Nytt fiber i päronens hus - finns det något tunnare Cat6 kablar?

Permalänk
Medlem

Nytt fiber i päronens hus - finns det något tunnare Cat6 kablar?

Halloj, päronen fick nyligen fiber dragen till sitt hus, elektrikern som drog in sladden pratade inte så bra svenska(eller engelska för den delen), men har blivit rekommenderad att dra en cat6 igenom det gamla röret igenom väggen som användes till hem telefonen förut.

Då röret igenom vägarna är ganska smalt, innan jag köper hem en cat6 rulle och försöker dra den igenom; finns det något smalare cat6 kablar? standard vad jag förstått det som ligger runt 5-6mm? eller finns det något annat alternative till cat6 som är mindre men fungerar lika bra?

Permalänk
Medlem

Cat5e är smalare, annars får du nog skala hela kabeln om det är för trångt.

Permalänk
Medlem

Finns ju platta CAT6 kablar.

Har en 15 meters Deltaco liggandes jag köpte för 20 kr, tror det ligger på typ 29-39 om du känner någon med återförsäljarkonto.

Permalänk
Medlem

Om det räcker med gigabitnätverk så kan du använda cat 5e istället. Billigare, tunnare och mer böjlig. Något sämre mot störningar, och något sämre hastigheter. Men upp till gigabit ska inte vara något problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Cat5e är smalare, annars får du nog skala hela kabeln om det är för trångt.

Skrivet av Glyph:

Om det räcker med gigabitnätverk så kan du använda cat 5e istället. Billigare, tunnare och mer böjlig. Något sämre mot störningar, och något sämre hastigheter. Men upp till gigabit ska inte vara något problem

hur mycket smalare pratar vi om? 3-4mm?

Skrivet av JeanC:

Finns ju platta CAT6 kablar.

Har en 15 meters Deltaco liggandes jag köpte för 20 kr, tror det ligger på typ 29-39 om du känner någon med återförsäljarkonto.

Någon skillnad mellan platta och vanliga cat6 sladdar? klarar de av att böja sig något när man drar dem igenom vägrör? eller är de mest till för lister?

Permalänk
Medlem

@polo2005: Du kan ha en böjradie i form av en snusdosa kan du tänka dig.

Permalänk
Medlem

Vet att gigamedia har extra tuna patchkablar men vet inte hur långa längder de finns i. Och de är nog lite mer ömtåliga om man ska dra dem i rör. Hur stort rör är det du ska dra i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@polo2005: Du kan ha en böjradie i form av en snusdosa kan du tänka dig.

hmm, borde nog gå.. gäller detta för enbart platt cat6 eller för "normala" med?

Skrivet av jocke92:

Vet att gigamedia har extra tuna patchkablar men vet inte hur långa längder de finns i. Och de är nog lite mer ömtåliga om man ska dra dem i rör. Hur stort rör är det du ska dra i?

Inte mätt röret på länge(5 års sedan) men ifrån minne är det 1,5cm~ish i diameter. mins att det var ett jävla strul när vi drog runt första telefon jacket till övervåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

hmm, borde nog gå.. gäller detta för enbart platt cat6 eller för "normala" med?

Inte mätt röret på länge(5 års sedan) men ifrån minne är det 1,5cm~ish i diameter. mins att det var ett jävla strul när vi drog runt första telefon jacket till övervåningen.

16 rör ska inte vara några problem med cat5e eller cat6. Men kan ju vara någon som slarvat med röret eller skarp böj

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

hmm, borde nog gå.. gäller detta för enbart platt cat6 eller för "normala" med?

Ska gälla för normala också vad jag fått höra av en bekant.

Permalänk
Medlem

@polo2005: nej köp inte 26awg kabel eller tunnare.
Det är troligen 16mm rör, inga problem att dra tjock kabel i, är det trögt använder du glidmedel/smörjmedel.
köp kvalitetskabel som är till för installation. (finns riktigt vettigt på ebay från tyskland)
du kommer ångra dig som fan om du köper billig skit kabel eller gör det klassiska misstaget och köper patchkabel i stället för installationskabel. efter ett par år börjar det strula, särskilt i högre hastigheter. (inte kul)
köp vad du än gör inte kabel på kjell, deras cat6 är bara rekommenderad för 1gig. (läs det finstilta) och har ofta problem med kvaliteten.
särskilt om du drar längre sträckor. (gjort det misstaget)
var inte rädd för att att använda skärmad kabel, den kommer ge ett bra skydd även om du inte kopplar in skärmen. (antenneffekt mm är myter som inte stämmer)
och som sista tips, köp inte cat6, köp cat6a, typ: 23awg, 600mhz tex denna, fast jag förmodar du inte behöver 300meter utan det räcker med 100m.

https://www.ebay.co.uk/itm/EQUIP-Cat-6A-S-FTP-Installationska...

dom säljer billiga 500mhz uttag med plint där med. (föredrar plint alla dagar i veckan framför moduler

Det kan vara lockade att köpa 100m cat6 för 499kr, istället för 800-900kr men tänk såhär, hur kul är det att byta ut den om 4år? eller att får kontaktproblem stup i kvarten, och om 4-5 år kommer 10gig vara mycket vanligare. orka byta ut kabeln som kommer sitta som berget.

//Lycka till med bygget

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@polo2005: nej köp inte 26awg kabel eller tunnare.
Det är troligen 16mm rör, inga problem att dra tjock kabel i, är det trögt använder du glidmedel/smörjmedel.
köp kvalitetskabel som är till för installation. (finns riktigt vettigt på ebay från tyskland)
du kommer ångra dig som fan om du köper billig skit kabel eller gör det klassiska misstaget och köper patchkabel i stället för installationskabel. efter ett par år börjar det strula, särskilt i högre hastigheter. (inte kul)
köp vad du än gör inte kabel på kjell, deras cat6 är bara rekommenderad för 1gig. (läs det finstilta) och har ofta problem med kvaliteten.
särskilt om du drar längre sträckor. (gjort det misstaget)
var inte rädd för att att använda skärmad kabel, den kommer ge ett bra skydd även om du inte kopplar in skärmen. (antenneffekt mm är myter som inte stämmer)
och som sista tips, köp inte cat6, köp cat6a, typ: 23awg, 600mhz tex denna, fast jag förmodar du inte behöver 300meter utan det räcker med 100m.

https://www.ebay.co.uk/itm/EQUIP-Cat-6A-S-FTP-Installationska...

dom säljer billiga 500mhz uttag med plint där med. (föredrar plint alla dagar i veckan framför moduler

Det kan vara lockade att köpa 100m cat6 för 499kr, istället för 800-900kr men tänk såhär, hur kul är det att byta ut den om 4år? eller att får kontaktproblem stup i kvarten, och om 4-5 år kommer 10gig vara mycket vanligare. orka byta ut kabeln som kommer sitta som berget.

//Lycka till med bygget

Jag undrar om du funderat igenom vad du rekommenderar när du börjar tala om att använda skärmad kabel när problemet är att rören är trånga. Sedan undrar jag vad du menar med att skärmen ger ett bra skydd även om du inte kopplar in skärmen. Något som definitivt talar mot skärmad kabel är att den är dyrare och nästan aldrig behövs.

Permalänk
Medlem

@polo2005: Finns runda cat6, kan kolla när jag kommer hem vad dom heter, fungerar finfint. Dom är riktigt tunna, kanske 4mm ungefär.

Edit: googlade och hittade dom.
https://www.inet.se/produkt/8111807/tp-kabel-cat6a-tunn-rund-...

Har dock inte kollat vad det finns för fabrikat och längder på dessa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag undrar om du funderat igenom vad du rekommenderar när du börjar tala om att använda skärmad kabel när problemet är att rören är trånga. Sedan undrar jag vad du menar med att skärmen ger ett bra skydd även om du inte kopplar in skärmen. Något som definitivt talar mot skärmad kabel är att den är dyrare och nästan aldrig behövs.

och ibland kan det vara bra att kolla upp saker innan man kläcker kommentarer.
om det är 16 mm rör är det inga problem.
skärmad kabel ger alltid ett mycket bättre skydd även om skärmen inte kopplas in. kostnaden mot icke skärmad är marginell och
ju högre hastigheterna blir desto känsligare blir det. du får ju räkna med att skiten kommer ligga i 30år.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

och ibland kan det vara bra att kolla upp saker innan man kläcker kommentarer.
om det är 16 mm rör är det inga problem.
skärmad kabel ger alltid ett mycket bättre skydd även om skärmen inte kopplas in. kostnaden mot icke skärmad är marginell och
ju högre hastigheterna blir desto känsligare blir det. du får ju räkna med att skiten kommer ligga i 30år.

