Kraftfull arbetsmaskin, budget 40-50k

Permalänk
Medlem

Kraftfull arbetsmaskin, budget 40-50k

Jag ämnar bygga en dator för mitt arbete. Jag jobbar mycket med utveckling och tar framförallt säkerhet på stort allvar. Därför kommer jag köra Qubes som operativsystem vilket kan kräva en hel del. Viktigt för mig är prestanda och tystnad, varför jag har valt en del komponenter som saknar fläktar. Om någon har några kommentarer skulle jag verkligen uppskatta det. Även om någon vet om dessa möjligen inte är kompatibelt med Qubes operativsystem. Följande är listan med komponenter jag hade tänkt mig.

CPU: Intel Core i9 7900X X-series 3,3GHz Socket 2066 Box without Cooler
CPU-kylare: Noctua NH-D15
Moderkort: ASRock X299 Extreme4
Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB x2
PSU: Seasonic Prime Titanium Fanless 600W
Chassi: Fractal Design Define C
SSD: Intel Optane SSD 900P HHHL PCIe 480GB x2
GPU: Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX HDMI DP 4GB
Skärm: Philips Brilliance BDM4037UW

Total kostnad omkring 40.000kr. Jag hoppas GPUn klarar flera skärmar inför framtiden. Kan tänka mig lägga upp till 10k till om någon har någon bra idé. Vill ha 2 SSD speglade ifall någon av dom skulle faila. Lite osäker på om 600W räcker. Också lite osäker på om CPUn är värd de närmare 10k den kostar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Enligt rekommendationer från övriga Qubes-användare så bör jag hålla mig till Intel.

Permalänk
Medlem

Har du några exempel på vilka program mm som ska köras på datorn? Ska mycket till för att en 8700k inte ska räcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det handlar mest om att jag vill kunna kompartmentalisera så mycket som möjligt. Det innebär många virtuella maskiner igång samtidigt. Och så vill jag kunna starta nya virtuella maskiner så snabbt som möjligt, fast där är nog inte CPUn flaskhalsen, utan snarare hårddisken.

Permalänk
Medlem

Efter en del efterforskningar har jag bytt ut vissa delar. Uppgraderade nätagget till Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W. Lite extra luftflöde då denna har fläkt till skillnad från den förra, samt 1000W istället för 600.

Nedgraderade även CPUn från i9 till en Intel Core i7 7820X då det blev rejält mycket billigare och den verkar duga gott till det jag behöver. 24x PCIe lanes för min PCIe x16 GPU samt 2x SSD PCIe x4. Borde räcka va? Något jag missar i tänkandet här?

I övrigt har jag läst lite om kylningen för skylake-x processorerna och att många rekommenderar vattenkylning. Jag skulle helst vilja undvika detta och undrar om vattenkylningsrekommendationerna bara gäller överklockade enheter? Någon entusiast som skulle kunna upplysa mig?

Funderar även på att försöka hitta ett chassi med lite större volym för att det ska bli lite mer luftigt i lådan.