SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Jag bidrar också på Sweclockers, i någon utsträckning...

Men jag kan inte se att, hur mycket än jag tycker om att diskutera politik (något jag gör på andra forum), tillåta politik här skulle förbättra forumet.

Det förbättrar folkets sätt att uppföra sig och kunna diskutera på ett normalt sätt. Vilket leder till att fler känner sig trygga att bidra med kunskap. Som i sin tur leder till att folk kan bilda sig egna uppfattningar om saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det förbättrar folkets sätt att uppföra sig och kunna diskutera på ett normalt sätt. Vilket leder till att fler känner sig trygga att bidra med kunskap. Som i sin tur leder till att folk kan bilda sig egna uppfattningar om saker.

Finns inget i de politiska trådar som finns/funnits här som stödjer det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilket jag tror de flesta faktiskt visste redan innan varför det enligt mig inte tillför speciellt mycket att upprepa det. Lite som att varje kväll påminna alla man träffar om att solen kommer gå upp även nästa dag. Noterar att många väljer att ducka för själva frågeställningen huruvida andra ämnen som inte bara riskerar att glida in på politikspåret utan även också gör det bör tas bort härifrån också.

Finns väl hur många andra ämnen som helst, förutom politik? Räcker det inte med en regel om att inte diskutera politik och följa den?
Tror i alla fall jag lyckats hålla mig borta från politiska diskussioner, så länge det inte varit fanatiska extremister från endera kanten som irriterat min högra lilltå så mycket att jag känts tvungen att bemöta stollerierna. Trådar som självklart också blivit hårt modererade...
Blir bara ett hårt klimat och en massa käbbel...

Tycker inte politik hör hit över huvud taget (om det inte rör teknik och de ämnen som sajten bevakar) och "Övriga ämnen" som varit på tapeten tidigare, gör ingen skillnad, då det finns så mycket annat att diskutera. Just follow the rules.. som i alla andra ämnen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Finns inget i de politiska trådar som finns/funnits här som stödjer det du skriver.

Nä det är positiva effekterna som jag tror händer om man tänker lösa problemet.

Att inte lösa problemet stödjer bara det som händer just nu. Folk kommer inte kunna diskutera politik imorgon heller om man inte börjar diskutera om hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns väl hur många andra ämnen som helst, förutom politik? Räcker det inte med en regel om att inte diskutera politik och följa den?
Tror i alla fall jag lyckats hålla mig borta från politiska diskussioner, så länge det inte varit fanatiska extremister från endera kanten som irriterat min högra lilltå så mycket att jag känts tvungen att bemöta stollerierna. Trådar som självklart också blivit hårt modererade...
Blir bara ett hårt klimat och en massa käbbel...

Tycker inte politik hör hit över huvud taget (om det inte rör teknik och de ämnen som sajten bevakar) och "Övriga ämnen" som varit på tapeten tidigare, gör ingen skillnad, då det finns så mycket annat att diskutera. Just follow the rules.. som i alla andra ämnen.

Problemet är att politik är lätt att säga men svårare att definiera, vilka av följade skulle du säga är "politik"?

1. En företagare skriver om att lägga ner sitt företag för att skatterna är för höga
2. En affärsägare i Rinkeby säger att hen inte längre vågar ha sin affär kvar pga rånrisken
3. En sjuksköterska skriver i lönetråden att hen tycker sig ha för dåligt betalt för sitt jobb
4. Någon ber om tips på en bra elbil för att hen vill värna om miljön
5. Någon klagar på att hens mamma blivit rånad men den skyldiga bara fick 6 månaders fängelse
6. Någon skriver hen för att vara PK
7. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1529893-alternativt-st...

Enligt mig är alla politik. Samtidigt som ingen av dom är det. Jag har full förståelse för att SweClockers vill slippa alla problem som följer med på köpet med "politik", men för att det ska fungera i praktiken tror jag rätt många forum måste tas bort som inte är strikt tekniska. Det tror jag varken SweClockers eller dess kunder vill.