Det är lätt att vara kaxig men ha något att komma med är värre. Du vet inget om hur rören är lagda och hur lång sträcka det är. Det bör man veta innan man säger att det inte är några problem.
Du upprepar bara ditt påstående att skärmad kabel alltid ger ett mycket bättre skydd även om skärmen inte kopplas in. Jag påstår att det bara är en myt. Kan du hänvisa till några tester som styrker ditt påstående?

Permalänk
Avstängd

@aragon: En skärmad kabel utan koppling till skölden blir ju mer som en antenn och finns där mycket elektronisk störning blir det problem då skölden i sig får en spänning som kan skada signalen.

Jag skulle nog säga att om du inte faktiskt använder den skärmade kabeln såsom det är tänkt så är det bättre att använda en vanlig kabel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är lätt att vara kaxig men ha något att komma med är värre. Du vet inget om hur rören är lagda och hur lång sträcka det är. Det bör man veta innan man säger att det inte är några problem.
Du upprepar bara ditt påstående att skärmad kabel alltid ger ett mycket bättre skydd även om skärmen inte kopplas in. Jag påstår att det bara är en myt. Kan du hänvisa till några tester som styrker ditt påstående?

Absolut kan jag det:

https://www.cablinginstall.com/articles/print/volume-15/issue...

https://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Gui...

http://www.iebmedia.com/index.php?id=8902&parentid=63&themeid...

https://www.bicsi.org/pdf/conferences/winter/2009/presentatio...

Edit: tunn kabel eller billig kabel, billig kabel kan det stå att den är 24awg när den egentligen är 26awg och inte ren koppar, så varför spelar det roll? jo tunn kabel orsakar dataförlust och ska du använda poe är det rent idiotiskt då det kommer dra 100-200% mer genom den tunna kablen, detta kommer orsaka värme som kommer gör kabeln än sämre. En patchkabel brukar använda 26-28awg men patchkabel ska inte överskrida 10 meter och ska absolut inte användas med poe på långa längder. (gör en google sökning så kommer ni finna rätt mycket information om det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@aragon: En skärmad kabel utan koppling till skölden blir ju mer som en antenn och finns där mycket elektronisk störning blir det problem då skölden i sig får en spänning som kan skada signalen.

Jag skulle nog säga att om du inte faktiskt använder den skärmade kabeln såsom det är tänkt så är det bättre att använda en vanlig kabel.

är en myt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Menar du att fibern och convertern sitter på utsidan av huset och att du själv måste dra in cat kabeln i huset?
Hur lång sträcka rör det sig om, och hur många kablar går i det befintliga röret nu?
Borde inte vara större problem att få in en kabel med hjälp av dragtråd och ev glidmedel även om det redan går några kablar där. Har du starkström i samma rör så vill du nog gärna ha skärmad kabel eller rent av lägga ett rör till, annars ska nog vanlig oskärmad fungera utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

är en myt

Öh, nej. Jag har varit med i ett problem där underleverantören löst ett problem där det specifikt var skärmade kablar som inte var terminerade korrekt.

Det innebar att närliggande armaturer och aggregaten som var i närheten av kablarna sabbade signalen avsevärt. (Det drabbade inte de vanliga kablarna som var på motsvarande avstånd fast på andra sidan.) Men en beställning av propert anslutna kablar fungerade det som det skulle. Så att kalla det en myt håller jag inte med om.

Så skippa skärmade kablar, det är bara onödig potential huvudvärk.

Edit: formatering

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Öh, nej. Jag har varit med i ett problem där underleverantören löst ett problem där det specifikt var skärmade kablar som inte var terminerade korrekt.

Det innebar att närliggande armaturer och aggregaten som var i närheten av kablarna sabbade signalen avsevärt. (Det drabbade inte de vanliga kablarna som var på motsvarande avstånd fast på andra sidan.) Men en beställning av propert anslutna kablar fungerade det som det skulle. Så att kalla det en myt håller jag inte med om.

Så skippa skärmade kablar, det är bara onödig potential huvudvärk.

Edit: formatering

kolla länkarna jag postade ovan........

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

kolla länkarna jag postade ovan........

