PSU't fel att min burk fryser och stänger ner vid spelande?

Permalänk
Medlem

PSU't fel att min burk fryser och stänger ner vid spelande?

Hej,

Jag har problem med att min PC fryser och stänger ner när min GPU temp går över ca 55 grader.

Glömmer jag att dra på fläktarna på mitt GTX 1080 så hinner jag spela 5 min sen tvärhänger den sig.
(hade samma problem med mitt tidigare R9 390GPU)

Har länge trott att det är nåt med mitt ASRock mobo men efter lite googlande så kanske det kan vara mitt nätagg som är för klent?

Jag har ett Corsair CX 600M PSU.

Jag har tyvärr inget kraftfullare nätagg att testa med så det får isf bli att köpa ett nytt men skulle gärna höra lite åsikter först...

Vad tror ni?

Se min signatur för komplett setup.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Tja PSU kan ju vara defekt eller allmänt sjunga på sista versen, för 600w är fullt tillräckligt med god marginal för vilket grafikkort som helst.

55c är en väldigt låg temp på ditt kort. men finns VRAM och VRM som kan stöka också på det..
Normal temp under spelande beror på modell av GTX1080 men ca 70-75c för kort med customkylare och 75-82c för referenskort.

Så hänger sig det så fort det går över 55c så är det nått tokigt med grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ditt PSU är utan tvekan kraftfullt nog.

Har du testat att blåsa rent ditt operativsystem och uppgradera BIOS på moderkortet?
Jag frågar detta för att försöka utesluta mjukvaruproblem då det är känt att hända.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande fel på mitt Asus moderkort och de visade sig att flera stift i 20 pinskontakten var svarta, rengjorde dom och klämde ihop shyssorna i kontakten lite sen har de inte varit några bekymmer.

Permalänk
Medlem

"Glömmer jag att dra på fläktarna på mitt GTX 1080 så hinner jag spela 5 min sen tvärhänger den sig."

Vad menas med detta?

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

"Glömmer jag att dra på fläktarna på mitt GTX 1080 så hinner jag spela 5 min sen tvärhänger den sig."

Vad menas med detta?

Att om jag glömmer sätta på min egna profil i Asus Tweak II mjukvaran så att fläktarna drar på för fullt vid 50c så kommer det hänga sig nånstans över 55c.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Ditt PSU är utan tvekan kraftfullt nog.

Har du testat att blåsa rent ditt operativsystem och uppgradera BIOS på moderkortet?
Jag frågar detta för att försöka utesluta mjukvaruproblem då det är känt att hända.

Nej jag har inte blåst rent windows på länge.
Drar migi helst för det då jag vet att jag har en heldags jobb att få iordning allt igen...

Tror jag ska ha den senaste BIOS mjukvaran.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Jg ska göra ett test nu i em.

Har ett 1060 kort i en annan burk, så tar och sätter det i den burken som 1080 sitter i och ser om även detta 1060 stänger ner.

Sen oxå se hur 1080 beter sig i den andra burken där 1060 inte brukar ha några som helst problem med temp.

(köpte 1060:t till den andra burken förra veckan så har inte tänkt på att testa det på detta sätt...)

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Plocka ur kortet och inspektera kontaktytorna och sätt i kortet igen noggrant.
Är det 2x8 pin matning till kortet?
Går varje 8 pin direkt från PSU?

Permalänk

Ett tips är att ta en mjukvara som övervakar och loggar i realtid vad som händer.

Är det precis vid 55 grader som det sker? Dör datorn helt som att man skulle dra ut strömsladden ur väggen eller blir skärbilden bara svart/slocknar?

En relevant sak kan ju också vara att övervaka hur mycket ström datorn/GPUn drar (om du har den möjligheten).
Det kan vara intressant att se om datorn dör vid någon speciell last från nätagget

Har du du testat att köra grafikkortet i en annan PCIe-slot i moderkortet?

Att rengöra PSU-stiften kan också vara värt att kika på som föreslaget åvan

Men framför allt: Har du en annan dator du kan testa PSUt från? Man kan fuldra det och korsa kablarna mellan chassin bara (har jag gjort mer gånger än vad jag kan räkna)

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Plocka ur kortet och inspektera kontaktytorna och sätt i kortet igen noggrant.
Är det 2x8 pin matning till kortet?
Går varje 8 pin direkt från PSU?

Kollat kortet.
Det är 1x8 och 1x6. Båda kommer nu på samma kabel. alltså kabeln splittar sig till 6a och 8a. (kanske inte är bra eller? att de kommer från samma uttag?)

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Ett tips är att ta en mjukvara som övervakar och loggar i realtid vad som händer.

Är det precis vid 55 grader som det sker? Dör datorn helt som att man skulle dra ut strömsladden ur väggen eller blir skärbilden bara svart/slocknar?

En relevant sak kan ju också vara att övervaka hur mycket ström datorn/GPUn drar (om du har den möjligheten).
Det kan vara intressant att se om datorn dör vid någon speciell last från nätagget

Har du du testat att köra grafikkortet i en annan PCIe-slot i moderkortet?

Att rengöra PSU-stiften kan också vara värt att kika på som föreslaget åvan

Men framför allt: Har du en annan dator du kan testa PSUt från? Man kan fuldra det och korsa kablarna mellan chassin bara (har jag gjort mer gånger än vad jag kan räkna)

Nej det är inte exakt vid 55... vet ej riktigt när.
Datorn dör inte utan bilden fryser och man får till slut hårdboota den. det brukar oxå vara svårt att boota direkt. man får vänta typ 3 min för den att kunna hitta bootdisk.. :/

Jag har bara en PCIe-slot till men den är inte x16 utan bara x8 (inte testat)

Har ej annat PSU att testa. det jag har i andra har inte kablage med 1x6 och 1x8 pin. (företagsbyggd PC med bara det kablage som behövdes till dess funktion.) 1x6 finns så mitt 1060 kan kopplas in.

Har ej möjlighet/kunskap om att kolla strömmarna vid last. :/

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Frågan är om jag ändå inte har lite för mycket inkopplat för att mitt nätagg ska palla med...

Pressade upp temp på GPU nyss och det funkar att köra uppåt 70+ ett tag men sen när jag skulle stänga ner programmet så hängde sig bilden och sen såg jag att led:en i mina fläktar slocknade.. fläktarna fortsatte dock.

Slutade med att jag fick boota om.

Jag har inkopplat på PSU:
Asus GTX 1080
4x SSD
2x 14cm fläktar noctua?
4x 14cm Corsair LED fläktar
1x 12cm Corsair LED-fläkt
32GB ram

Nätagget är 4 år snart.

jag vet inte, jag kanske är helt ute och cyklar...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

OM jag nu skulle köpa mig ett nytt nätagg,

EVGA eller Seasonic?

och är 750W från nåt av dem en riktigt bra ökning eller ska man ge sig på 850W?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Skrivet av d3rrty:

OM jag nu skulle köpa mig ett nytt nätagg,

EVGA eller Seasonic?

och är 750W från nåt av dem en riktigt bra ökning eller ska man ge sig på 850W?

Seasonic har ju mycket längre erfarenhet av nätagg så kör på dessa

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk

Kör du med datorn i signaturen hade jag först tagit bort överklockningen av cpu'n...

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med min burk, dock var det mer random än detta, men en ominstallation av windows och reformatering på alla bootdiskar löste detta.

Kom till slut fram till att drivrutiner till min skrivare krånglade till det för mig.

Du har inte en extra disk att prova att installera om OS på för att kontrollera att detta inte är ett problem.

Jonnyguru tillhandahåller riktigt bra recensioner på nättagg, har för mig att han håller de senaste från EVGA och Seasonic riktigt högt.

