Kontrollera sysfan mot gpu temp

Permalänk
Medlem

Kontrollera sysfan mot gpu temp

Hej på er,

mitt grafikkort har nu under en tid legat på stabila 90 grader då jag spelar spel och det är ju lite tråkigt.. Så jag köpte en fläkt och monterade den på sidan av mitt chassi, har ett Fractal Design R4. Men fläkten snurrar bara på i fistakt. Finns det något sätt jag kan ställa in att min fläkt, som är ansluten till sysfan3 eller 4, att snurra på snabbare om min gpu är under load/får höga temps?

Jag vet inte vad jag ska göra..

Tacksam för all hjälp och alla svar

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Hej

De flesta moderkort har tillhörande styrprogram för fläktstyrning (eller tom direkt från BIOSen). Kolla info för ditt moderkort.
Det finns också 3:de-parts program som Speedfan att undersöka om det stödjer ditt moderkort och din fläkt.

Annars finns det lösa styrenheter varav Fanmate är "billigast" (styra en kanal i taget med en vridkanpp). Dyrare modeller finns för montage i fronten på datorn.

Själv använder jag Corsair Commander Mini + SIV för automatisk styrning av fläktarna (6 kanaler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

De flesta moderkort har tillhörande styrprogram för fläktstyrning (eller tom direkt från BIOSen). Kolla info för ditt moderkort.
Det finns också 3:de-parts program som Speedfan att undersöka om det stödjer ditt moderkort och din fläkt.

Annars finns det lösa styrenheter varav Fanmate är "billigast" (styra en kanal i taget med en vridkanpp). Dyrare modeller finns för montage i fronten på datorn.

Själv använder jag Corsair Commander Mini + SIV för automatisk styrning av fläktarna (6 kanaler).

Jag har tittar lite på Speedfan men jag förstår inte riktigt vad det är jag ska ändra och gå in på?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Har du testat söka på ditt mobo, hittat tillverkarens produktsida och kolla där vilket program de rekommenderar?

Permalänk
Medlem

SpeedFan kan vara lite krångligt att komma igång med. Det är PWM1, 2 och 3 som styr fläktarna.

Annars har Gigabyte ett eget program du kan styra fläktarna med, kallat EasyTune och finns att hämta här:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z87X-OC-rev-1x#suppor...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har du testat söka på ditt mobo, hittat tillverkarens produktsida och kolla där vilket program de rekommenderar?

Jag har gått igenom mobots utilities och hittar ingenting speciellt?

Skrivet av johanruda:

SpeedFan kan vara lite krångligt att komma igång med. Det är PWM1, 2 och 3 som styr fläktarna.

Annars har Gigabyte ett eget program du kan styra fläktarna med, kallat EasyTune och finns att hämta här:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z87X-OC-rev-1x#suppor...

Easytune styr bara CPU och RAM, kan inte komma åt någonting med fläktar där

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Easytune styr bara CPU och RAM, kan inte komma åt någonting med fläktar där

Hmm, det kunde man med mitt Gigabyte-kort. Antar att det skiljer mellan modeller då.
Funkar det att styra med PWM i Speedfan?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hmm, det kunde man med mitt Gigabyte-kort. Antar att det skiljer mellan modeller då.
Funkar det att styra med PWM i Speedfan?

Vad exakt är det jag ska ändra där? Jag vill inte dra i reglage och grejer och råka sabotera någonting
Samt så är det korrekt jag ska koppla chassifläkt till sysfan? Jag vet att mitt utblås är kopplad till chassit(?) ska den kopplas i samma där?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Vad exakt är det jag ska ändra där? Jag vill inte dra i reglage och grejer och råka sabotera någonting
Samt så är det korrekt jag ska koppla chassifläkt till sysfan? Jag vet att mitt utblås är kopplad till chassit(?) ska den kopplas i samma där?

PWM kan du ändra upp och ner som du vill. Det är bara en procent i hur snabbt chassifläktarna snurrar.

