Klickljud och delay vid ljuduppspelning

Permalänk
Medlem

Klickljud och delay vid ljuduppspelning

Hej!

Jag köpte ett Gainward GTX 1080 GLH och en Acer XB271HUA för några veckor sedan. Grafikkortet presterar bättre än förväntat, och skärmen är underbar. Det finns dock ett liiiitet problem, sedan jag kopplade in skärmen har jag haft problem med mina högtalare.

Det som händer är att när jag vill spela upp ljud från t.ex. spotify, youtube, embedded-video eller PUBG så blir det typ 0,25 sekunds tystnad efter jag trycker på play, sedan hörs ett svagt klickljud och ljudet hoppar igång efter kanske en sekund till.
Windows säger att den nuvarande ljudenheten är mina högtalare, och det är precis som det var innan jag köpte skärmen, men problemet har inte funnits tidigare. Då bytte Windows själv ljudenhet till högtalarna när jag startade receivern, och bytte tillbaka till hörlurarna när jag stängde av den. Den uppträdde aldrig såhär när den väl var startad.

Min nuvarande ljudsetup ser ut som följer:
Hörlurarna är ett HyperX Cloud 2 som är anslutna till ett Asus DGX-ljudkort via 3.5mm-kontakt. Dessa har jag inga problem med.
Högtalarna är en surroundsetup som sitter i en Onkyo TX-SR606 via HDMI.
Skärmen har även de högtalare som är anslutna via en ensam DisplayPort.

Jag tror att skärmens högtalare stör på något sätt, men jag vet inte hur jag ska testa eller bevisa det. Det jag har testat är att koppla i och ur displayport och hdmi, utan resultat. Har även inaktiverat skärmens högtalare, också det utan resultat.