De tre översta refererar till exakt samma källa som inte beskriver vad det är man testat med (Finns ju inte att läsa komplett heller...) och angående den fjärde skulle jag säga att Wifi och en laptop knappast är störningskapabla. Definitivt inte nog för att övertyga mig.

Det är möjligt min terminologi är fel då jag inte är en kabeltekniker, men i vårt fall var det precis sköldade kablar som var felet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _niko_:

@polo2005: Finns runda cat6, kan kolla när jag kommer hem vad dom heter, fungerar finfint. Dom är riktigt tunna, kanske 4mm ungefär.

Edit: googlade och hittade dom.
https://www.inet.se/produkt/8111807/tp-kabel-cat6a-tunn-rund-...

Har dock inte kollat vad det finns för fabrikat och längder på dessa.

Att använda dessa för installation i rör är ett bra sätt att få huvudvärk. Man bör använda installationskabel och riktiga uttag när man ändå är igång.

Och då det låter som att det är 16-rör så ska det inte vara några problem att få igenom tre TP-kablar om man använder silikonsprej. Däremot kanske man ska tänka efter en extra gång eftersom telefonnätet är seriekopplat och ett nätverk med ethernet är parallellkopplat. Dvs du kan inte dra fram en TP-kabel till första uttaget och sedan dra vidare från det till nästa osv. Varje kabel ska börja vid din router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

De tre översta refererar till exakt samma källa som inte beskriver vad det är man testat med (Finns ju inte att läsa komplett heller...) och angående den fjärde skulle jag säga att Wifi och en laptop knappast är störningskapabla. Definitivt inte nog för att övertyga mig.

Det är möjligt min terminologi är fel då jag inte är en kabeltekniker, men i vårt fall var det precis sköldade kablar som var felet.

kollar du den översta hittar du länken till whitepaper där du kan läsa hela.
Hur vet du att det beror på shielden och inte var fel i kabeln? bara för du en gång varit med på ett ställe där en kabel fungerade dåligt gör knappas myten sann.
tex kjell säljer sin cat6 som 1gig nu, just för det är fel på kabeln. (jag vet för dom har fått byta ut den i två byggnader åt mig innan dom ändrade texten)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

kollar du den översta hittar du länken till whitepaper där du kan läsa hela.
Hur vet du att det beror på shielden och inte var fel i kabeln? bara för du en gång varit med på ett ställe där en kabel fungerade dåligt gör knappas myten sann.
tex kjell säljer sin cat6 som 1gig nu, just för det är fel på kabeln. (jag vet för dom har fått byta ut den i två byggnader åt mig innan dom ändrade texten)

Den första länken skickar ju en vidare till andra länken och den nämner bara "Data provided courtesy of Nexans/Berk-tek" men det finns ingen länk eller någonstans jag kan läsa denna... Det är därför det inte övertygar mig.

Det var inte en kabel, det var över 40.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den första länken skickar ju en vidare till andra länken och den nämner bara "Data provided courtesy of Nexans/Berk-tek" men det finns ingen länk eller någonstans jag kan läsa denna... Det är därför det inte övertygar mig.

Det var inte en kabel, det var över 40.

över 40, menar du 40 kablar?
det spelar ingen roll, kjell har nog tusentals rullar, lik förbannat är det fel på dom.

kollar du längs ner ser du källa som leder dig till hela:
https://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Gui...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

över 40?

kollar du längs ner ser du källa som leder dig till hela:
https://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Gui...

Över 40 kablar.

Alltså, där finns ingen länk. Bara en fotnot på en del av ett inlägg till en bok. Det är dessutom bara en fotnot för hur man testar, inte för resultaten då siffrorna och diagrammen kommer från en annan källa.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Över 40 kablar.

Alltså, där finns ingen länk. Bara en fotnot på en del av ett inlägg till en bok. Det är dessutom bara en fotnot för hur man testar, inte för resultaten då siffrorna och diagrammen kommer från en annan källa.

kollar du längst ner (någon rad upp) så står det vem som är källa samt en länk till sidan där du kan läsa hela. där kommer du ser hur man utfört testerna mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag var aktiv på Sweclockers men timingen med att kika in i den här tråden verkar vara helt perfekt. Jag hälsade på mina föräldrar förra veckan i deras villa byggd runt 70-talet där de upplevde problem med wifi-täckning. Hos dem, likt som för dig, så fick vi dra nätverkskabel i existerande kanalisation i väggen. Elektriker (som förhoppningsvis har monterat rören) har i princip alltid använt 16mm VP-rör för denna typ av kabelförläggning, 20mm är ofta använt för 2,5mm^2 installationskablar till spishäll eller ugn m.m.

