Varning för skik och vrål?

Permalänk
Medlem

Varning för skik och vrål?

I dag för jag varnings brev från hyrsvärden för skrick och vrål. Erkänner att jag skricker och vrålar när spelar spel och blir sur. Men det är mitt på dan och pågår bara i nån minut med några sekunder i mellan bara. Det händer inte dagligen heller, typ 2-3 gånger i veckan så tappar jag humöret vid spel och skricker ut ilskan bara.
Om det är på natten eller olämpligt tid kan jag förstå. Men får man inte ens skicka mitt på dan i kort stund?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av XPerion:

I dag för jag varnings brev från hyrsvärden för skrick och vrål. Erkänner att jag skricker och vrålar när spelar spel och blir sur. Men det är mitt på dan och pågår bara i nån minut med några sekunder i mellan bara. Det händer inte dagligen heller, typ 2-3 gånger i veckan så tappar jag humöret vid spel och skricker ut ilskan bara.
Om det är på natten eller olämpligt tid kan jag förstå. Men får man inte ens skicka mitt på dan i kort stund?

Om jag inte minns fel så ska ljudnivån ligga på normal nivå oavsett tid, så det kanske inte är så konstigt.
Jag hade tagit kontakt med hyresvärden och hört hur illa det var för grannarna

Editerar in länk till det hela

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).

Dold text
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fattar inte det där med att skrika när man spelar, vad medför det? Som att slå huvudet i väggen eller mot golvet.

Troligtvis är folk rätt less på höra ditt skrik, hade jag också varit. + Du får inte låta hur som helst mitt på dagen, även att spela musik har en maxgräns.

Permalänk
Hjälpsam

Störning är subjektivt. Om du stör grannarna så mycket att de har anmält dig så upplever de det definitivt som störande.

Har varit nattarbetare tidigare, så är väl medveten om att störning kan ske på alla tider av dygnet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Kolla så de verkligen gäller dig. Fick själv hyresvärden på mig för några år sedan i en gammal lägenhet pga bråk osv. En helg när jag inte ens var hemma och lägenheten var nedsläckt. Tydligen hade polisen varit där och försökt kontakta mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Att skrika i en lägenhet fungerar inte oavsett tid på dygnet. Min erfarenhet är att frustration i spel beror på annan obalans i tillvaron.

Permalänk
Medlem

"Klipp dig och skaffa ett jobb" istället för att sitta hemma och bli sur på spel!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fick du en varning bara sådär? Har grannarna varit i kontakt med dig tidigare om att de upplevt dig som störande?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Säg att du har barn på besök då och då...hyresvärdar är maktlösa mot barn, barn måste få vara barn.. Och de får göra precis vad de vill..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

I dag för jag varnings brev från hyrsvärden för skrick och vrål. Erkänner att jag skricker och vrålar när spelar spel och blir sur.

Det låter helt vansinnigt, tycker jag. Gå på något slags kurs för att lära dig hantera dina känslor bättre än en femåring, och låt grannarna vara ifred?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

"Klipp dig och skaffa ett jobb" istället för att sitta hemma och bli sur på spel!

Ts kanske jobbar nattetid?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Fick du en varning bara sådär? Har grannarna varit i kontakt med dig tidigare om att de upplevt dig som störande?

Ja men tänk så har grannen stått ut med det i några månader, så bara sådär kanske det inte är.
Sen fattar jag inte varför man behöver skrika men men alla hanterar vi spel olika

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Fick du en varning bara sådär? Har grannarna varit i kontakt med dig tidigare om att de upplevt dig som störande?

Fattar du väl att grannarna inte vågar säga till när han skriker som en galning utan anledning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Fick du en varning bara sådär? Har grannarna varit i kontakt med dig tidigare om att de upplevt dig som störande?

Grannarna behöver inte kontakta den hyresgäst som stör, utan kan direkt ha varit i kontakt med störningsjour eller hyresvärden.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

kan du inte hantera ditt humör när det går dåligt så ska du inte spela heller.

Ingen ska behöva höra ditt gapande oavsett tid på dygnet.

Är bara en ful ovana att skrika och hålla på. Väx upp och lägg av (med skrikande eller spelandet, bara välja).

Är detta något du ska hålla på med i framtiden när du har barn också? Vore ju en lämplig förebild...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

I dag för jag varnings brev från hyrsvärden för skrick och vrål. Erkänner att jag skricker och vrålar när spelar spel och blir sur. Men det är mitt på dan och pågår bara i nån minut med några sekunder i mellan bara. Det händer inte dagligen heller, typ 2-3 gånger i veckan så tappar jag humöret vid spel och skricker ut ilskan bara.
Om det är på natten eller olämpligt tid kan jag förstå. Men får man inte ens skicka mitt på dan i kort stund?

Varför skrika över huvud taget? Behärska dig istället.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Idioter finns det tyvärr överallt, jag fick samma varning där jag bodde tidigare, dessutom sade man att jag skulle "gå tystare i trappan" Givetvis blev jag tväförbannad, men diskuterade det lugnt och sakligt med hyresvärden (där var det dock en vettig hyresvärd) och sade som det var att jag måste använda mina arbetsskor hela dygnet då jag ibland även jobbade på nätterna då, men att jag också skulle försöka dämpa mig något.

