ext4 - Klarar inte filer större än 4gb?

Permalänk
Medlem

ext4 - Klarar inte filer större än 4gb?

Har en linuxburk där jag har 3st diskar med filsystemet ext4, då det ska klara filstorlekar upp till 16gb. Dock har jag problem med att detta inte går överhuvudtaget, är det något som ligger och lurar och ställer till med problem? Har en disk på 750gb som kör ubuntu, sen 2 4tb diskar för lagring.

Försöker jag att kopiera en större fil från windows (har LFS share), säger den att den behöver ytterligare utrymme då disken är full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Har en linuxburk där jag har 3st diskar med filsystemet ext4, då det ska klara filstorlekar upp till 16gb. Dock har jag problem med att detta inte går överhuvudtaget, är det något som ligger och lurar och ställer till med problem? Har en disk på 750gb som kör ubuntu, sen 2 4tb diskar för lagring.

Försöker jag att kopiera en större fil från windows (har LFS share), säger den att den behöver ytterligare utrymme då disken är full.

Har svårt att tro att det är filsystemet som är problemet, om mitt minne inte sviker mig nu så tror jag att ext4 klarar filstorlekar upp till 16TB så det bör ligga någon annan orsak bakom att systemet tror att disken är full.
Är opåläst när det gäller LFS så jag vågar inte yttra mig om den delen.
Går överföringen mot rätt disk?
Har du provat att göra en manuell överföring via något annat program?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Ah, extrakollade nu, 16TB ska det va, trodde det va på hela filsystemet.

Har som sagt en main disk på 750gb, även den formaterad med ext4. På denna sker all nerladdning, och sedan flyttas filerna över till de respektive lagringsdiskarna. Anledningen till att jag kom på detta var att en av diskarna höll på o bli full på riktigt, och jag noterade att den stora filen(20gb) jag flyttade senast endast var på 400mb. Efter att ha lagt till en ny disk och flyttat runt försöker jag göra om alla steg manuellt, men även då resulterar det i att filen inte blir komplett. Försökte då att kopiera den manuellt från windows, men därifrån klagade den på att hårddisken var full (antagligen bara windows som tolkar det så av någon anledning.) Kollade även på tidigare filer som jag visste var över 4gb, och även dessa var inkompletta...

Permalänk
Medlem

Om linux-burken kör på 32-bitars dator så kan gränserna för ext4 vara lägre till 2TiB max för en enskild fil och max 16TiB för hela filsystemet.

på en 64-bitars burk så kan ext4-filsystemet vara upp till 1 EiB (1048576 TiB) och varje enskild fil max 16 TiB

Fast ditt problem verkar inte ligga ens på den nivå utan det känns som att du kör in i gamla DOS och windows-begränsningar och begränsningar som är associerade med FAT och VFAT-filsystem.

hur kopierar du ??? - LFS-share är för mig obekant och är det oprövat och bara används av fåtal i tidig utvecklings-skede så kanske det inte bästa att skyffla runt viktiga filer med utan man använder saker som man vet fungerar och är beprövat

kan du inte göra all filflytt i linux och med linux-konsol då tex 'mc' ger en norton-commande stuk (liknande total commander i vy fast i gammal ASCII-grafik) när det gäller att bläddra och flytta sin inom filträdet samt flytta och kopiera filer interaktivt...

linux har inga bekymmer att mounta windows-filsystem som NTFS, FAT och VFAT.

Permalänk
Medlem

@Pether:

https://github.com/git-lfs/git-lfs/wiki/Limitations

Citat:

Limitations

This page lists common issues and feature requests:

GitHub currently enforces a 2 GiB size limit per-object.
Windows client corrupts files > 4Gb (#2434)

Visa signatur

Linux och Android