Råkat dölja adminkonto genom regedit halp...

Permalänk

Råkat dölja adminkonto genom regedit halp...

Hej!

Har lyckats dölja mitt admin-konto i Windows 10 genom regedit: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts där jag skapade en mapp med användarnamnet och valde siffran "0". Detta fungerade jättebra och döljde (inaktiverade?) adminkontot för inloggning.

Nu kan jag dessvärre inte aktivera kontot igen, jag kan heller inte öppna något på dator som administratör då jag bara får valmöjligheten att klicka på "No" när jag försöker, alltså alternativet att öppna som admin är helt helt borta, oavsett vad jag ska öppna (kommandotolk etc).

Har sökt igenom nätet och youtube men inte hittat något lösning på detta, är det någon som vet hur jag kan aktivera adminkontot eller göra det synligt? Får smått panik... Verkar vara moment 22...

Permalänk

Har du testat trycka ctrl-alt-del på logon skärmen och sen skriva in användarnamn och lösenord till det dolda admin kontot.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Har du testat trycka ctrl-alt-del på logon skärmen och sen skriva in användarnamn och lösenord till det dolda admin kontot.

Om inte det fungerar så kanske detta hjälper

Citat:

Tryck på Windows-tangenten +I på tangentbordet för att öppna Inställningar. Om det inte fungerar väljer du Start längst ned till vänster på skärmen och väljer sedan Inställningar .
Välj Uppdatering och säkerhet > Återställning .
Välj Starta om nu under Avancerad start.
När datorn har startats om och skärmen Välj ett alternativ visas väljer du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.
När datorn startats om visas en lista med alternativ. Välj 4 eller F4 om du vill starta datorn i felsäkert läge. Om du vill kunna använda Internet väljer du 5 eller F5 för felsäkert läge med nätverk.

Eller under boot tryck på reset knappen 3-4 gånger du får du samma resultat som ovan

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk

@Stefanp67: Nej inte det, hur gör jag för att göra detta?

Permalänk

@Nightbubble: Verkar inte hända något när jag gör detta.. Är inte särskilt duktig på datorer men gissar på att jag ska trycka på "Reset/Sudda" knappen när jag väl startar upp datorn? Den loggar dock rakt in på mitt konto (som inte är admin) när jag försöker detta

Permalänk

Jag kan logga in i Windows via felsäkert läge med nätverk och liknande, men jag kan aldrig starta något program med administratör, jag kan heller inte hitta mitt admin-konto då det är dolt via regedit. Jag kan heller inte ta bort det jag gjorde i regedit då det ända kontot jag kan ta mig in på saknar admin :/

Permalänk
Medlem

Test med chntpw. Har aldrig själv använt det, men tex här finns en guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicepaket:

Jag kan logga in i Windows via felsäkert läge med nätverk och liknande, men jag kan aldrig starta något program med administratör, jag kan heller inte hitta mitt admin-konto då det är dolt via regedit. Jag kan heller inte ta bort det jag gjorde i regedit då det ända kontot jag kan ta mig in på saknar admin :/

Pröva att reparera Windows. Tvivlar på att det fungerar, men vad jag vet så förlorar man inga viktiga filer under processen så du har kanske inte så mycket att förlora.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Du kan testa följande:

1. I utforskaren bläddra dig fram till C:\Windows\regedit.exe
2. Håll ned shift tangenten och högerklicka på regedit.exe
3. Välj "Kör som annan användare" och skriv in användarnamn och lösenord för adminkontot

Nu borde du kunna ta bort regnyckeln som döljer adminkontot.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

@Stefanp67: Du är ett geni! Tack så mycket, det fungerade! Jag kunde köra Shift+Högerklick på regedit.exe och sedan "Kör som annan användare" för att sedan få möjligheten att skriva in användarnamn och lösenord till mitt dolda admin-konto. Jag lyckades sedan ändra min lilla mapp i regedit till siffran "1" som gör kontot synligt igen.... Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

net user administrator /active:no
Onödigt att jävlas i registret.