och en och som alla ansluts till en USB 3.0-port. Med tanke på att USB 3.0 är ungefär 10 gånger snabbare så borde det inte vara en omöjlig lösning att få till. Det skall även röra sig om en strömförsedd enhet likt en USB-hubb.

Som jag förstått det så fungerar inte en USB 3.0-hubb såhär, används den med USB 2.0 enheter så får de gott dela på USB 2.0-bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Som jag förstått det så fungerar inte en USB 3.0-hubb såhär, används den med USB 2.0 enheter så får de gott dela på USB 2.0-bandbredd.

Helt rätt, detta eftersom det rör sig om fysiskt olika kontakter och fysiskt olika kablage samt olika protokoll över dessa. Det du önskar är inte möjligt att tillhandahålla.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Helt rätt, detta eftersom det rör sig om fysiskt olika kontakter och fysiskt olika kablage samt olika protokoll över dessa. Det du önskar är inte möjligt att tillhandahålla.

Nej jag förstår att det inte är möjligt med en konventionell USB-hubb, därav citationstecken. Det jag menar är någon form av brygga som använder sig av USB 3.0 och dess bandbredd för att skapa USB 2.0-anslutningar likt säg en USB-SATA-adapter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett en sån, men det betyder inte att det är omöjligt att nån tillverkare gett sig på att göra nån slik galenskap

Om du hittar en så ge gärna en rapport om hur bra/dåligt den funkar.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag missförstår er eller jag enbart ägt superbra USB 3-hubbar men jag kan t.ex. mata 50 MB/s var från tre externa diskar med SATA -> USB 2-interface som kommer till datorn i totalt 150 MB/s på samtliga USB 3-hubbar jag någonsin testat.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730