Verkar mest vara senildementa gamla tanter och liknande som håller på med detdär, jag vet inte varför, men förmodligen blir det något slags rundgång i huvudet på en del när man kanske lever ensam i sin lägenhet och inte längre har så mycket umgänge som man haft tidigare, och man tar ut n allmän frustration över sin egen situation genom att anmärka på en massa skit som har absolut noll praktisk betydelse, jag vet inte...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

<blandat on-offtopic>
Jag tycker du ska göra avbön och be om ursäkt för ditt störande beteende till både hyresvärd och dom i trappuppgången (Oavsett tid på dygnet) och sedan ev. söka lite hjälp för hur du hanterar (Eller inte hanterar...) ilska och frustration. Det där låter inte alls hälsosamt.

</blandat on-offtopic>

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Jag bad inte om ursäkt (annat än till hyresvärden) och jag tänker inte göra det heller, men jag insåg däremot att jag behöver varva ned mer framför datorn mellan matcherna...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

För ni med eran moral predikan. Kniper ni käft när ni skadar er och inte ens ett skrik rakt ut att det gör ont? Alla är olika, jag blir sur och vrålar när torsk i spel ja.
Det jag reagerar över är varför inte grannarna inte bara säger till att jag stör. Skumle knipa käften direkt om bara dom säger till. Att gå och klaga bara för 1 min vrål mitt på dan.
Jag har stört på att dom borrar flera dagar i sträck, i flera timmar och inte går jag och klagar på dom. Deras hundar skriker ofta när dom hör när man öppnar dörren. Har inte brytt mig om det.
Om en människa inte har känslor. Då är det nåt som är fel.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag har en granne som skriker när sitt fotbollslag gör mål på lördagar eller vad det är. Eftersom det inte blir många mål blir det heller inte många skrik. Jag tänker inte mycket på det iaf då det inte låter extremt mycket. Däremot har jag en granne under mig som spelar MOBA och han skriker väldigt ofta vilket blir tröttsamt i längden (tyvärr gör han det också på kvällar/nätter men har sagt till honom flera gånger).

Lite längre ner är det nån ung kille som spelar hög musik i någon timme eller så ibland, känner att det måste vara superjobbigt att ha honom som granne. Vidare har vi några som renoverat under flera veckor, det var fruktansvärt jobbigt.

Jag är nog en sådan person som borde bo i hus

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Montera ihop en liten ordentligt ljuddämpad skriklåda med ett hål för munnen, så lyfter du bara fram den och vrålar fritt in i den när det behövs?

Enklaste varianten: en ordentligt stoppad vrålkudde.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Deras hundar skriker ofta när dom hör när man öppnar dörren.

Jag tycker att du borde ha ambitionsnivån att bete dig bättre än en hund.

Skrivet av XPerion:

Om en människa inte har känslor. Då är det nåt som är fel.

Om en vuxen människa (eller ens en tolvåring) vrålar så att det stör grannarna varje gång det går dåligt i ett spel, då är det något som är fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du beskriver låter verkligen som ett ickeproblem om man jämför med hur "normalt" folk som t.ex. tittar på fotboll på TV eller har fest eller barn hemma beter sig.

Jag instämmer i ovanstående. Prata med hyresvärden och se om det verkligen dig klagomålet är riktat till.

(Jag själv beter mig inte på det här sättet, fast min fru kan ha en tendens att... ja... vokalisera sina känslor när hon spelar. Som tur är så bor vi i ett ganska nybyggt hus där det är i princip omöjligt att höra något från grannlägenheten.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

För ni med eran moral predikan. Kniper ni käft när ni skadar er och inte ens ett skrik rakt ut att det gör ont? Alla är olika, jag blir sur och vrålar när torsk i spel ja.
Det jag reagerar över är varför inte grannarna inte bara säger till att jag stör. Skumle knipa käften direkt om bara dom säger till. Att gå och klaga bara för 1 min vrål mitt på dan.
Jag har stört på att dom borrar flera dagar i sträck, i flera timmar och inte går jag och klagar på dom. Deras hundar skriker ofta när dom hör när man öppnar dörren. Har inte brytt mig om det.
Om en människa inte har känslor. Då är det nåt som är fel.

Riktiga män biter ihop och håller käften när det gör ont. Har mer förståelse för vrål och skrik i spel än för någon som gjort sig illa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Köp en gagball och använd den under spelandet. Sen kan du skrika bäst du vill 😀

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Riktiga män biter ihop och håller käften när det gör ont. Har mer förståelse för vrål och skrik i spel än för någon som gjort sig illa.

Vilken tramsig machoinställning.

Jag bröt armen härom året när jag cyklade omkull. Att bita ihop och hålla käften i en sådan situation är vare sig normalt, naturligt eller ens vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilken tramsig machoinställning.

Jag bröt armen härom året när jag cyklade omkull. Att bita ihop och hålla käften i en sådan situation är vare sig normalt, naturligt eller ens vettigt.

Hjälpte det att skrika? En snabb svordom kan jag förstå men vråla och skrika är inte normalt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Haha jag vrålar också ibland när jag dör eller något inte går min väg. Ser det som helt naturligt, nånstans måste man få släppa lös. Är lugn som fan i övrigt men just gaming får mig att vråla då och då.

Men man får ju behärska sig också, om grannarna upplever det störande får man bita i det sura äpplet och lugna ned sig.

Permalänk
Medlem

Känner aldrig ilska på spel, är ju på kul inte dödligt allvar direkt. visst kan man bli irriterad när nån polare sitter bredvid och flinar när han dödar en, gör mål eller annat men brukar aldrig skrika.

grannarna kanske tror att någon gör sig illa eller blir utskälld eller något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.