Värt vänta på "säkerhetsfixade" processorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
EU
Registrerad
Okt 2017

Värt vänta på "säkerhetsfixade" processorer?

Hej

Skulle vilja höra vad folket här på Sweclockers har för åsikt i denna frågan?

- När kommer det till försäljning processorer, där säkerhetshålen (meltdown, spectre) är fixade?

- Bör man vänta med köp till dessa kommit ut?

- Andra aspekter på denna frågan?
Är AMD ett alternativ istället för Intel.
Har hört att Windows 10 fått uppdatering för problemet, är detta tillräckligt.
Annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

Windows 10 i sig själv utgör ett större säkerhetsproblem (för oss slutkonsumenter) än en cpu från intel. Tusan, t.o.m. en mobiltelefon med relativt modernt operativsystem utgör ett större säkerhetsproblem.

Nej, finns ingen anledning att vänta med köp mer än ur ett prestandaperspektiv, dumt att köpa idag när nästa generation släpps inom ett par månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@elBenko: Jag tror det snarare är tvärtom. W10 borde kunna uppdateras enklare än hårdvara. Det största hotet är väl ändå användare som lämnar över tankeförmågan till andra.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Varken Meltdown eller Spectre är väl ett riktigt problem för vanliga hemmaanvändare? Lägg märke till frågetecknet.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Jem:

Hej

Skulle vilja höra vad folket här på Sweclockers har för åsikt i denna frågan?

- När kommer det till försäljning processorer, där säkerhetshålen (meltdown, spectre) är fixade?

- Bör man vänta med köp till dessa kommit ut?

- Andra aspekter på denna frågan?
Är AMD ett alternativ istället för Intel.
Har hört att Windows 10 fått uppdatering för problemet, är detta tillräckligt.
Annat.

Dom säkerhetshålen är inte direkt något en privatperson behöver bry sig om, så vänta på nya CPUer som fixar det är inte någon större ide.

Med det sagt, så är AMD idag ett bra, ibland bättre val än Intel ändå, men av andra anledningar.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

AMD är väl lite säkrare, som bara drabbades av spectre och inte meltdown, om jag minns rätt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Skulle nog vänta, inte för att själva säkerhets problemet borde utgöra ett hot mot vanliga användare men att prestandan påverkats i ett antal belastningsfall.

Personligen märkte jag att datorn blev aningen slöare men värst av allt frös med jämna mellanrum efter ha uppdaterat BIOS med mikrokod som skulle täppa till hålen (senaste som finns ute), efter gått tillbaka till versionen före motmedel sattes in inga problem.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro