Permalänk
Medlem

Jahopp, det blev en MARKUS då

Jag har letat efter en ny datorstol att ersätta min gamla, ville inte ha en IKEA stol men efter att ha letat efter en bra stol i några månader så finner jag mig tittandes på IKEA stolen "MARKUS" tillslut. Jag besökte min lokala IKEA varuhus och testade den, jämförde med "JÄRVFJÄLLET" också men bestämde mig för MARKUS.

Nu är det så att stolen beter sig inte som i varuhuset, mer specifikt reglaget för gungfunktionen går inte att sätta i så "löst" läge att man stannar kvar i det lutade positionen, det lösaste inställningen gör så att man åker fram till en rakt sittandes position. Detta var inte fallet när jag testade i varuhuset, man kunde luta sig tillbaka och slappna av utan att man flög fram.

MARKUS är ju en ganska populär produkt så jag tänkte fråga, är detta nått som känns igen? Hur "lös" eller "stuv" är din gungfunktion på stolen?

Jag hoppas lite att detta är nått som kanske löses med tiden; att motståndet helt enkelt minskar med tiden. Att inte kunna slappna av när man lutar sig tillbaka gör gungfunktionen värdelös för mig, då kanske det blir en retur, vilket skulle vara synd för annars är ju stolen trevlig.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Det finns en konformad ratt precis under rumpan som ändrar denna inställning 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaiDozo:

Jag har letat efter en ny datorstol att ersätta min gamla, ville inte ha en IKEA stol men efter att ha letat efter en bra stol i några månader så finner jag mig tittandes på IKEA stolen "MARKUS" tillslut. Jag besökte min lokala IKEA varuhus och testade den, jämförde med "JÄRVFJÄLLET" också men bestämde mig för MARKUS.

Nu är det så att stolen beter sig inte som i varuhuset, mer specifikt reglaget för gungfunktionen går inte att sätta i så "löst" läge att man stannar kvar i det lutade positionen, det lösaste inställningen gör så att man åker fram till en rakt sittandes position. Detta var inte fallet när jag testade i varuhuset, man kunde luta sig tillbaka och slappna av utan att man flög fram.

MARKUS är ju en ganska populär produkt så jag tänkte fråga, är detta nått som känns igen? Hur "lös" eller "stuv" är din gungfunktion på stolen?

Jag hoppas lite att detta är nått som kanske löses med tiden; att motståndet helt enkelt minskar med tiden. Att inte kunna slappna av när man lutar sig tillbaka gör gungfunktionen värdelös för mig, då kanske det blir en retur, vilket skulle vara synd för annars är ju stolen trevlig.

Tankar?

Fast du vill ju ha ett högre motstånd, inte ett lösare. Som tidigare person skrev så har du ett stort vred fram i mitten att justera motståndet med

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tänk också på att du har en spak till vänster så du snabbt kan låsa stolen i bakåtlutat läge. Jag tycker själv det är lättare att slappna av så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Det finns en konformad ratt precis under rumpan som ändrar denna inställning 😊

Skickades från m.sweclockers.com

This!

TS; har du läst manualen?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

This!

TS; har du läst manualen?:)

TS Skriver ju dock att han testat att reglera detta men upplever att det inte är tillräckligt, har du ens läst första posten?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Haft min markus i runt 6 år nu och aldrig petat på den ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynX:

TS Skriver ju dock att hon testat att reglera detta men upplever att det inte är tillräckligt, har du ens läst första posten?

This!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Haft min markus i runt 6 år nu och aldrig petat på den ratten.

Så länge man inte ändrar sin vikt för mycket finns ingen större anledning till att ändra den mer än vid köpet. Om ens det.

Skrivet av HaiDozo:

IKEAs kundtjänst är en av de bästa som finns. Testa en gång till att skruva på ratten, den kan kräva flera varv innan skillnad märks. Om du är helt säker på att den inte fungerar så är det bara att ringa kundtjänst så skickar de en ny med nästa transportbil.

Permalänk

Lite sugen på den stolen också, men varför markus framför järvfjället?

Permalänk
Medlem

@Mitchymojboj: De två största orsakerna som fick mig att välja MARKUS över JÄRVFJÄLLET var, först, att det kändes skönare att sitta i, det är nästan ett måste att testsitta stolen innan man köper den, och två, att jag hade vissa krav på gungfunktionen. JÄRVFJÄLLET har ju en gungfunktion men saknar reglaget att justera detta. För mig är det viktigt med en bekväm gungfunktion (har det på jobbet och älskar det), och att just gungfunktionen inte funkade som lovat på min MARKUS är anledningen till att denna här tråd existerar

Permalänk
Medlem

Lever med en Markus i skinn hemma som katterna snart har käkat upp och kan definitivt inte rekommendera den stolen till någon. Rent ut sagt är det billig skit. Inte ergonomisk för fem öre. Nästa stol blir från Kinnarps.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Låter som ett fabriksfel på din. Min MARKUS är tvärtom aningen för klen i sitt hårdaste läge. Men då väger jag 95kg som säkert är tyngre än vad gungfunktionen var designad för.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Sötast

Haha, hade ingen aning om denna funktion och haft stolen i 10 år.

Jag lutar stolen till valt läge och sedan låser läget med vänster spak, så stannar stolen i perfekt läge ^^