Laptopen visar att jag är ansluten till wifi, men jag kan inte öppna några websidor

Permalänk

Laptopen visar att jag är ansluten till wifi, men jag kan inte öppna några websidor

har testat allt känns det som, inaktivera/aktivera nätverkskortet, tömt cache, kört ipconfig release och dns flush, ip4/6 är inställda på automatiskt hämtning etc. blir galen på skiten och är på väg att kasta datorn genom fönstret. minns nån sida där man skulle manuellt skriva in en ip adress som var 8.8.8.8.8.8 eller nåt liknande, men hittar den inte nu förstås.- all hjälp uppskattas!

alla andra datorer fungerar som de ska på wifiet, men inte denna jäveln.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Fungerar det om du ansluter via kabel? (om den har det tillgängligt)

Skrivet av timpaatkins:

minns nån sida där man skulle manuellt skriva in en ip adress som var 8.8.8.8.8.8 eller nåt liknande, men hittar den inte nu förstås

google dns:
8.8.8.8
8.8.4.4

Permalänk
Medlem

Till att börja med, är accesspunkten rätt konfigurerad?
Fungerar andra enheter på samma WiFi?
Vad exakt är ditt felmedelande i webbläsaren?
Hur ser din nätverksuppbyggnad ut?

Inte alls säkert att problemet är DNS-relaterat så vi behöver inte börja med att ändra namnservrar.
Även om det var DNS-relaterat så skulle det vara väldigt VÄLDIGT osannolikt att båda namnservrarna din ISP skickar med din lease skulle vara offline.

Permalänk
Skrivet av Undie:

Till att börja med, är accesspunkten rätt konfigurerad?
Fungerar andra enheter på samma WiFi?
Vad exakt är ditt felmedelande i webbläsaren?
Hur ser din nätverksuppbyggnad ut?

Inte alls säkert att problemet är DNS-relaterat så vi behöver inte börja med att ändra namnservrar.
Även om det var DNS-relaterat så skulle det vara väldigt VÄLDIGT osannolikt att båda namnservrarna din ISP skickar med din lease skulle vara offline.

Ja, 2 andra datorer samt 4 telefoner fungerar utan problem med wifiet. Den som inte fungerar bara laddar och laddar och laddar tills nåt av dessa kommer upp,

Det som kommer upp är "a network change was detected" eller "this site can't be reached, imdb took too long to respond" err conn timed out check proxy and firewall

Det finns ingen möjlighet till kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

Vad är det för dator? Tillverkare, modell osv.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Skrivet av Lacusmons:

Vad är det för dator? Tillverkare, modell osv.

En HP med AMD a9, 15 bw039no

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Ja, 2 andra datorer samt 4 telefoner fungerar utan problem med wifiet. Den som inte fungerar bara laddar och laddar och laddar tills nåt av dessa kommer upp,

Det som kommer upp är "a network change was detected" eller "this site can't be reached, imdb took too long to respond" err conn timed out check proxy and firewall

Det finns ingen möjlighet till kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok bra.
För skojs skull, kan du screenshotta vad dina routing tables säger om du kör 'netstat -r'
Prova manuellt slå ifrån den TRÅDADE anslutningen och se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av Undie:

Ok bra.
För skojs skull, kan du screenshotta vad dina routing tables säger om du kör 'netstat -r'
Prova manuellt slå ifrån den TRÅDADE anslutningen och se om det hjälper.

datorn kan koppla upp till min telefons hotspot utan problem, det är bara med hemma wifi den inte funkar.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

http://i1371.photobucket.com/albums/ag287/tim343/screen_zpsivazjrs7.jpg

datorn kan koppla upp till min telefons hotspot utan problem, det är bara med hemma wifi den inte funkar.

Du har ingen persistent route så din anslutning vet helt enkelt inte hur den ska hitta ut på nätet.
Får du bekräftelse på att anslutningen mot accesspunkten är upprättad, står det någon närmare information kring anslutningen?
Det verkar inte som att du får en ipaddress från dhcp-servern heller.

Hur är det med drivrutiner för det trådlösa nätverkskortet?
Är din router även din accesspunkt? Är dhcp-rangen tillräckligt stor för att alla enheter ska få ett eget ip?

Permalänk
Skrivet av Undie:

Du har ingen persistent route så din anslutning vet helt enkelt inte hur den ska hitta ut på nätet.
Får du bekräftelse på att anslutningen mot accesspunkten är upprättad, står det någon närmare information kring anslutningen?
Det verkar inte som att du får en ipaddress från dhcp-servern heller.

Hur är det med drivrutiner för det trådlösa nätverkskortet?
Är din router även din accesspunkt? Är dhcp-rangen tillräckligt stor för att alla enheter ska få ett eget ip?

K
Drivrutiner till nätverkskortet avinstallerade och ominstallerade, routern har en annan accesspuntk, och ja, det är en netgear r6250 och access punkten är en Cisco c887

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

K
Drivrutiner till nätverkskortet avinstallerade och ominstallerade, routern har en annan accesspuntk, och ja, det är en netgear r6250 och access punkten är en Cisco c887

Skickades från m.sweclockers.com

Men du får bekräftelse att anslutningen är upprättad?
Du ser även detta i accesspunkten?

Permalänk
Skrivet av Undie:

Men du får bekräftelse att anslutningen är upprättad?
Du ser även detta i accesspunkten?

Yes, den säger att jag är uppkopplad, och kör jag felsökaren så säger den att den inte hittar några fel. Full styrka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Kollat proxy-inställningen i webläsaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Yes, den säger att jag är uppkopplad, och kör jag felsökaren så säger den att den inte hittar några fel. Full styrka

Skickades från m.sweclockers.com

Får du en ip tilldelad av dhcp-servern (routern)? För jag tycker det ser konstigt ut i dina routing tables nämligen.

Permalänk
Skrivet av Undie:

Får du en ip tilldelad av dhcp-servern (routern)? För jag tycker det ser konstigt ut i dina routing tables nämligen.

Ingen aning, hur kollar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Ingen aning, hur kollar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

I routern kan du se vilka aktiva leases som dhcp-servern har.

Permalänk
Skrivet av Undie:

I routern kan du se vilka aktiva leases som dhcp-servern har.

I routern? Som sagt, ingen aning om hur jag kollar i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Kan du pinga www.google.com ?
Kanske göra en pathping för att se var den stoppar?

ge oss även en copy-paste av ipconfig /all

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Nu funkar det igen, av nån outgrundlig anledning! Men ni ska alla ha stort tack för hjälpen och för att ni tog er tid!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb