Inga filer kvar men HDD:n visar att jag använder 286GB.

Permalänk
Medlem

Inga filer kvar men HDD:n visar att jag använder 286GB.

Jag har en extern 1Tb Samsung HDD som jag använt till filmer och foton.
Nu har jag börjat fylla utrymmet och har flyttat alla filer till en ny extern 4Tb.

Men upptäckte att 286 GB används fortfarande trots att alla filer är flyttade från disken.
Jag har ändrat till att se dolda filer och mappar men ser ändå ingenting i utforskaren.

Vart kan alla de här gömda filerna vara? Hur hittar jag dom?

Permalänk
Vila i frid

Töm papperskorgen. Kör DiskRensning. Filhanteraren, visa gömda filer - inklusive systemfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Töm papperskorgen. Kör DiskRensning. Filhanteraren, visa gömda filer - inklusive systemfiler.

Alltså jag vill ju inte ta bort filerna, utan ta vara på dom.

Permalänk
Sötast

Tanka Windirstat så kan du se vad det är som tar upp plats och var det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tanka Windirstat så kan du se vad det är som tar upp plats och var det finns.

Super, tack!

Hittade filerna under G:\found.001\dir0000.chk i Windirstat.

Men! jag kan inte komma åt dom i utforskaren "G:\found.001\dir0000.chk är inte tillgänglig. Åtkomst nekad"

Löste det! Gör som nedan för att de ska dyka upp i utforskaren.

Mappalternativ -> Visning -> avmarkera "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Super, tack!

Hittade filerna under G:\found.001\dir0000.chk i Windirstat.

Men! jag kan inte komma åt dom i utforskaren "G:\found.001\dir0000.chk är inte tillgänglig. Åtkomst nekad"

Hur får jag åtkomst?

Om du högerklickar i mappen och går in på egenskaper -> säkerhet -> avancerat, så kommer du in på rättigheter/behörigheter. Där kan du ändra så att du blir ägare till mappen dvs att du har tillgång till innehållet och även läs o skriv rättigheter. bättre än så kan jag inte förklara det haha, hoppas du kan klura ut det

På forumet "superuser" (https://superuser.com/) kan man lära sig mycket om sånt här, kanske kan va till hjälp!

Edit: såg att det löste sig, inte snabb nog