Ja, sysfan är korrekt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

PWM kan du ändra upp och ner som du vill. Det är bara en procent i hur snabbt chassifläktarna snurrar.

Ja, sysfan är korrekt.

Okej tack, så vad är PWM 1 till 3? Antar att det är belastningsnivåer?

Jag reglerade PWM upp till 70% men ingenting händer med fläktarna, ska jag gå in i configure och göra någonting?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Det är ditt moderkorts olika uttag för fläktarna. Du har antagligen 3 utgångar.

Om det inte händer något så kan det tänkas att du behöver ändra i inställningarna, men SpeedFan fungerar inte med Ryzen som jag har nu och jag kommer inte ihåg vart det är du ska ändra utan att kunna kolla själv.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det är ditt moderkorts olika uttag för fläktarna. Du har antagligen 3 utgångar.

Om det inte händer något så kan det tänkas att du behöver ändra i inställningarna, men SpeedFan fungerar inte med Ryzen som jag har nu och jag kommer inte ihåg vart det är du ska ändra utan att kunna kolla själv.

Jag har kopplat min fläkt till sysfan 4, men hittar ingen pmw4? Ska kolla I bios mer..

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Är det 3-pin eller 4-pin du kopplat in den på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Är det 3-pin eller 4-pin du kopplat in den på?

4-pin! Fläkten har 4-pin också

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det är ditt moderkorts olika uttag för fläktarna. Du har antagligen 3 utgångar.

Om det inte händer något så kan det tänkas att du behöver ändra i inställningarna, men SpeedFan fungerar inte med Ryzen som jag har nu och jag kommer inte ihåg vart det är du ska ändra utan att kunna kolla själv.

Jag dubbelkollade att jag kopplat fläkten till sysfan 4 vilket jag gjort, var även inne i bios och härjade och ställde fläktinställningarna på 2.5pmw/grader d.v.s det högsta jag kunde få men jag upplever inte att fläkten snurrar snabbare för det..

Jag vet inte vad jag ska göra, kan det vara att sysfan 4 porten är död? Ska jag koppla den någon annanstans?

Tack för alla tidigare svar

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Har du testat någon annan sys_fan? Jag tänker att porten kanske är grinig, alternativt att fläkten i sig är felande.

Funkar det att styra övriga fläktar?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Enligt sidan 28 manualen för moderkortet (det som står i din signatur i alla fall) så är uttagen SYSFAN1 till SYSFAN4 tyvärr "fakePWM" uttag. Ja de har 4 pinnar, men PWM pinnen matar ut 100% hela tiden.
De skall dock gå att styra dem med spänningsreglering dock, och enligt manualen så skall de stå ställda som "normal" styrning i BIOS och sen använda EasyTune för att styra dem.
Så det är väl den rutten du får gå.

Håll dig borta från SYSFAN5 och SYSFAN6 saknar ju dock all form av reglering.

Tittar man sedan på sidorna 49-51 så får man ju helt annan info samt att de namnger ett annat antal fläktplatser etc.

Så vet inte vad man skall tro egentligen, men börja att utgå ifrån deras råd i alla fall.

Permalänk
Medlem

Om de uttagen matar full sprutt hela tiden så är det nog fläkten som har lågt luftflöde. Vad är det för fläkt?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Enligt sidan 28 manualen för moderkortet (det som står i din signatur i alla fall) så är uttagen SYSFAN1 till SYSFAN4 tyvärr "fakePWM" uttag. Ja de har 4 pinnar, men PWM pinnen matar ut 100% hela tiden.
De skall dock gå att styra dem med spänningsreglering dock, och enligt manualen så skall de stå ställda som "normal" styrning i BIOS och sen använda EasyTune för att styra dem.
Så det är väl den rutten du får gå.

Håll dig borta från SYSFAN5 och SYSFAN6 saknar ju dock all form av reglering.

Tittar man sedan på sidorna 49-51 så får man ju helt annan info samt att de namnger ett annat antal fläktplatser etc.

Så vet inte vad man skall tro egentligen, men börja att utgå ifrån deras råd i alla fall.