Edit:
La till en ny tråd som känns intressant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Ahhh jag vill bara flicka in hur underbart det är när de har förbjudit politik. Ett teknikforum ska diskutera teknik inte politik. Bästa som hänt Swec på väldigt länge. Skönt också att få bort alla "shitposts" som kom upp varje dag för någon sa något politiskt kontroversiellt.

Tack SweClockers för att ni tänker på oss teknikintreserade mer än annonsintäkter.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Ahhh jag vill bara flicka in hur underbart det är när de har förbjudit politik. Ett teknikforum ska diskutera teknik inte politik. Bästa som hänt Swec på väldigt länge. Skönt också att få bort alla "shitposts" som kom upp varje dag för någon sa något politiskt kontroversiellt.

Tack SweClockers för att ni tänker på oss teknikintreserade mer än annonsintäkter.

Jag kan tänka mig att de flesta i "den tysta majoriteten" tycker som du. Och de är nog betydligt fler och mer inkomstbringande.

Jag var en lurker i många, många år och ville egentligen registrera mig och kommentera ibland. Men den hätska stämningen till och från som oftast råder på nätet (och även här) gjorde att jag drog mig för det även här. Och jag är ingen försiktig person vanligtvis. Så alla regler som håller samtalsklimatet på en vänlig nivå gillar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag kan tänka mig att de flesta i "den tysta majoriteten" tycker som du. Och de är nog betydligt fler och mer inkomstbringande.

Jag var en lurker i många, många år och ville egentligen registrera mig och kommentera ibland. Men den hätska stämningen till och från som oftast råder på nätet (och även här) gjorde att jag drog mig för det även här. Och jag är ingen försiktig person vanligtvis. Så alla regler som håller samtalsklimatet på en vänlig nivå gillar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag tror du har rätt i att den tysta massan håller med mig. Finns så många andra ställen där vi har politik och dålig stämning. Det är skönt att ha en plats där det är lite mer civiliserat. Men tyvärr så hörs ju dessa människor väldigt tydligt i alla fall. Men politik är ju så oerhört infekterat att det per automatik blir hetsk stämning.

Det är ju något med att vara anonym också. Folk är ju generellt trevliga i verkliga livet och kan oftast hålla en diskussion på en normal nivå.

Och sen tror jag också att långsiktigt är det vettigt även ur annonsintäkt-synpunkt. För till slut skrämmer man ju bort oss som är genuint intresserade. Precis det du säger. Jag orkar ju inte heller. Jag tycker generellt att reddit har en bättre ton än SweClockers även om det givetvis är taggigt där också. Om man då är inne på tekniktrådar inte politik.

Edit. Störande stavfel jag har i mitt gamla inlägg. Flicka/flika. men

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Om det nu finns ett politikförbud på SweClockers, borde inte då reglerna uppdateras för att avspegla detta? Rimligtvis måste det vara större sannolikhet att nya eller icke frekventa medlemmar läser dessa än nyheten om detta med tillhörande diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jo jag tror du har rätt i att den tysta massan håller med mig. Finns så många andra ställen där vi har politik och dålig stämning. Det är skönt att ha en plats där det är lite mer civiliserat. Men tyvärr så hörs ju dessa människor väldigt tydligt i alla fall. Men politik är ju så oerhört infekterat att det per automatik blir hetsk stämning.

Det är ju något med att vara anonym också. Folk är ju generellt trevliga i verkliga livet och kan oftast hålla en diskussion på en normal nivå.

Och sen tror jag också att långsiktigt är det vettigt även ur annonsintäkt-synpunkt. För till slut skrämmer man ju bort oss som är genuint intresserade. Precis det du säger. Jag orkar ju inte heller. Jag tycker generellt att reddit har en bättre ton än SweClockers även om det givetvis är taggigt där också. Om man då är inne på tekniktrådar inte politik.

