Permalänk

Fiber till extra hus?

Hej,
Jag har fiber i mitt stora hus men vill dra in det i mitt extra hus på gården ca 30 meter. Har satt dit någon Wi-fi mottagare men kommer bara upp i 1/3 av hastigheten, vad ska man göra föra att det ska bli bättre?
Byta mottagare? Rauter? Dra en kabel från stora huset till lilla?

Tack!

Permalänk
Medlem

borde nog gå bra att gräva ner en Ethernet-kabel? Klarar avstånd upp till 90 meter och hastigheter upp till 1 Gbit (under särskilda förutsättningar).

Ett alternativ kan vara en mindre radiolänk, men med tanke på att avståndet är så kort så hade jag nog rekommenderat kabel så länge grävjobbet är gediget.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

30m? Lägg en kabel i trädgårdsslang på nån dm's djup med switch på båda sidor. Eller kör accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

borde nog gå bra att gräva ner en Ethernet-kabel? Klarar avstånd upp till 90 meter och hastigheter upp till 1 Gbit (under särskilda förutsättningar).

Ett alternativ kan vara en mindre radiolänk, men med tanke på att avståndet är så kort så hade jag nog rekommenderat kabel så länge grävjobbet är gediget.

Jag har fiber i huset och kör med nedgrävda gamla Cat5-kablar till switch nere i två hus på tomten, ett ligger 15 m bort och det andra ca 30 m. En GBit-switch till en router med kablar till desktopparna. Har testat med både rundstrålande och riktad antenn så en granne kunde snejka wifi från mig (huset ligger på en halvö med mest sommarstugor) men det funkade inget vidare (för dom).
Jag hade sinnesnärvaro att vara med när anläggningsarbetet gjordes när huset byggdes (2005) och såg till att dra med ethernetkablar i plaströr när det drogs ner vatten och el till verkstan och gästhuset. Väldigt nöjd att jag gjorde det då, det sparade in på framtida arbete. Kommer väl att byta till modernare kablar som klarar mer speed nu.

Så jag instämmer med tidigare talare som föreslår ner med det i backen.

Permalänk
Medlem

Fri sikt? Kör punkt till punkt-trådlöst, t.ex. två Ubiquiti AirMax LiteBeam AC Gen2 (LBE-5AC-GEN2) eller något annat motsvarande. Då bör du i.a.f. få upp emot ett par hundra till trehundra Mbit/s eller så. Switch och/eller accesspunkt behövs såklart också i andra änden.

Permalänk
Rekordmedlem

Radiolänk eller om båda husen går via samma elmätare kan du dra en nätverkskabel men gör det i så fall seriöst dvs ett vägguttag på insidan i varje hus, lägga kabeln i skyddsslang och använd en "riktig kabel" dvs en som är gjord för utomhusbruk
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natv...
Var noga med att inte använda utomhuskabel nån lång sträcka inomhus, de ska kontakteras direkt på insidan väggen då de för det mesta avger mycket giftig rök om de brinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova det billigaste och mest stabila först, kabel i backen alltså. Funkar det bra (vilket det borde) är du ju klar. Onödigt att köpa massa dyra prylar för något som kan lösas så enkelt. Har du däremot en massa stenläggningar och rabatter som du inte vill förstöra eller gräva runt, då kan väl någon trådlös variant vara värd att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Prova det billigaste och mest stabila först, kabel i backen alltså. Funkar det bra (vilket det borde) är du ju klar. Onödigt att köpa massa dyra prylar för något som kan lösas så enkelt. Har du däremot en massa stenläggningar och rabatter som du inte vill förstöra eller gräva runt, då kan väl någon trådlös variant vara värd att testa.

Billigaste lösningen vid fri sikt borde väl vara t.ex. trådlösa länkarna jag nämnde, som du kan köpa för ~800 kr styck, eller valfri accesspunkt för utomhusbruk du hittar billigt. Typ TP-Link CPE210 kan du väl få för 500 kr styck.

Utomhuskabel, kabelskyddsrör, grävning, håltagning, switch, överspänningsskydd osv blir lätt tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Vill du inte gräva ner kabel så har du radiolänk och powerline nätverk att välja på.

Skickades från m.sweclockers.com