Beställa Xiaomi till Sverige. Moms, europeisk shop och modell?

Permalänk

Beställa Xiaomi till Sverige. Moms, europeisk shop och modell?

Hej,

Någon som köpt sig en Xiaomi laptop?
Kikar på antingen en Air 13.3 eller en Notebook Pro.
Förstått att man kommer behöva installera om Windows för att bli av med det kinesiska och det känns väl okej.

Fick tips av kompis att se till att försöka hitta en europeisk nätbutik för att få europeisk garanti åtminstone. Någon som har tips på nätbutik? Kikade lite på e-ville.se

Om man beställer via e-ville så är det via deras kinesiska lager och tillkommer 25% moms. Någon som vet om det även blir tull? Momsen är lugn för den drar jag bara på företaget.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har sett att det på aliexpress finns ett antal säljare som levererar från kina men garanterar moms & tullfritt pga att de mellanlandar i UK/GB. Har beställt flera telefoner därifrån men sett att de har deras laptops. Dock så får man ju inga Å Ä Ö på tangentbordet men kanske inte är en dealbreaker om man ändå aldrig kollar på tangetbordet.b

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Det är ingen tull på datorer från Kina, Tullverket har en sida du kan använda för att räkna ut kostnaden. Så det ska bara bli 25% moms + importavgift (125kr för Postnord).

Permalänk
Skrivet av jaomi:

Jag har sett att det på aliexpress finns ett antal säljare som levererar från kina men garanterar moms & tullfritt pga att de mellanlandar i UK/GB. Har beställt flera telefoner därifrån men sett att de har deras laptops. Dock så får man ju inga Å Ä Ö på tangentbordet men kanske inte är en dealbreaker om man ändå aldrig kollar på tangetbordet.b

Har du någon länk till en av de säljarna?

Skrivet av perost:

Det är ingen tull på datorer från Kina, Tullverket har en sida du kan använda för att räkna ut kostnaden. Så det ska bara bli 25% moms + importavgift (125kr för Postnord).

Ah grymt! Inte tull på datorer, där ser man. tack!

För övrigt, kanske väljer att köra en Huawei Matebook D14 med Ryzen 5. Verkar också jävligt vass, och finns även hos svenska leverantörer (power.se) men inte i lager.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en telefon nu från HK Goldway på Aliexpress, de kör via UK så det blev helt momsfritt.
Redmi 6 pro för knappt 2000!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi-laptop på 13 tum. Inhandlades direkt i Kina så kan inte svara på frågor om import, men om du undrar något om funktion är det bara att säga till!

Permalänk

Uppdatering:

Köpte en Huawei D14 R5 istället för 8499, med momsen avdragen strax över 6k.
Den preseterar väldigt bra och jag är nöjd. Svenskt bakbelyst tangentbord, bra skärm och riktigt bra batteritid.

Spelat Pillars of Eternity och Fortnite utan problem (med laddaren ikopplad).

Permalänk
Medlem

@hazelberg är det nedan du sitter på? Är sugen på den med i7, lite osäker på hur grafikkortet fungerar om man vill spela lite pubg med medium inställningar osv. Något annat du vill tipsa om? Fick du installera om Windows till svensk version? verkar som att dem kommer med kinesiskt språk.

https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Mi-Notebook-1...

Har funderat lite på nedan också, 16gb ram 256ssd disken då. Med 1060 6GB

https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Mi-Gaming-Not...

Sedan finns tydligen en ny version med 8th Intel generationen.

https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi-Mi-Gaming-Laptops-15-6...

Permalänk
Medlem

@addefet: Fick installera om Windows ja. Jag har första årgången, den där ser ut att vara lite nyare. Tror min hade Mx150 giraffe, inget vidare att spela med. Blir extremt varm. Kanske något de åtgärdat i senare versioner. Kolla in TechTablets på Youtube, han gör extremt grundliga tester av alla Xiaomis laptops.

Permalänk
Medlem

@hazelberg tack för tipset, skall ta en titt på youtube

Permalänk
Medlem

Finns inte Xiaomiprylar på netonnet/inet mfl nu? du har även en mi shop i sverige (https://mi-store.se, som är "distributör") sedan finns ju Aqara hos evxab.com