Edit. Störande stavfel jag har i mitt gamla inlägg. Flicka/flika. men

Jag tror mer att den tysta massan här på Sweclockers inte vågar säga vad dom tycker med risken att man kan förlora jobb och vänner eller helt enkelt inte har någon åsikt i frågan, utan bara hänger på vad "cheferna" har gett uttryckt för, i det här fallet sitens ägare och chefredaktör med mera.
Vem vill bli bannad PGA sin politiska åsikt? Vilket är ett faktum att man kan bli, men det gäller såklart inte bara här på Sweclockers, utan hela samhället i övrigt, som enligt min mening är allt för PK.

Här är ett exempel hur man skulle kunna lösa det genom att ha en forumdel som bara behandlar politik och där man har moderatorer som är redo för att axla jobbet, men ingen lyssnar ju som sagt på den "högljudda minoriteten" här på Sweclockers.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag tror mer att den tysta massan här på Sweclockers inte vågar säga vad dom tycker med risken att man kan förlora jobb och vänner eller helt enkelt inte har någon åsikt i frågan, utan bara hänger på vad "cheferna" har gett uttryckt för, i det här fallet sitens ägare och chefredaktör med mera.
Vem vill bli bannad PGA sin politiska åsikt? Vilket är ett faktum att man kan bli, men det gäller såklart inte bara här på Sweclockers, utan hela samhället i övrigt, som enligt min mening är allt för PK.

Här är ett exempel hur man skulle kunna lösa det genom att ha en forumdel som bara behandlar politik och där man har moderatorer som är redo för att axla jobbet, men ingen lyssnar ju som sagt på den "högljudda minoriteten" här på Sweclockers.

Väldigt överdramataserat tycker du inte det? Om man riskerar att förlora vänner och familj över sina åsikter ska man nog ta en riktig funderare på vad man har för åsikter. De allra flesta människor kan diskutera något som de inte håller med om utan att säga upp bekantskapen med den personen, om det inte är något extremt som uttrycks. Och om den tysta massan håller med dig som du säger så skulle väl du inte förlora dina vänner eller jobbet eftersom de håller med dig? Går inte ihop för mig.

SweClockers är inte en förtryckande stat som censurerar oss, de är ett teknikforum som vill att vi ska fokuserar på att diskutera teknik. Om det hade fortgått med alla dessa skittrådar med argt politiksnack på SweClockers så hade de till slut tappat mig som faktiskt är teknikintreserad och jag misstänker även andra likt mig så att de förbjöd politik var otroligt bra gjort tycker jag. Här handlar det ju dessutom inte om vilka politiska åsikter du har, alla åsikter om politik är jämställt förbjudna att diskutera så det är väl knappast PK eller förtryck som du verkar vilja mena på.

Eller så kan man gå till ett forum som fokuserar på politik. Varför måste du diskutera det just här? Det var väldigt tydligt att det blev extremt dåligt stämning i varje tråd där politik diskuterades så varför kan du inte acceptera att de bara slopar det på detta teknikforum för allas trevnad? Är du sugen på att diskutera politik finns det en uppsjö av andra forum att göra det på.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Löfvén II-regeringens nya lagar och regler 2019
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2019/01/29/ny-reg...

Ny... eller gammal regering med en tvist ska försöka sig att regera men tänker ofta mindre rätt.
Trevligt med nya lagar, och trevligt när det är så kallade politiker som beslutar dem.

Kanske inte har så mycket med detta ämne att göra men kan man förstå att det finns ett politikerförakt?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Sweclockers skriver en artikel om Kemikalieskatten som ska höjas.
Användare kommenterar som vanligt.

Det nämns lite olika partier som ligger bakom skatten osv.
Då sparkar sweclockers bakut i panik och censuerar 75% av inläggen i tråden, dom ryker puts väck.
Från 5 sidor till 2 sidor.
Det var inte ens dålig stämning eller trolleri i tråden.