Själv kör vi nästan alla här hemma med Corsair RMX serie och det fungerar riktigt bra.

Recensionslänk till psu länkad ovan, Seasonic Focus + 750W GOLD:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

Har du kollat CPU:N. Om den blir för varm så stänger datorn av sig själv.
Men börja med att ominstallera windows så du får allt rent och fint och installera dom senaste drivrutinerna.
HW Monitor är ett freeware som du kan kolla temperaturen i datorn med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Min psu pajjade för nån månad sedan.

Då startade datorn om sig, helst när man hade spelat nått tyngre spel och ibland ville den inte riktigt gå igång när man skulle starta datorn på powerknappen.

Permalänk

Har exakt samma problem, trodde det var GPUn men mitt 980ti gick sönder och fick ett 1080 istället och det fortsätta hända endå, ska köpa ett nytt psu någon dag och hoppas på att det är det som har gått sönder. Mitt psu är ett Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze köpt 2013

Permalänk
Medlem

Är ett 750W nätagg full tillräckligt om man i framtiden skulle köra typ dubbla 1080 kort?

Eller ska man ge sig på ett 850W för att vara på säkra sidan?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Har du kollat CPU:N. Om den blir för varm så stänger datorn av sig själv.
Men börja med att ominstallera windows så du får allt rent och fint och installera dom senaste drivrutinerna.
HW Monitor är ett freeware som du kan kolla temperaturen i datorn med.

Ja temp på CPU är absolut ingen fara.
Kommer inte ihåg vad det brukar vara nu men absolut ingen fara.

OM jag skulle ominstallera, hur göra på smidigaste sättet då jag nu sitter på senaste win10 men installation startade med win8 som sen har uppgraderats under åren till nuvarande win10.
Läsa ur nyckel på nåt sätt eller börja om med win8 och gå genom alla uppgraderingar?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenOfNine:

Kör du med datorn i signaturen hade jag först tagit bort överklockningen av cpu'n...

Ja, jag tror klockningen försvann nu när jag igår lade in senaste bios på mobo:t.
Överklockning finns inte kvar i bios "tweak" som det gjorde innan och tydligen så var det nåt med nån "Microcode 19" i uppdateringen som tog bort det. (googlade lite om det igår när jag såg att alternativet inte fanns i bios längre...)
så jag gissar att det är tillbaka på 3,5GHz nu. Det står så i bios infon iaf.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Det är väl rea på Corsair 850w hos Webhallen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är väl rea på Corsair 850w hos Webhallen?

De har rea även på Seasonic och Evga så om det blir nåt nytt så passar jag nog på nu på deras rea.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det skulle vara PSU:n om du kan undvika problemet genom att köra en mer aggressiv fläktkurva och hålla nere GPU-temperaturerna. Det blir ju lika stor belastning för PSU:n oavsett om GPU:n ligger på 50 eller 70 grader, om resten av omständigheterna är desamma.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Jg ska göra ett test nu i em.

Har ett 1060 kort i en annan burk, så tar och sätter det i den burken som 1080 sitter i och ser om även detta 1060 stänger ner.

Sen oxå se hur 1080 beter sig i den andra burken där 1060 inte brukar ha några som helst problem med temp.

(köpte 1060:t till den andra burken förra veckan så har inte tänkt på att testa det på detta sätt...)

Hur gick det med 1060 i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Hur gick det med 1060 i burken?

Hade inga som helst problem med det i burken. var uppe på 70-80 grader utan nåt...

Tyvärr kunde jag inte testa mitt 1080 i den adra burken då det inte finns kablage till kortet mer än en 6-pins.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Hade inga som helst problem med det i burken. var uppe på 70-80 grader utan nåt...

Tyvärr kunde jag inte testa mitt 1080 i den adra burken då det inte finns kablage till kortet mer än en 6-pins.

Finns billiga adaptrar att köpa på Kjell & Co och liknande.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra