Permalänk
Medlem

Rengöring av vattenkylning

Jag såg en lite äldre tråd angående detta, men eftersom den var sex år gammal tänkte jag att det kan vara värt att kanske ta upp det igen, särskilt med tanke på att jag hade någon fråga.

Jag har en vattenkylning som behövar rengöras (mest för att det är ett par av delarna jag vill sälja och jag ville höra vad ni tycker är bästa sättet.
Jag läste på ekwb och där står det att man ska använda: "5% vineager solution". Problemet är att både vinäger och ättika heter vineager på engelska så tänkte fråga om ert input. Tycker ju själv att det vore logiskt med ättika då jag vet att man kan använda det på kalk och annat, men tänkte att det kan vara värt att fråga.

Permalänk
Medlem

Kör vinäger!

@erci84: ett par veckor sen så spola jag ur min loop med vinäger lösningen, det funkade perfekt. Låt vinägern gå runt i din loop i ca 15 min så allt äckligt försvinner

Permalänk
Medlem

@essu: Jag hade faktiskt redan hunnit använt ättika men det funkade jättebra.
Och jag vet inte om de verkligen menar vinäger eller ättika när de skriver vineager på engelska men ättika är ju renare, iaf ren ättika.
För jag TROR att det är så här på engelska, vineager=ättika, white whine vineager=vinäger, vit vins vinäger, red whine vineager=röd vins vinäger och om det är så, så pekar ju alla engelska siter till ättika.
Jag lär fan dubbelkolla med mina polare i usa om de separerar det där eller inte=)

Permalänk
Medlem

Jag tror även att ättika kan nämnas som White Vineager ibland.

Men i rengöringssyfte skulle jag nog tippa på att det är ättika de menar.

Permalänk
Medlem

Använder denna: https://www.coolerkit.se/shop/cleaning-agent-sysclean-2610p.h...
Men ättika fungerar nog lika bra

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@backlulund: jag kikade faktiskt och det är som jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Verkar var någon syra i den? Är den okej att använda på nickel?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Verkar var någon syra i den? Är den okej att använda på nickel?

Ättika är också syra. Den man köper i affären är ju extremt svag men funkar bra till att rengöra med ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ättika o vinäger löser alger och dyligt. Men hur är det med avlagringar från slangar?
Jag har aldrig haft problem med alger, men väl avlagringar från plast som lossat från slangarna. Jag fick öppna blocken och skrubba rent.
CPU blocket är lätt, fyra skruv och en O-ring. Jobbigare med grafik kortet. (Flera skruvar, en O-ring.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Så om jag nu vill vara säker på att jag rengör mitt system rätt för att köra pastel färg kommer ättika att fungera?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Jays_swe: Enligt EK själva så ska man inte använda något annat än vatten på saker med nickel. källa: https://www.ekwb.com/blog/how-to-clean-water-blocks/

Dock så har jag sett väldigt många på nätet och youtube som säger/demonstrerar att det inte ska vara någon större fara. Hittade någon video där en kille gick i princip från vatten, till vad som var näst på skalan. Har personligen ett loop som ska göras om snart när jag fått hem alla nya fittings för PETG och vätskan som blir EK's nya "uppdaterade" CryoFuel "Solid" version, välbehövt för loopen skulle jag gissa på. Tempsen har börjat stiga lite och ser ut som vattennivån sjunkit en liten bit (inga läckor dock? avdunstning??) samt att känns som mayhems pastel har försvunnit men vattnet i sig är kvar...

Anyways, hade varit intressant att få svar angående frågan vad man ska använda när man tvättar nickel utav folk med erfarenhet.

Permalänk

Avlagringar plast

@Turbonisse:
Vet inte med plast, men gummi börjar ju släppa ifrån sig olja efter ett tag. Blir gummidetaljer kladdiga kan man få de som nya med ammoniak. Då får man den där torra lena sammetskänslan igen. Så köper man lite livstid på de detaljerna åtminstone.

Visa signatur

Den som säger sista ordet har rätt! 😈

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Ska köpa mayhems reboot kit och deras pastel

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Jays_swe Reboot kit = mayhemz blitz? Borde inte vara några problem vad jag har hört av.

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Precis

Hadde även tänkt använda ättika varianten i min brors dator då han bara kör destilerat vatten, https://www.ica.se/handla/produkt/attika-24--30cl-perstorp-id...

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Jays_swe nu har jag iaf blivit klar med min dator, använde ättika i radiatorerna men inget annat, funkat svinbra hitills. Loopet kördes ca 5 dar med destillerat och nu EK’s cryofuel, inga problem hitills. Hmu om du vill ha mer info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga köp ett ordentligt rengöringskit, strunta i huskurer.
Det kan man kosta på sig för hur ofta behöver man rengöra loopen?

Permalänk
Medlem

@erci84: Vinäger är en ättika som är tillverkat av: Vin, Cider, Öl, etc. medans ättika utvinns ur ren alkohol.
Det vill säga, mer eller mindre samma sak.

Så att använda ren ättika är nog vägen att gå, då det är ju så amerikanernas "Vinegar" ser ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@Jays_swe nu har jag iaf blivit klar med min dator, använde ättika i radiatorerna men inget annat, funkat svinbra hitills. Loopet kördes ca 5 dar med destillerat och nu EK’s cryofuel, inga problem hitills. Hmu om du vill ha mer info!

Skickades från m.sweclockers.com

Körde du något bakpulver för att återställa PH värdet?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@erci84: Vinäger är en ättika som är tillverkat av: Vin, Cider, Öl, etc. medans ättika utvinns ur ren alkohol.
Det vill säga, mer eller mindre samma sak.

Så att använda ren ättika är nog vägen att gå, då det är ju så amerikanernas "Vinegar" ser ut som.

Då borde väll den 24% ättikan jag länkade på ICA var utmärkt?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nickel i loopen? Använd absolut inte någon syra (som tex ättika, och ja ättika är destilerad vinäger aka vinegar).
Det absolut tuffaste jag hade vågat blanda i loopen är mayhems blitz basic (eller bara del 2 ur deras pro. Blir det inte tillräckligt rent av detta så är det demontering och tandborstar som gäller.

Ättikan används med fördel i kylarna när loopen är demonterad och fungerar säkert på slangar också även om jag brukar installera nya slangar när jag rengör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperionx:

Nickel i loopen? Använd absolut inte någon syra (som tex ättika, och ja ättika är destilerad vinäger aka vinegar).
Det absolut tuffaste jag hade vågat blanda i loopen är mayhems blitz basic (eller bara del 2 ur deras pro. Blir det inte tillräckligt rent av detta så är det demontering och tandborstar som gäller.

Ättikan används med fördel i kylarna när loopen är demonterad och fungerar säkert på slangar också även om jag brukar installera nya slangar när jag rengör.

Är tänkt för radiatorerna, blocken har jag rengjort med vatten och tandborste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Jays_swe: Körde ingenting förutom massa kokande vatten samt destillerat vatten flertal gånger innan jag satt i loopen, som @hyperionx sa så använd inte ättika på t.ex vattenblocken, bara radiatorerna, (du kan använda på vattenblock om de är koppar dock)