Nu är tråden helt nedstängd, det var för politiskt att ha den öppen.
Det är Sweclockers 2019.

Man tar sig för pannan.

Permalänk
Medlem

Mja, upp till Sweclockers hur de vill göra.

Själv har jag inte sett något som direkt skulle varit så allvarligt att det motiverar ett totalförbud mot att diskutera politiska frågor. Visst, polariserad och lite hetsig ordväxling kan ju förekomma, men det är ju vad som hör till samtalsklimatet i en sund demokrati. En annan sak om det övergår i hot och rena personangrepp.
Förstår dock om man vill skippa det för att försöka fokusera på själva teknikdiskussionerna.

En sak jag tänker på dock är om själva nyheten har en klart politisk vinkling och relevans.
Det blir lite fel tycker jag om artikeln handlar om något politiskt, men andra inte får ge sin åsikt på saken.

För egen del skulle jag gärna se politiska diskussioner kring sådant som är relevant inom teknik, spel och annat som går att prata om på Sweclockers, men med tydlig moderering där all trollning, personangrepp, hot och liknande leder till åtgärder.

Det sägs ofta att det finns massa andra forum om man vill diskutera politiska frågor. Men gör det verkligen det?
Möjligheten att komma till tals och diskutera är rätt begränsad. Givna forum för politiska frågor existerar knappt.
Javisst, vi har såklart flashback, men det är ju som det är.
Det finns ett stort demokratiskt underskott idag, som jag ser det, där politiker och media från ovan talar om för folk hur de bör tycka, men där gemene mans åsikter inte värderas ett dyft annat än som valboskap.
Sweclockers vore perfekt för att diskutera politiska frågor rörande datorer, teknik och spel och annat.
Konsumentmakt är väldigt viktigt och om företag och politiker kunde lyssna mer på vad folk faktiskt tycker skulle garanterat många kostsamma misstag kunna undvikas.
Men det är som sagt min åsikt. Sweclockers är fria att göra helt som de vill.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av JesperT:

Mja, upp till Sweclockers hur de vill göra.

Själv har jag inte sett något som direkt skulle varit så allvarligt att det motiverar ett totalförbud mot att diskutera politiska frågor. Visst, polariserad och lite hetsig ordväxling kan ju förekomma, men det är ju vad som hör till samtalsklimatet i en sund demokrati. En annan sak om det övergår i hot och rena personangrepp.
Förstår dock om man vill skippa det för att försöka fokusera på själva teknikdiskussionerna.

En sak jag tänker på dock är om själva nyheten har en klart politisk vinkling och relevans.
Det blir lite fel tycker jag om artikeln handlar om något politiskt, men andra inte får ge sin åsikt på saken.

För egen del skulle jag gärna se politiska diskussioner kring sådant som är relevant inom teknik, spel och annat som går att prata om på Sweclockers, men med tydlig moderering där all trollning, personangrepp, hot och liknande leder till åtgärder.

Det sägs ofta att det finns massa andra forum om man vill diskutera politiska frågor. Men gör det verkligen det?
Möjligheten att komma till tals och diskutera är rätt begränsad. Givna forum för politiska frågor existerar knappt.
Javisst, vi har såklart flashback, men det är ju som det är.
Det finns ett stort demokratiskt underskott idag, som jag ser det, där politiker och media från ovan talar om för folk hur de bör tycka, men där gemene mans åsikter inte värderas ett dyft annat än som valboskap.
Sweclockers vore perfekt för att diskutera politiska frågor rörande datorer, teknik och spel och annat.
Konsumentmakt är väldigt viktigt och om företag och politiker kunde lyssna mer på vad folk faktiskt tycker skulle garanterat många kostsamma misstag kunna undvikas.
Men det är som sagt min åsikt. Sweclockers är fria att göra helt som de vill.

Hej! Lite sen på bollen här, skyller på att diskussionstråden är knappast dagsfärsk.

