FPS/LAG alla andra fönster som inte har "fokus"

Permalänk
Medlem

FPS/LAG alla andra fönster som inte har "fokus"

Vad är problemet?
Som rubriken säger, Spelar mycket spel samtidigt, haft problemet länge. Om jag spelar ett spel som jag spelar sedan flera andra spel uppe samt tex youtube uppe så börjar allt som inte är det aktiva fönstret att "lagga" tappa fps osv.

Tex om jag spelar wow med clienter så får jag 60-180 fps på huvudskärmen jag har focus medan resterande fönster får bara 5 fps. detta händer också för webbläsare med mer. Har stängt av i spel all sorts av begränsning på fps.

När inträffar problemet?
Så fort jag använder flera fönster.

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Testat massor med guides med att dona och återställa drivrutiner för processor och grafikkort utan resultat.
Läste någonstans att det kan vara Windows10 som delar ut resurserna konstigt...

Har en 166hz skärm och en 60hz redan testat ta bort g synk sänkt till 60hz båda osv..

3. Beskriv ditt system

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 5820K 3.3 GHz 15MB (klockad till 4 Ghz)
Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3
Moderkort: ASUSTeK computer inc, X99-A chip Haswell-E
Minne: Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL14 (edit)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING
Hårddisk: Samsung 850-Series EVO 500GB + 3 st WD Red SOHO NAS 3TB 3.5" SATA-60
Nätaggregat: PSU EVGA Supernova G2 750W
Övrig kylning: enligt Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass Svart
Övriga komponenter: att komma.

Någon som har en fix? <3<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrupp:

Vad är problemet?
Som rubriken säger, Spelar mycket spel samtidigt, haft problemet länge. Om jag spelar ett spel som jag spelar sedan flera andra spel uppe samt tex youtube uppe så börjar allt som inte är det aktiva fönstret att "lagga" tappa fps osv.

Tex om jag spelar wow med clienter så får jag 60-180 fps på huvudskärmen jag har focus medan resterande fönster får bara 5 fps. detta händer också för webbläsare med mer. Har stängt av i spel all sorts av begränsning på fps.

När inträffar problemet?
Så fort jag använder flera fönster.

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Testat massor med guides med att dona och återställa drivrutiner för processor och grafikkort utan resultat.
Läste någonstans att det kan vara Windows10 som delar ut resurserna konstigt...

Har en 166hz skärm och en 60hz redan testat ta bort g synk sänkt till 60hz båda osv..

3. Beskriv ditt system

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 5820K 3.3 GHz 15MB (klockad till 4 Ghz)
Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3
Moderkort: minns inte måste kolla hemma.
Minne: 2x 4 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING
Hårddisk: Samsung 850-Series EVO 500GB + 3 st
Nätaggregat: PSU EVGA Supernova G2 750W
Övrig kylning: enligt Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass Svart
Övriga komponenter: att komma.

Någon som har en fix? <3<3

8GB minne låter väldigt lite för ditt användningsområde?

Det låter som Windows prioriterar fokusrutan vilket borde vara korrekt beteende, frågan är om du kan ta bort detta beteende.
Gör det någon skillnad var du har rutorna? På samma skärm, testat med endast 1 skärm och se om det fungerar bättre?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kör du window mode på alla klienter?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, blir fel ibland när man copy pastar har 16 gig. Kör window på alla clienter. Testat med 1,2,3 skärmar inkopplade. Testat i alla olika Hz osv. Ska uppdatera spec listan när jag kommit hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska testa blåsa datorn på måndag om jag orkar .. ingen som har en fix ?

Permalänk
Inaktiv

Hur ser användningen av RAM och CPU ut när du spelar och har andra fönster öppna?

Edit: Inga extra program behövs, tryck ctrl+alt+del klicka på aktivitetshanteraren, sedan nere till vänster i rutan på öh "mer info" och kika på RAM samt CPU användning.

Permalänk
Avstängd

Anledningen är oftast att du har en 60hz skärm istället för 2st 144hz.

Din primära körs då i 60hz och din sekundära ~30hz.

Händer ofta om du t.ex. spelar i Borderless på primära och har t.ex. Twitch uppe på din sekundära.
Bäst att ha primära då i Helskärm.

Permalänk
Inaktiv

@AdoringFan: Hade problem med det själv, fast 1080p 144Hz och sekundära på 1440p och 60Hz, inget jag provade fick ordning på spelskärmen, är det relaterat till något mer än fullscreen vs borderless?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon8870:

@AdoringFan: Hade problem med det själv, fast 1080p 144Hz och sekundära på 1440p och 60Hz, inget jag provade fick ordning på spelskärmen, är det relaterat till något mer än fullscreen vs borderless?

Ingen aning faktiskt. Vet bara att det är ett icke-problem sålänge spelet körs i riktig helskärm.

Om man t.ex. streamar och har OBS förhandsvisning uppe på sin 60hz så kommer spelet lida om man inte kör helskärm.

Permalänk
Medlem

Ram och cpu används inte mer än 30-60 %
Testat låsa båda skärmarna till 60hz ingen skillnad. Testat koppla ur bara setat på en skärm på 166 Hz,144hz och 60 Hz ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blåst datorn installerat allt rent, problemet kvarstår, någon som har en fix. måste vara w10 .,..