Permalänk
Medlem

Hjälp med BIOS och boot

Hej, jag har en äldre dator ’HP Touch Smart’. I den var Windows Vista installerad från början. Jag köpte en Windows 10 på USB och installerade den för ca 2 år sedan. Allt fungerade perfekt. Installation gjordes via boot menu och usb ingång. Jag skulle vilja göra nu en ny ominstallation men i boot menu finns inte längre usb ingång. Vad gör jag? Det finns 2 usb ingångar i datorn som fungerar. I boot device meny finns endast dessa val: Floppy Group, CD-ROM Group, HDD Group och Network Group att välja på. Dock i Bios Revision på första sidan när jag trycker på pf10 står det att ’2 USB mass storage devices found and konfigured’. Men när jag trycker vidare på pf10 till Enter Sett upp så finns dem inte där.
Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

@Pepa: Har du minnet i USB porten när du tittar i bootmenyn?
Använder du USB 2 port?

Permalänk
Medlem

Tack att du frågar. Windows10 finns på Usb stickan instoppad till en av usb2 ingångar. Det finns 2 st i datorn. Men jag kan inte välja Usb i sett upp meny. Det finns inte där. Windows startar alltid från hard disk. Den val möjlighet fanns vid förra installation av windows10. Nu är den borta. 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepa:

Tack att du frågar. Windows10 finns på Usb stickan instoppad till en av usb2 ingångar. Det finns 2 st i datorn. Men jag kan inte välja Usb i sett upp meny. Det finns inte där. Windows startar alltid från hard disk. Den val möjlighet fanns vid förra installation av windows10. Nu är den borta. 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, skumt. Jag vet när jag själv skulle installera, då fick jag samma "fel" som du.
Det visade sig att min dockningsstation med tillhörande hårddisk hade flyttats ner i boot-priority vilket då medförde att jag bara fick upp de alternativ som hade högst prioritet.

När jag då flyttade upp dockan i prioritet så dök den även upp i boot-override menyn.

Kan vara värt att testa i alla fall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Pepa: Har du provat välja boot device vid uppstarten?
Tittar man på denna videon så skall man trycka Esc efter starten och sedan F9, kan vara att den finns med där då.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har provat vänja bot device, men datorn syartar inte från Usb, den startar som vanligt. Har pratat nu med windows support och dem rekomenderade göra en ny Usb stickan på min andra bärbara datorn. Väntar på deras instruktioner och få se vad som händer sedan. Ha en bra dag alla snälla som svarade..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepa:

Tack för alla svar. Har provat vänja bot device, men datorn syartar inte från Usb, den startar som vanligt. Har pratat nu med windows support och dem rekomenderade göra en ny Usb stickan på min andra bärbara datorn. Väntar på deras instruktioner och få se vad som händer sedan. Ha en bra dag alla snälla som svarade..

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Troligen kommer dom be dig ladda ned verktyget och följ instruktionerna som den ger dig. Verktyget laddar ned win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du använder för att installera om andra datorn.