PNY listar Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti med specifikationer, bilder och pris

Permalänk
Medlem

@zuru1:
Skoja bara... vi får se hur läget är om ett halvår, med tanken på nuvarande priset av RTX 2080ti

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Man ska komma ihåg att det är en enorm skillnad hur utvecklingen såg ut rent generellt för ~20 år sedan. Myrstegen som gjordes då har blivit till sjumilakliv idag, och nu är vi som sagt framme vid ännu ett viktigt teknikskifte som sannolikt kommer att ändra hur datorgrafik renderas hos klienter.

Att tråden är full av kontrarianer som skriver bittra inlägg för att Nvidia ser ut att bli först är inte mycket att fästa någon vikt vid. Den dag AMD kommer ikapp så kommer samma personer att utgöra de massiva gospelkörer för AMD som sjunger om hur raytracing är framtiden, som vanligt.

Det är ju mycket så med tekniska framsteg. När det kommer något nytt så finns det tre grupper; 15% säger 'det går aldrig', 70% säger 'visa mig att det funkar först' och de sista 15% säger 'coolt, låt oss pröva det'. Jag minns fortfarande hur det var när Intel utvecklade SpeedStep (till Mobile Pentium III år 2000) och hur folk på internet försökte överträffa varandra i att skråla ikapp om hur värdelöst och meningslöst det var att ha en processor som gick långsammare!

Vad skulle du säga till dem idag?

Att Core2 drar mindre ström.
Du skriver "den dag som AMD kommer ikapp", jag är inte lika optimistisk, har Nvidia sånt övertag som det sägs och om de lyckas påverka spelutvecklarna tillräckligt mycket, ser nog AMD ganska snabbt att de inte kan räkna hem en storsatsning ens på 10 år, då lämnar de nog highend helt och hållet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att tråden är full av kontrarianer som skriver bittra inlägg för att Nvidia ser ut att bli först är inte mycket att fästa någon vikt vid. Den dag AMD kommer ikapp så kommer samma personer att utgöra de massiva gospelkörer för AMD som sjunger om hur raytracing är framtiden, som vanligt.

Raytracing kanske är framtiden.
Men både teknik/prestanda och pris spelar roll.
Så länge alla kort med raytracingstöd kostar 8-10kkr eller mer så tror jag inte att det blir en succé.
När det finns kort för 4-5kkr som stöder det så får det en bredare publik och när det finns kort under 3kkr så kan 'alla' skaffa det.

Jag tror att det kommer dröja 1-2 grafikkortsgenerationer när nya x60 och x50 kort också har raytracingstöd innan det slår på bred front.

Men för de som köper ett RTX 2000 serien kort så kan säkert få någon nytta av det till något innan nästa generation kommer.
Av tidigare rykten verkar det som x70 också blir RTX medan x60 och neråt fortfarande blir GTX.
Köper man ett RTX 2070 så håller det troligtvis längre (prestandamässigt) än ett GTX 2060 om man inte är sån att man måste köpa nytt varje generation.

Sannolikheten är stor att priset för kort med raytracing stöd sjunker när AMD kommer och konkurrerar än när Nvidia är ensam spelare på den fronten.
Så resultatet kan bli som du skriver...
Men man måste inte vara AMD fanboy för att vilja ha billigare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att Core2 drar mindre ström.

Skojar du, eller inser du inte att det var grundstenen till att vi överhuvudtaget har CPUer med variabla frekvenser?

Skrivet av Ratatosk:

har Nvidia sånt övertag som det sägs och om de lyckas påverka spelutvecklarna tillräckligt mycket,

Här förstår jag inte alls vad du menar. Det är ju Microsoft som satt bollen i rullning, nu hakar GPU-tillverkare äntligen på det tåget. Ja det klart att just Nvidia RTX kommer att vara knutet till GameWorks, men det är ju långt ifrån lika med att raytracing genom DXR bara funkar på Nvidia-kort.

Skrivet av Ratatosk:

ser nog AMD ganska snabbt att de inte kan räkna hem en storsatsning ens på 10 år, då lämnar de nog highend helt och hållet.

Visst, ATI kunde ju gett upp när Geforce 256 kom ut också. Varför skulle de inte klara av att implementera DXR-stöd i hårdvaran, och är det någon som vet att det inte finns i Navi redan?

Det klart att det är bekymmersamt att Navi ser ut att vara 1½ år bort, men det är ju inte som att raytracing kommer ta över spelmarknaden på ett år eller två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

MS DXR gör att alla kort som har DX12 kan använda Raytracing.
Eftersom ingen har ett TXR kort i dag och eftersom den nya TXR korten kostar mycket, lär det dröja länge innan TXR krävs för annat än vissa effekter som man klarar sig fint utan.

Du kanske missar någon finess, med ett vanligt GTX-kort men inget av större betydelse.

https://www.anandtech.com/show/12547/expanding-directx-12-mic...

Precis.. Då skulle AMD rent teoretiskt kunna utnyttja beräkningskraften i en CF setup med stöd för MS DXR för exakt samma sak, om ett av korten används uteslutande för just detta. (?)
TRX korten är väl just det i grunden, två kort i ett, där ett är dedikerat för matematiska beräkningar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Skojar du, eller inser du inte att det var grundstenen till att vi överhuvudtaget har CPUer med variabla frekvenser?

Tyvärr inte.
Har bara ett svagt minne av speedstep, men det var AMD som gällde för mig då, körde dock ett program som hette Rain på windows 98, det försökte dra ned CPU, när den inte hade något för sig.
https://www.google.se/search?q=rain+windows+98&oq=rain+window...
Men visst är speedstep rätt väg att gå, dumt att låta bilen gå på full gas, när man sitter i en bilkö.
Tack för uppdateringen.

Citat:

Här förstår jag inte alls vad du menar. Det är ju Microsoft som satt bollen i rullning, nu hakar GPU-tillverkare äntligen på det tåget. Ja det klart att just Nvidia RTX kommer att vara knutet till GameWorks, men det är ju långt ifrån lika med att raytracing genom DXR bara funkar på Nvidia-kort.
Visst, ATI kunde ju gett upp när Geforce 256 kom ut också. Varför skulle de inte klara av att implementera DXR-stöd i hårdvaran, och är det någon som vet att det inte finns i Navi redan?

Det klart att det är bekymmersamt att Navi ser ut att vara 1½ år bort, men det är ju inte som att raytracing kommer ta över spelmarknaden på ett år eller två.

Vi får se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon179202:

Precis.. Då skulle AMD rent teoretiskt kunna utnyttja beräkningskraften i en CF setup med stöd för MS DXR för exakt samma sak, om ett av korten används uteslutande för just detta. (?)
TRX korten är väl just det i grunden, två kort i ett, där ett är dedikerat för matematiska beräkningar.

Nja...
Du har en speciell krets som har till uppgift att snabba på raytraceberäkningarna (RTX), sedan har de fått Tensor Cores som tidigare använts till Ai, dessa används för att snygga till bilderna efteråt, minska överdrivet glitter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men både teknik/prestanda och pris spelar roll.
Så länge alla kort med raytracingstöd kostar 8-10kkr eller mer så tror jag inte att det blir en succé.
När det finns kort för 4-5kkr som stöder det så får det en bredare publik och när det finns kort under 3kkr så kan 'alla' skaffa det.

Så är det ju med mycket ny teknik. Om vi ska ta en bilanalogi och snurra tillbaka klockan till 1989 så var det bara BMW 850 som hade antisladdsystem, en synnerligen exklusiv bil som var långt ifrån vad vanligt folk hade råd med, och trots att utvecklingen i bilvärlden är betydligt långsamma än i datorvärlden så tog det mindre än tio år innan premiumbilar hade antisladdsystem som standard. Idag får du det på köpet på i stort sett valfri holk.

Skrivet av GuessWho:

Jag tror att det kommer dröja 1-2 grafikkortsgenerationer när nya x60 och x50 kort också har raytracingstöd innan det slår på bred front.

Visst, i början kommer det vara en grafikoption som kommer dra oproportionerligt mycket kräm, men det brukar ju vara det som kännetecknar AAA-spel -- att det inte går att maxa på ens den senaste samtida grafikhårdvaran.

Skrivet av GuessWho:

Av tidigare rykten verkar det som x70 också blir RTX medan x60 och neråt fortfarande blir GTX.

De kommer helt säkert stödja DXR på de korten också, men det kommer antagligen att lida av prestandaproblem då det behöver köras i mjukvara.

Skrivet av GuessWho:

Köper man ett RTX 2070 så håller det troligtvis längre (prestandamässigt) än ett GTX 2060 om man inte är sån att man måste köpa nytt varje generation.

