Lian Li avtäcker Lancool One – chassi med härdat glas och fokus på luftflöde

Permalänk
Melding Plague

Lian Li avtäcker Lancool One – chassi med härdat glas och fokus på luftflöde

Den taiwanesiska tillverkaren Lian Li har breddat chassisortimentet utanför premiumsegmentet och lanserar nu Lancool One, som fokuserar på luftflöde och ett stilrent utseende.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet i fan om det kan kallas stilrent. Ett chassi som är stilrent enligt mig är typen FD R6.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"Fokus på luftflöde"

Stängd front.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avtäcker? Det får mig att tänka på att de presenterat det, inte släppts eller dylikt. Steve har ju redan recenserat chassit. Kanske bara jag som associerar ordet med presenterar mer än släpper för allmänheten. Syftar datumet till vår marknad eller har det bara skickats ut exemplar tidigt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

"Fokus på luftflöde"

Stängd front.

mja, fast det verkar ha relativt mycket öppet på sidorna, samt såklart längs med mitten av fronten, det kan absolut vara tillräckligt, hoppas GN får sätta tänderna i det, de brukar ha riktigt bra casereviews. Aldrig sett en tillverkare klara sig undan om dom utlovar luftflöde och misslyckas med fronten

edit
såg ju att någon redan postat just den länken haha

Permalänk
Medlem

Det var ju inget på den som man inte sett på andra chassin i någon form innan. Varför var chassin så mycket finare på 80 och 90 talet? Sun, NeXT, SGI och sv. Tom IBM. Raka linjer med någon liten detalj som gjorde det unikt. Nu verkar det mesta vara tråkigt och likadant med en fönstersida för lite RGB bling, eller så kör de med nån gaming lamborghini design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Det var ju inget på den som man inte sett på andra chassin i någon form innan. Varför var chassin så mycket finare på 80 och 90 talet? Sun, NeXT, SGI och sv. Tom IBM. Raka linjer med någon liten detalj som gjorde det unikt. Nu verkar det mesta vara tråkigt och likadant med en fönstersida för lite RGB bling, eller så kör de med nån gaming lamborghini design.

Plast och plåt menar du väl?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ser ut som valfritt NZXT eller Define ju. Sakna vetja HAF X. Där snackar vi LUFTFLÖDE och kylning som dög och räckte till. Dagens nya "för luftkykning" chassin är ju rent sk*t i mitt tycke.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Varför var chassin så mycket finare på 80 och 90 talet? Sun, NeXT, SGI och sv. Tom IBM. Raka linjer med någon liten detalj som gjorde det unikt.

Flera av företagen du räknar upp, inte minst NeXT, var sprungna ur väldigt långa kreativa traditioner av att skapa något nytt och unikt. Jag skulle tro att många av designbesluten kom ur de företagskulturerna, samt att man vågade prova att inte bara göra fyrkantiga grå plåtlådor därför att man riktade sig till kreativa kunder. Till och med IBM som ofta fått stämpeln av att vara lite tråkiga har haft mycket design inkorporerad i sina produkter. Företag som Sun, NeXT, SGI, IBM, Digital, Cray m.fl. har ju alla haft chassin som gjort att de såg ut som världens snabbaste datorer (tänker osökt på Fallout 2 och "A large super computer. Probably the fastest looking computer you've ever seen.") och det lär ha varit en säljande faktor.

Skrivet av circedge:

Nu verkar det mesta vara tråkigt och likadant med en fönstersida för lite RGB bling, eller så kör de med nån gaming lamborghini design.

Det är ju ofta man får intrycket att det inte är någon industridesigner som ritat ett chassi, utan snarare någon mellanstadieelev som fått gå loss i CAD och rita sin 'drömdator'. Det hänger säkert delvis ihop med att fler och fler kunder är minderåriga, men också för att det finns ett ständigt ökande antal konkurrenter som det gäller att utmärka sig mot på något sätt som inte kostar för mycket i producentled. Ett chassi som kan säljas för 1000 kr i butik i Sverige kan inte kosta mer än ett par hundra att producera och skicka hit, så jag förstår att det kanske inte blir några industridesigners som sänker blod, svett och tårar i den externa designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet i fan om det kan kallas stilrent. Ett chassi som är stilrent enligt mig är typen FD R6.

För mig är ordet "stilrent" inte någonting enkelt eller minimalistiskt. Stilrent passar enligt mig
bättre på ex, inredning av en bostad som håller samma stil.

Lian-Li tänjer ofta på gränserna när de designar chassin jämför med ex, Fractal design som
typ sätter i ett sidofönster.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

@Sveklockarn: bäst formulerat hittils. Min uppmaning för pc chassitillverkarna... titta på apple, samsung galaxy, bang&oulufssen ect. Det kan inte vara så svårt att det inte har lyckats släppa ett snyggt chassi sen lian li pcb 25 2008.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Hjälpsam

Jag förstår inte alla upprörda här.

Vad är det för fel på ett brett utbud? Bara för att just DU inte gillar en produkt betyder inte att andra inte gör det.

Är det något fel på mångfald eller börjar Swec bli ett FlashBack?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Prisvärt iaf känns det som, blev förvånad när jag såg prislappen tbh!

Sen kan man ha synpunkter på LED ljus, RGB o hej och hå, själv gillar jag det inte.

Med det sagt minns jag väl när jag var 14 bast och precis hade laddat ner en video på en snubbe som hade UV ljus i sitt chassi och hade varenda kabel och sleeve i UV aktiva material inkl kylvattnet, han hade t.o.m. målat el ledningarna på PCB'n med UV aktiv färg. jag skulle bara ha likadant!

Allt är inte gjort för gubbar i 35 år åldern helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

*OT/meninglösa inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vilka chassin har bäst luftflöde då? Vilka har hamnat i topp hos Gamers Nexus för luftkylning innan? Antar att det jämförs i videon som postade här uppe, men kan inte kolla nu tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kollade precis på snabbrecensionen länkad ovan, verkar vara ett ganska trevligt chassi. Jag hade nog faktiskt kunnat tänka mig RGB-versionen om det inte hade varit så öppet uppåt.

"Fokus på luftflöde" är inte nödvändigtvis lika med att man är tvungen att ha "öppen" meshfront, utan att man t.ex. inte har satt massa bråte i vägen för luftflödet inne i chassit eller att det finns gott om möjligheter att expandera fläktkylningen. Många här gillar tydligen fläktljud och/eller massa damm, vilket man får av att bygga datorn som en dammsugare.

Låga temps i all ära, men i min värld är det mycket bättre med en någorlunda tyst dator på 65 grader än att ha en högljudd dammsugare på 55 grader.

Permalänk
Medlem

Jag väntar mig lite annat från en låda som heter Lancool:
* En lätt och smidig (alternativt robust) pjäs med bärhandtag och/eller axelrem för portabilitet!
* Gärna inbyggda stag/hållare för grafikkort och CPU-kylare så att de inte skadas när lådan utsätts för stötar.
* Designad för att kunna erbjuda fullgod kylning åt effektslukande komponenter vid en omgivningstemperatur på uppemot 30 grader.