Nyinstallation med ny hårddisk frysningar

Permalänk
Medlem

Nyinstallation med ny hårddisk frysningar

Nu ett sådant där extremt störande problem...

Jag köpte en Samsung 860 500GB igår och installerade Windows 10 helt rent. Av någon anledning så började problemen med att Chrome inte kommer ut på nätet. Bara sporadiskt ibland så rasslar det till för att sen lika snabbt försvinna igen. Samtidigt så kommer konstiga frysningar i systemet, jag kan flytta runt musen men kan inte klicka på något och CTRL.ALT.DEL fungerar inte. Efter en stund kommer systemet tillbaka igen!

Internet fungerar utan problem i Edge.

Startar jag om datorn på min gamla hårddisk så fungerar allt precis som vanligt! Så det är inget hårdvarurelaterat.

Windows på den gamla hårddisken är uppgraderat från Windows 7 när Windows 10 lanserades.

Windows 10 på nya hårddisken är installerat från USB och sen uppdaterat med Updatetool.

Fick förövrigt konstiga fel med Windows Update när jag installerade första gången på nya hårddisken. Bland annat så hängde sig Windows Update.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

@trifix: Vilken version av W10 installerade du på den nya disken?
Låter som du installerat en äldre och sedan uppdaterat den med tanke på att du nämner "updatetool".
Så om du inte redan gjort det ladda ner senaste W10 och installera den senaste versionen direkt.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Edit: Se även till att du får in alla drivrutiner för moderkort och grafikkort, uppdatera grafikkortet manuellt med senaste från nvidia.
Kolla enhetshanteraren att du inte har några enheter utan drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag kör iofs med release-versionen som jag sen uppdaterar. Gjorde om samma process igår och ALLT fungerar precis som det ska innan jag uppdaterar. Nu lät jag Windows Update sköta uppgraderingen under natten och Chrome bland annat fungerar inte alls som det ska. Nvidia Share kraschar vid omstart. Datorn fryser...osv osv…

Ska prova att göra om USB-minnet med Windows 10 till en nyare version och se om det hjälper!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Har nu kommit fram till efter googlande att det är ett problem i 1803 updaten med Chrome och Cortana bland annat. Chrome försöker kommunicera med en tjänst som heter Cryptographic Services som inte alls gillar det och skapar en massa problem.

Det skumma är att min andra installation av Windows 10 med update 1803 på den gamla hårddisken fungerar felfritt!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

@trifix: Min 1803 funkar också utan några problem jag märkt och den är uppdaterad.
Men oavsett så när man gör en nyinstallation finns det ingen mening med att installera gammal version för att sedan uppdatera om man kan köra in senaste direkt, större risk för fel när man uppdaterar hela OS som i W10.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Gjorde en ny bootbar USB med senaste versionen och problemet är löst

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

@trifix: Kanon att det löste sig