Jag köper personligen inte nytt grafikkort varje generation, utan väntar som regel tills det jag tänker uppgradera till är 100% snabbare än det jag har. Nu ser det ju ut som att 2080 Ti mycket väl kan vara 100% snabbare än 980 Ti, och då sitter jag ändå med ett dugligt kort samtidigt som jag fått ut tusentals timmar spelande över ungefär tre års tid. I den beräkningen ska man ju även slänga in priset. Jag gav 8200 kr för mitt 980 Ti, pengar som i princip hade räckt till 960, 1060 och antagligen 2060 också, så jag skulle inte vara för oroad över att köpa ett 2060 och uppgradera oftare istället.

Skrivet av GuessWho:

Sannolikheten är stor att priset för kort med raytracing stöd sjunker när AMD kommer och konkurrerar än när Nvidia är ensam spelare på den fronten.

Det är absolut ett revolutionerande steg, och nu ser ju Nvidia givetvis ett guldläge att marknadsföra att "kolla vad vi har, dun-dun- DUNDUN", samt sälja det som en exklusiv feature på toppkorten samt övre mellanklass ett tag. Ska man snurra på en hel bal folie över hjässan så skulle ju denna revolutionerande feature bara funnits på Titan V för 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tyvärr inte.
Har bara ett svagt minne av speedstep, men det var AMD som gällde för mig då, körde dock ett program som hette Rain på windows 98, det försökte dra ned CPU, när den inte hade något för sig.

Onödigt bryskt formulerat av mig kanske, det är ju trots allt nästan tjugo år sedan det var på tapeten.

Det var i alla fall ungefär samma grej där att folk inte förstod (eller ville förstå) att det var ett revolutionerande steg för CPUer, och därför baktalade det på olika sätt. Det tog för övrigt sex år från SpeedStep tills Core-arktitekturen kom ut.

Skrivet av Ratatosk:

Men visst är speedstep rätt väg att gå, dumt att låta bilen gå på full gas, när man sitter i en bilkö.

Bra liknelse.

Om man ska spinna vidare på den så tyckte "hatarna" att det var löjligt att inte varva 7000 rpm hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det ju med mycket ny teknik. Om vi ska ta en bilanalogi och snurra tillbaka klockan till 1989 så var det bara BMW 850 som hade antisladdsystem, en synnerligen exklusiv bil som var långt ifrån vad vanligt folk hade råd med, och trots att utvecklingen i bilvärlden är betydligt långsamma än i datorvärlden så tog det mindre än tio år innan premiumbilar hade antisladdsystem som standard. Idag får du det på köpet på i stort sett valfri holk.

Jag skulle inte säga nej till en BMW 325 ur generation E30 (sent 80-tal till tidigt 90-tal).
De har inge antisladd eller annat lull lull. Men är lättare än motsvarande bilar ur nyare generationer. Körglada.
Men jag tycker att de är oproportionerligt dyra (åtminstone i Sverige) för att det ska vara värt det.
En fin E30 är ju mera samlarobjekt än bruksbil idag. Framförallt M3 och 325 modellerna.

Caterham "no ABS or other electronic nonsence" verkar rätt kul också.
Men lite svårare att använda i vardagen. Utan tak eller bagageutrymme så blir den mindre praktisk än en motorcykel med packväskor...

Men det går inte så bra att jämföra med grafikkort.
Ett grafikkort som klarar sig utan en stor kylare kostar mindre i inköp och drar mindre ström.
Men blir inte roligare och rappare för att det väger mindre.

Datorhårdvara brukar inte heller bli samlarobjekt.
Kanske någon sällsynt prototyp eller dyl, men inte generell pc hårdvara på samma sätt.

Däremot så är datorer förhållandevis billiga mot bilar.
Jag tycker 10kkr är mycket för ett grafikkort.

Men tittar vi på helt nya bilar...
Visst man kan köpa "bilvärldens GeForce GT 1030" för under 150kkr.
Men ska man titta på bilar som man vill ha är det svårt att hitta något under 200kkr och lätt att komma upp på 300-500kkr eller mer (nypriser).

Skrivet av Sveklockarn:

Om man ska spinna vidare på den så tyckte "hatarna" att det var löjligt att inte varva 7000 rpm hela tiden.

Justera farten med kopplingen ¡¿¡

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Justera farten med kopplingen ¡¿¡

Mina föräldrars före detta grannar körde så i decennier. Vi brukade spekulera i att de svängde förbi märkesverkstaden regelbundet och sa "det vanliga tack!", åsyftande kopplingsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ledig dag utan barn hemma?
6-7 lätt.

Då antar jag att du iaf spelar någonstans 15h i veckan iaf. Vilket då gör att priset känns helt överkomligt för att vara det "värsta".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mina föräldrars före detta grannar körde så i decennier. Vi brukade spekulera i att de svängde förbi märkesverkstaden regelbundet och sa "det vanliga tack!", åsyftande kopplingsbyte.

Jag lånade en bil någon vecka där kopplingen var väldigt sliten.
Det blev lite som att köra en scooter med variator.
Säg att du åker i jämn fart i 2000rpm på en växel.
Sen trycker du på gasen upp till 3000rpm och håller 3000rpm.
Varvtalet konstant men hastigheten ökade successivt allteftersom kopplingen slirade mindre när skillnaden minskade mellan vilken hastighet bilen körde i och vilken hastighet den borde köra i.

Vågade knappt göra några omkörningar eftersom väldigt dålig acceleration och undvek aktivt att köra i brantare uppförsbackar.

Scary :/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Mina föräldrars före detta grannar körde så i decennier. Vi brukade spekulera i att de svängde förbi märkesverkstaden regelbundet och sa "det vanliga tack!", åsyftande kopplingsbyte.

Har ofta med dålig hörsel att göra, de hör inte motorns varvtal, enklaste lösningen är automatlåda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag lånade en bil någon vecka där kopplingen var väldigt sliten.
Det blev lite som att köra en scooter med variator.
Säg att du åker i jämn fart i 2000rpm på en växel.
Sen trycker du på gasen upp till 3000rpm och håller 3000rpm.
Varvtalet konstant men hastigheten ökade successivt allteftersom kopplingen slirade mindre när skillnaden minskade mellan vilken hastighet bilen körde i och vilken hastighet den borde köra i.

Vågade knappt göra några omkörningar eftersom väldigt dålig acceleration och undvek aktivt att köra i brantare uppförsbackar.

Scary :/

"Väldigt sliten" är nog en underdrift i det där fallet. Helt jäkla slut är nog en bättre beskrivning!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skulle inte säga nej till en BMW 325 ur generation E30 (sent 80-tal till tidigt 90-tal).
De har inge antisladd eller annat lull lull. Men är lättare än motsvarande bilar ur nyare generationer. Körglada.
Men jag tycker att de är oproportionerligt dyra (åtminstone i Sverige) för att det ska vara värt det.
En fin E30 är ju mera samlarobjekt än bruksbil idag. Framförallt M3 och 325 modellerna.

Caterham "no ABS or other electronic nonsence" verkar rätt kul också.
Men lite svårare att använda i vardagen. Utan tak eller bagageutrymme så blir den mindre praktisk än en motorcykel med packväskor...

Men det går inte så bra att jämföra med grafikkort.
Ett grafikkort som klarar sig utan en stor kylare kostar mindre i inköp och drar mindre ström.
Men blir inte roligare och rappare för att det väger mindre.

Datorhårdvara brukar inte heller bli samlarobjekt.
Kanske någon sällsynt prototyp eller dyl, men inte generell pc hårdvara på samma sätt.

Däremot så är datorer förhållandevis billiga mot bilar.
Jag tycker 10kkr är mycket för ett grafikkort.

Men tittar vi på helt nya bilar...
Visst man kan köpa "bilvärldens GeForce GT 1030" för under 150kkr.
Men ska man titta på bilar som man vill ha är det svårt att hitta något under 200kkr och lätt att komma upp på 300-500kkr eller mer (nypriser).

Justera farten med kopplingen ¡¿¡

E30 med M50B25- eller B28-motor kommer bli rariteter ganska snart. Skulle man haft oändligt med plats skulle jag köpa på mig varenda en som är original, inklusive M50-motorer i högar!

Standarnmaskin att slänga på en turbo på i driftingvärlden. Har själv ca 1 - 3 st M50s inne varje vecka på jobbet. Enkla och hyffsat starkt block men framförallt billiga.

Jag skulle dock inte våga ladda på riktigt lika mycket som i filmen nedan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770