Permalänk

Längd på F-kabel till router

Vi har ett radhus med tre våningar.
Nu ska jag flytta routern från nedervåningen till mellanvåningen för bättre täckning.

Jag skulle helst vilja ställa routern på en plats där det krävs att F-kabeln är 7,5 meter lång (bor i Comhem-hus med tre hål i väggen).
Jag undrar om en sådan lång kabel försämrar styrkan så pass mycket så att det vore bättre att ställa routern på ett lite sämre ställe men då ha en kortare (3 m) kabel.

Någon som vet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför vill du ha den på en plats där det krävs att kabeln är +7m lång?
Låt routern stå kvar, ordna switch/accesspunkt och dra nätverkskabel istället:)

Permalänk
Medlem

7.5 eller 3meter spelar säkert ingen större roll, del ligger klart fler meter bakom vägguttaget.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Flytta uttaget eller sätt in ett till , kommer att kosta en slant , beror på hur mycket ni värderar att inte ha sladdar efter golvet/väggarna

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Längden på koaxkabeln påverkar mycket om man har en kabel av dålig kvalitet. Dra hellre en längre nätverkskabel och håll koax-kabeln så kort som möjligt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Har för mig att man tappar 1dB i signalstyrka var 10:e meter. Så dina 7.5m är så pass lite att det bör inte påverka.
Att sätta ett till uttag i slingan kommer dämpa signalen mer.

Köp en färdig längd med klara F-kontakter i butik. Att göra själv och köpa kabel på längd samt Twist-on kontakter och skala kabeln korrekt är inte helt lätt om man inte gjort det tidigare. Viktigt att när du drar kabeln får böjradien vara som en snusdosa.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/tv-mediasp...

Permalänk

Hur mycket man tappar per meter, beror på vilken kabel man har och vilken frekvens man använder. Så det finns inget generellt för en viss längd. De produkter som specats ovan, saknar data. Så det är ren gissning vad dom dämpar.

Många gamla kabelnät är dålig kvalitet på, och uteffekten på många uttag ligger redan nära smärtgränsen, så en kabel som är bara några decimeter längre, kan äventyra kvalitet och hastighet på bredbandet.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.