Hm okej tack, jag har däremot inte hittat någonting som reglerar fläktstyrning i EasyTune, endast överklockning av CPU.
Jag skall titta vidare på detta ikväll när jag kommer hem samt byta port på fläkten

Skrivet av johanruda:

Om de uttagen matar full sprutt hela tiden så är det nog fläkten som har lågt luftflöde. Vad är det för fläkt?

Det är en Fractal Design Venturi HP-14 140mm men av vad jag känner luftflödes väg så kör den absolut inte på 100%, snarare typ 10%, knappt så att man känner av luftflödet om man stoppar handen framför.

https://www.inet.se/produkt/6308898/fractal-design-venturi-hp...

Tack för svar återigen!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Vänta här nu.

RX480 är väl AMD?

Gå in i AMD inställningarna för grafikkortet och sedan overdrive, där kan du ställa in vilken temperatur grafikkortet ska jobba mot, samt maximal fläkthastighet, kortet jobbar mot en inställd temperatur och clockar upp/ned sig själv samt styr fläkten för att hålla den tempen, öka du kylningen så kommer kortet bara hålla en högre clock/lägre fläkthastighet och hamna på samma temp.

Dock är 90 grader inga problem, mitt 290x är inställt på att jobba mot 95c, varför vill du ha en lägre temp än vad AMDs ingenjörer han har ansett vara bra?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Vänta här nu.

RX480 är väl AMD?

Gå in i AMD inställningarna för grafikkortet och sedan overdrive, där kan du ställa in vilken temperatur grafikkortet ska jobba mot, samt maximal fläkthastighet, kortet jobbar mot en inställd temperatur och clockar upp/ned sig själv samt styr fläkten för att hålla den tempen, öka du kylningen så kommer kortet bara hålla en högre clock/lägre fläkthastighet och hamna på samma temp.

Dock är 90 grader inga problem, mitt 290x är inställt på att jobba mot 95c, varför vill du ha en lägre temp än vad AMDs ingenjörer han har ansett vara bra?

Nu har du nog lyckats svara i fel tråd

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: TS har ett RX 480 "GPU: RX 480"

Han vill installera en sidofläkt i chassit för att den går "för varmt", jag ifrågasatte bara var problemet egentligen var, behöver han verkligen den där fläkten, enda som kommer hända är att burken väsnas mer.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

@johanruda: TS har ett RX 480 "GPU: RX 480"

Han vill installera en sidofläkt i chassit för att den går "för varmt", jag ifrågasatte bara var problemet egentligen var, behöver han verkligen den där fläkten, enda som kommer hända är att burken väsnas mer.

Sänkt temperatur lådan kan dock drastiskt sänka temperaturer på t.ex. grafikkort.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Enligt sidan 28 manualen för moderkortet (det som står i din signatur i alla fall) så är uttagen SYSFAN1 till SYSFAN4 tyvärr "fakePWM" uttag. Ja de har 4 pinnar, men PWM pinnen matar ut 100% hela tiden.
De skall dock gå att styra dem med spänningsreglering dock, och enligt manualen så skall de stå ställda som "normal" styrning i BIOS och sen använda EasyTune för att styra dem.
Så det är väl den rutten du får gå.

Håll dig borta från SYSFAN5 och SYSFAN6 saknar ju dock all form av reglering.

Tittar man sedan på sidorna 49-51 så får man ju helt annan info samt att de namnger ett annat antal fläktplatser etc.

Så vet inte vad man skall tro egentligen, men börja att utgå ifrån deras råd i alla fall.

Se skärmklipp, I ingen av sidmenyerna finns alternativ för fläktstyrning.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

@SebKro: Du får installera: "System Information Viewer" delen till Easytune.
Finns på (ca halvvägs ner på sidan): https://www.gigabyte.com/FileUpload/global/Microsite/369/imag...

Grejen är väl att det låg inbakat i Easytune när ditt moderkort var nytt, nu för tiden kan det ju ha blivit en egen del.