Det går som regel utmärkt att förlägga upp till 2 nätverkskablar i ett 16mm rör (kat5e eller u/kat6) men det beror såklart på kabelns ytterdiameter, hur lång sträcka du ska dra kabel samt hur många böjar det är på röret och böjarnas kvalité. Grossister brukar vanligen ange ytterdiameter på kabeln så man kan ju börja med att kika där. Själv valde jag att använda Actassi ifrån Schneider Electric då jag vill ha produkter med hög kvalité hellre än att köpa något hemmapularkit ifrån Kjell & Co eller liknande. (Länkar deras produktkatalog nedanför) Actassi är ett bra val även ifall man inte jobbar proffesionellt då man slipper köpa dyra verktyg när man ska kontaktera nätverksuttag.

Värt att nämna är att du lär inte uppleva någon märkbar skillnad mellan kat5e och kat6 då de kan överföra samma hastighet (1000 Mbit/s) det är först när du går över till kat6a du kan uppnå högre hastigheter (10 000 Mbit/s).

Själv använde jag mig av Actassi Kat 5e U/UTP (E-nr: 49 375 53) då kabeln inte förläggs längs kraftledningar (elektromagnetisk induktion kan ej uppstå) och det finns ingen risk för mekanisk påverkan. Drog igenom 2st av den typen av kabeln i 16mm rör och sedan satte jag Modularjack S-One DPM kat5e i vardera ände (E-nr: 51 463 70). Väljer du att använda skärmad kabel, börjar med F/ eller S/ så bör du se veta att kabeln är skapad för att anslutas till potentialutjämning för att leda undan elektrisk ström som uppstår genom elektromagnetisk induktion, om den ej ansluts så kan den orsaka mer fel än det förhindrar. Att köpa en patchkabel, klippa den och sedan knäppa på ett modularjack är heller verkligen inte att rekommendera då dessa nästan alltid är av riktrådig ledare och en nätverkskabel av för fast installation är entrådig ledare. Med så många kardeler som det är i en patchkabel är det svårt att göra kontakteringen med perfektion (då kardeler säkerligen kommer att spreta) vilket leder till felkällor.

Men om man inte är noggrann och vill göra ett bra jobb? Varför då inte slakta kabeln och bara dra det grön/vita paret tillsammans med det orange/vita? Det är ju trots allt bara orange/vit samt grön/vit som används för nätverk? (skämt).

Edit (glömde länka, det är alldeles för sent): http://download.schneider-electric.com/files?p_enDocType=Cata...

Mvh,

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa alla svar emot slutet, men läste kaptengrek och håller med om vad han säger.
Jag har pluggat "nätverk" (bred term men min examen var Cisco Networking) och jobbat med det sen 2007 med några års glapp.
Saker som har vart nämnda tidigare. Om du är nöjd med farterna som är idag och du inte ska dra mer än en 30m så kan du nöja dej med en bra cat5e kabel.
Om du är nöjd med dagens farterna som är idag, ska dra lite längre (kanske 50m-75m) så skulle jag rekommendera en solid cat6 kabel. Solid innebär att den har en delare i mitten som separerar de fyra par kablar för att förhindra cross talk och där med kan du dra den längre utan att tappa fart. Även fast teoretisk max längd på bägge dessa är 100m så kommer du tappa bra mycket fart vid den längden.
Ska du dra ännu längre och/eller tänker framåt så att du är förbered för att kunna använda 10gbps så ska du använda cat6a. Du ska inte dra den här längre än en 90m heller, men det är fortfarande en kabel som är mycker mer stabil. Tänk bara på att kontakterna för cat6a är bra dyra jämfört med cat6.
När det kommer till skärmad kabel så behöver du inte dra det så länge du inte har något i närheten som stör kabeln, men om du använder skärmad kabel måste du använda kontakter för sådan kabel så att du kan terminera tråden som man använder för skärmen. Om du inte gör detta på en skärmad kabel kan du få störningar och börja tappa paket och därmed få en långsammare anslutning.
Jag tror det var allt jag hade att säga=)
Jag vet att jag repeterade en del saker men tänkte om du får samma svar från fler än en person så kanske det hjälper=)