Vi skriver faktiskt tydligt att politiska diskussioner ät tillåtna inom de ämnen som är relevanta för och ligger SweClockers nära – teknik, IT, datorspel och mer därtill. Så gäller alltså även de nyheter vi publicerar som har en tydlig politisk vinkel. Så det är inte alls så att vi i redaktionen har tillåtelse att skriva om och diskutera vissa saker medan alla andra inte får det, utan vi har exakt samma ramar som exempelvis dig att hålla oss inom. Det är med andra ord fritt fram att diskutera politik, men det ska ha med SweClockers att göra. Resten är diskussioner vi är helt ointresserade av att ha på forumet.

Från nyheten: Vi tror dock att SweClockers har något att tillföra i det politiska samtalet, men endast inom de ämnen som ligger vår gemenskap nära – teknik, IT, datorspel och dylikt. Vad som inte hör hemma här är ämnen som skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik.

Undantag är när dessa områden har en direkt koppling till SweClockers ämnen. Exempel på detta är EU-direktiv som dataskyddsförordning General Data Protection Regulation (GDPR) och slopandet av roamingavgifter, men så klart även inrikespolitiska frågor som ...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Löjligt beslut, och skitnödigt.

Finns rätt många trådar i "Övriga ämnen" som inte har något alls med denna sida att göra, lås dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlimJim:

Har inte hängt med i debatten alls så applicera en eller två (eller kanske tre) nypor salt, MEN... generellt och principiellt sett så hoppas jag att detta inte är ännu en av dessa antidemokratiska/"mysfascistiska" åtgärder som extremvänstern börjat pyssla med för att motverka extremhögern. Håller nämligen till 100% med om att polarisering och extremisering är ett jädra otyg som kommit att dominera på bekostnad av rationella samtal baserade på ett visst mått dekorum och ömsesidig respekt, men jag kan också se att översittarmetoderna extremvänstern för närvarande ägnar sig åt ur ett demokratiskt perspektiv är rent förkastliga och allt som oftast inte bara bidrar till polariseringen utan också verkar som ett rekryteringsinstrument för den andra sidan av det spektrat där man mer än gärna provocerar fram öststatsmetoder och fulkommunism för att med viss rätt kunna peka på ett bländande hyckleri. Vi kan kalla detta samspel och kapprustning "den autistiska tangon".

Det jag fortsatt hoppas på således - och inte bara här utan även på övriga sociala medier där dessa tender finns - är att man tänker till en smula och försöker skapa lösningar där man ger bråkstakarna utrymme utan att tillåta dom infektera de övriga samtalen. Allt som oftast är man allt för snabba med att banna, tysta ner och censurera och även om tanken i många fall kan vara god så är det från ett kommunikativt perspektiv kontraproduktivt - och ur ett demokratiskt perspektiv skrämmande.

Men nu generaliserar jag bara som sagt...

På vilken nivå blir man extremvänster ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton studs:

På vilken nivå blir man extremvänster ?

När man utåt verkar ha en sund åsikt men inåt har en helt annan agenda.....! Typiska vänsterflummare.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Polariseringen i samhället är ett problem, att inte föra en diskussion om det är också ett problem, men Sweclockers har all rätt att välja bort den politiska sörjan och "modereringsmardrömmen" det innebär. Våra folkvalda politiker kan ju för bövelen inte ens träda in i samma "sandlåda" och föra en debatt... ( Vuxna människor och det omogna tramset på sveriges politiska ledar-nivå är absurt att bevittna. )

Nä, jag förstår om man väljer bort politik på denna siten även om vissa ämnen egentligen borde diskuteras mer. Finns för mycket "bubblor" folk lever i nuförtiden, kräkfulla med ignorans om sin omvärld, en diskurs blir lätt skev och missvisande.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

I och med en uppdatering sätter jag hänglås på den här tråden. För att se vår uppdaterade policy samt ta diskussionen vidare vänligen följ den här länken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner