Uppgradera från i5 2500k, vad behöver jag faktiskt ha?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från i5 2500k, vad behöver jag faktiskt ha?

När Fallout4 och JustCause3 kom för några år sedan nådde jag punkten att min gamla trotjänare radeon hd 5850 (tror jag) nådde vägs ände. Någon #850 model var det och jag hade tur för just den var en sådan där pingla som slog över sitt bälte just då.

Nu sitter det ett gtx 970 istället.

Ett annat äkta guldkorn var min i5 2500k som presterat otroligt väl otroligt länge och också kämpat på bra. Inte funnits något riktigt behov att uppgradera och när man sedan kikar user benchmarks ibland och ser att skillnaden är ju inte så extremt stora tänkar man att så länge man faktiskt inte känner sig begränsad så behöver man inte uppgradera. Men nu har jag nått vägs ände och när jag börjar bygga dator så inser jag att landskapet förändrats. Jag gissar att förbättringar i både modekort och minne faktiskt skulle göra att även en måttlig cpu ökning skulle kunna få större effekt tillsammans med dessa.

Jag inte inte längre kasta ram på datorn, det är ju skit dyrt! Jag inser att jag inte längre kan något om hårdvaru marknaden i sin helhet och att jag behöver råd.

Det jag spelar mest är strategispel och där jag märker stora prestanda problem. Primärt är det Hearts of Iron 4 & Cities Skylines. Efter senaste expansionen av Skylines tillsammans med mina de mods jag kör märker jag att det går märkbart långsammare redan vid måttligt stor stad vilket gör att det inte längre är roligt.

Budget är upp till 15k ge och ta, inte super viktigt men jag är en halv snål individ och ingen entusiast.
Behöver en helt ny burk, hela kittet allt utom grafikkort. Chassi kan jag välja själv och jag vill ha fläkt, ingen fancy pancy läskig vatten kylning Blir datorn tystare gör det inget men jag är van att det låter som en jet-motor. Min nuvarande burk är t.ex från någon gammal dell dator som hängt med i snart 15år.

Så jag behöver rekommendationer på allt utom grafikkort och chassi, minst 16gb ram. Uppskattar rekommendationer på allt ifrån 8k till runt min budget.

Jag vill också ha en ny ssd på helst 512gb minst, hdd har jag sedan några månader tillbaks men utan att veta jätte mycket så är det en samsung 850 eller liknande med m2 gränssnitt gör det inget.

Intel eller AMD spelar ingen större roll för min del även om jag bara har haft intel processorer hela mitt liv. Ärligt talat, hantera mig som jag är en komplett nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

När Fallout4 och JustCause3 kom för några år sedan nådde jag punkten att min gamla trotjänare radeon hd 5850 (tror jag) nådde vägs ände. Någon #850 model var det och jag hade tur för just den var en sådan där pingla som slog över sitt bälte just då.

Nu sitter det ett gtx 970 istället.

Ett annat äkta guldkorn var min i5 2500k som presterat otroligt väl otroligt länge och också kämpat på bra. Inte funnits något riktigt behov att uppgradera och när man sedan kikar user benchmarks ibland och ser att skillnaden är ju inte så extremt stora tänkar man att så länge man faktiskt inte känner sig begränsad så behöver man inte uppgradera. Men nu har jag nått vägs ände och när jag börjar bygga dator så inser jag att landskapet förändrats. Jag gissar att förbättringar i både modekort och minne faktiskt skulle göra att även en måttlig cpu ökning skulle kunna få större effekt tillsammans med dessa.

Jag inte inte längre kasta ram på datorn, det är ju skit dyrt! Jag inser att jag inte längre kan något om hårdvaru marknaden i sin helhet och att jag behöver råd.

Det jag spelar mest är strategispel och där jag märker stora prestanda problem. Primärt är det Hearts of Iron 4 & Cities Skylines. Efter senaste expansionen av Skylines tillsammans med mina de mods jag kör märker jag att det går märkbart långsammare redan vid måttligt stor stad vilket gör att det inte längre är roligt.

Budget är upp till 15k ge och ta, inte super viktigt men jag är en halv snål individ och ingen entusiast.
Behöver en helt ny burk, hela kittet allt utom grafikkort. Chassi kan jag välja själv och jag vill ha fläkt, ingen fancy pancy läskig vatten kylning Blir datorn tystare gör det inget men jag är van att det låter som en jet-motor. Min nuvarande burk är t.ex från någon gammal dell dator som hängt med i snart 15år.

Så jag behöver rekommendationer på allt utom grafikkort och chassi, minst 16gb ram. Uppskattar rekommendationer på allt ifrån 8k till runt min budget.

Jag vill också ha en ny ssd på helst 512gb minst, hdd har jag sedan några månader tillbaks men utan att veta jätte mycket så är det en samsung 850 eller liknande med m2 gränssnitt gör det inget.

Intel eller AMD spelar ingen större roll för min del även om jag bara har haft intel processorer hela mitt liv. Ärligt talat, hantera mig som jag är en komplett nybörjare.

All right, så för att sammanfatta så är du ute efter ett uppgraderingspaket för 8-15k,
exklusive:
* Grafikkort
* Chassi (eller borde budgeten lämna svängrum för chassi?)
* HDD/SSD? (hade du en Samsung 850 redan eller?)

Krav:
* 16 GB RAM
* Ingen vattenkylning
* Ska klara City Skylines med moddar
* "Framtidssäker"

Hur är det med nätaggregatet, det kanske går att återanvända?

Anyway, jag tror vi kan svänga ihop ett helt nytt bygge inom budget:

Jag tog med ett chassi bara som förslag på vilken prisklass du kan välja. Som du ser skulle även ett nytt grafikkort i 5000-kronorsklassen kunna ingå i bygget, men det är inte lönt att skaffa något sådant idag, nya kort är på väg. Valde det lite dyrare moderkortet eftersom det har stöd för snabbare RAM, 3000 MHz.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11727404/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Trevligt system för TS.
Skulle själv dock kört på en NVMe disk (Samsungs 970) och en tredjeparts kylare till CPU'n.
Wraith Spire är ju ingen dålig kylare, men AMD's fina turbo funktion (XFR) kan sträcka på benen lite mer med redigare kylning

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11727545/

La till och modifierade förslagen till detta.

Har en Chieftech 560w PSU som inte krånglat och min nuvarande processor har en tdp på 95w vilket både ryzen och 8600k har vilket borde räcka?

Val av chassi, billigt och stilrent. Såvida man inte har särskilda krav på utseende eller funktionalitet bör jag bry mig extra? Någon bra resurs som föreslås att läsa om potentiella effekter av olika chassin?

Är det någon ide att titta på billigare processorer för att spara 500-1000? Läggar man ändå ut X tusen känns det dumt att snåla på en så central bit men är t,ex X eller K varianterna verkligen nödvändiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11727545/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11727545/
Har en Chieftech 560w PSU som inte krånglat och min nuvarande processor har en tdp på 95w vilket både ryzen och 8600k har vilket borde räcka?

Jag skulle nog satsat på en ny PSU också.
Din nya dator kommer att ställa högre krav på strömförsörjning, och felsökning av slumpmässiga krasher är alltid tråkigt som attan.
TDP är ju bara en liten del av det hela.
Nyare CPU'er på nyare OS ändrar ju turbolägen på mikrosekunder.

Vad gäller CPU modell så tycker jag nog att AMD's "X" versioner är att föredra i längden.
Notera att alla AMD's modeller är motsvarande Intels "K", d.v.s. upplåsta.
"X" står för att dom har "XFR", AMD's smarta turbo finess som själv klockar upp CPU'n ganska så rejält när temperaturer och strömförsörjning tillåter det.

Och du verkar ju vara den som inte byter hårdvara i onödan, så det kan löna sig att handla "rätt" saker på en gång