Har nVidia RTX slagit ut AMD o Intel?!

Permalänk
Inaktiv

Har nVidia RTX slagit ut AMD o Intel?!

VAD TROR NI, har nVidia med sin RTX teknik, precis lamslagit både AMD o Intel de närmaste 5-10 åren.

nVidia har jobbat hårt i 10 år på realtids ray tracing i HÅRDVARA och till slut lyckats lösa det. Detta är massivt eftersom INGEN lyckats med detta tidigare och både AMD och Intel lär nu ligga flera år efter nVidia med realtids ray tracing i HÅRDVARA.

nVidia sitter redan på en massiv mängd patenter o algoritmer relaterat till realtids ray tracing, och kommer att fortsätta utveckla dessa i rasande tempo, vilket gör det ännu svårare för AMD och Intel att hinna i kapp eftersom de förmodligen inte ens löst realtids ray tracing i hårdvara ännu.

Att nVidia släpper 2080Ti direkt tillsammans med 2070 o 2080 betyder bara en sak, de vill sälja mycket och snabbt. Utvecklingen för RTX kommer gå med en rasande takt nu i början, förmodligen ny generation RTX varje år de närmaste åren. Här finns det ingen tid med att dra ut på generationerna, som de gjort tidigare med DX12, för då hinner konkurrenterna ikapp.

Detta för att hålla AMD och Intel på avstånd samt snabbt skapa en dominas av realtids ray tracing i spel industrin. Om realtids ray tracing ska bli stort måste prestandan upp i ett rasande tempo, speciellt eftersom VR o AR är de slutliga målet med realtids ray tracing.

AMD som knappt lyckats hålla sig flytande med konkurrenskraftiga DX12 kort lär inte haft någon budget att jobba på realtids ray tracing i hårdvara de senaste 10 åren. Att utveckla realtids ray tracing är inte lika lätt som att designa en x86/x64 cpu som Ryzen som egentligen bara är en förfinad variant av redan existerande teknologi. Så frågan är om de lyckas komma med realtids ray tracing i hårdvara i tid.

INTEL har enorma resurser så det kan hända att de till och med hinner före AMD med att lösa realtids ray tracing i hårdvara. Men så som det ser ut nu MÅSTE Intel släppa kort med realtids ray tracing 2020 om de ska in på spelmarknaden. Om nVidia hinner släppa en ny generation RTX varje år till Q3 2020 kan inte Intel bara komma med ett vanligt DX12 kort, ingen gamer kommer köpa det då.

OBS, NOTIS! nVidia RTX är i HÅRDVARA, går inte att jämföra med den enkla halvbakade mjukvarulösningen som endast acceleras av dagens grafikkort som AMD presenterade i Mars. AMDs lösning är endast ämnad för utveckling och kommer inte ens i närheten av att kunna användas realtid i spel.

Läs själva om AMDs lösning för CAD. m.m.
https://www.anandtech.com/show/12552/amd-announces-real-time-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låt oss säga att endast ett företag har realtids ray tracing.

Varför skulle då speltillverkarna utveckla spel som endast funkar med en leverantör av grafikkort?
De vill ju/väl sälja så mycket spel som möjligt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@anon162230: Nej. Hur snabbt tror du det kommer komma spel/annat där detta spelar någon boll?
Om vi ser det så här:

1. DX12 och Vulkan är fortfarande i sin linda. DX11 är fortfarande att föredra i nästan alla spel där det går att välja.

2. HDR. Ja här händer det inte så mycket än. Det finns och det är ju fint, men det är inget WOW över det än.
Har du känt ett "Helvete, jag måste köpa en skärm som klarar HDR" sug?

Fråga mig igen år 2025.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Låt oss säga att endast ett företag har realtids ray tracing.

Varför skulle då speltillverkarna utveckla spel som endast funkar med en leverantör av grafikkort?
De vill ju/väl sälja så mycket spel som möjligt.

Som jag förstått det kommer det bli en gameworks specifik grej på Nvidiakort även om raytracing i sig inte är något som endast är gameworks. Alltså kommer Nvidia kunna backa upp tillverkarna att implementera det men spelen kommer så klart fungera även på AMD/Intel(?), precis som tidigare. Eller är jag ute och cyklar?

Jag röstade på alternativ 1. Ser inte att varken Intel eller AMD kommer komma ikapp Nvidia på några år. 10 år är en lång tid men åtminstone 5 tror jag dom kommer hålla ledartröjan utan att behöva svetta ihjäl sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Röstningsslternativen lämnade en del att önska :).
Visst visst. Säkert fint och kul. Men spelmotorer med detta kommer inte dyka upp närmsta tiden ändå. Det där sker knappast över en natt. Säg att en spelmotor som hanterat det här oxh är ute för försäljning till flera aktörer kan byggas klart på ett år (vilket antagligen är orealistiskt kort tid). Blir ju först relevant när större motorer så som unity eller unreal engine får in stöd för det här. Då kan spel börja byggas för denna motor om ett år och kanske vara klara om 3 år.
Det här kan nvidia såklart skynda på med samarbeten, sponsring och sådant, men det är svårt att få genomslag på bred front snabbt. Enskilda spel kommer komma tidigare och visa vägen men lär inte bli game changers.
Så det är väl först om 3 år blir det här intressant för mer än enskilda nvidiasponsrade satsningar. Det ger konkurrensen ett gäng år att ta fram produkter.
gissar jag på iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

"the new ProRender functionality appears to be largely focused on game and graphical development as opposed to an initiative angled for real-time ray tracing in shipping games."

Fortfarande lång i från real tids ray tracing i spel, detta är primärt för att användas i utveckling m.m.

Vad nVidia har gjort är att lägga realtids ray tracing i hårdvara, inte en halv bakad lösning i mjukvara som aldrig kommer i närheten av att kunna användas realtid i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Röstningsslternativen lämnade en del att önska :).
Visst visst. Säkert fint och kul. Men spelmotorer med detta kommer inte dyka upp närmsta tiden ändå. Det där sker knappast över en natt. Säg att en spelmotor som hanterat det här oxh är ute för försäljning till flera aktörer kan byggas klart på ett år (vilket antagligen är orealistiskt kort tid). Blir ju först relevant när större motorer så som unity eller unreal engine får in stöd för det här. Då kan spel börja byggas för denna motor om ett år och kanske vara klara om 3 år.
Det här kan nvidia såklart skynda på med samarbeten, sponsring och sådant, men det är svårt att få genomslag på bred front snabbt. Enskilda spel kommer komma tidigare och visa vägen men lär inte bli game changers.
Så det är väl först om 3 år blir det här intressant för mer än enskilda nvidiasponsrade satsningar. Det ger konkurrensen ett gäng år att ta fram produkter.
gissar jag på iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.unrealengine.com/en-US/blog/epic-games-demonstrat...

Citat:

Epic Games will make support for NVIDIA RTX technology using the DXR API available to Unreal Engine developers later this year.

Det är väl ingenting man bara lägger in med ett klick eller två i sitt nuvarande spel och om en AAA titel tar cirka 3 år att utveckla och ett spel är 2 år in i utvecklingen, så är det försent? Kan vi gissa att det blir en grej i Nvidia sponsrade titlar om ~3 år?

GAHHHH
ser ju att även du pratar om 3 år i inlägget jag just citerade. Ber om ursäkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

.................
Så det är väl först om 3 år blir det här intressant för mer än enskilda nvidiasponsrade satsningar. Det ger konkurrensen ett gäng år att ta fram produkter.
gissar jag på iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om AMD och Intel löser realtids ray tracing i hårdvara om två-tre år, var tror du då nVidia är någonstans i utvecklingen. De kommer ligga år före alla andra och alla i utvecklingen samt speltillverkare kommer använda nVidia's realtids ray tracing i på gående utvecklig av AAA spel.

Måste påpeka att realtids ray tracing ALDRIG gjort tidigare i hårdvara som med RTX, det är inte så lätt att säga att alla andra kommer hinna ikapp med något som inte funnits tidigare.

I det här fallet tror jag att först blir störst. AMD lär inte lagt ner ens en bråkdel av resurser som nVidia gjort för att utveckla realtids ray tracing i hårdvara de senaste 10 åren så att de bara magiskt hinner ikapp tror jag inte på.

AMD snackar fortfarande bara om någon halvbakad realtids ray tracing i mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Röstningsslternativen lämnade en del att önska :).
Visst visst. Säkert fint och kul. Men spelmotorer med detta kommer inte dyka upp närmsta tiden ändå. Det där sker knappast över en natt. Säg att en spelmotor som hanterat det här oxh är ute för försäljning till flera aktörer kan byggas klart på ett år (vilket antagligen är orealistiskt kort tid). Blir ju först relevant när större motorer så som unity eller unreal engine får in stöd för det här. Då kan spel börja byggas för denna motor om ett år och kanske vara klara om 3 år.
Det här kan nvidia såklart skynda på med samarbeten, sponsring och sådant, men det är svårt att få genomslag på bred front snabbt. Enskilda spel kommer komma tidigare och visa vägen men lär inte bli game changers.
Så det är väl först om 3 år blir det här intressant för mer än enskilda nvidiasponsrade satsningar. Det ger konkurrensen ett gäng år att ta fram produkter.
gissar jag på iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror en avgörande faktor är ifall det hamnar RTX kort i nästa generations konsoler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.unrealengine.com/en-US/blog/epic-games-demonstrat...
Det är väl ingenting man bara lägger in med ett klick eller två i sitt nuvarande spel och om en AAA titel tar cirka 3 år att utveckla och ett spel är 2 år in i utvecklingen, så är det försent? Kan vi gissa att det blir en grej i Nvidia sponsrade titlar om ~3 år?

Vet inte rigktigt om folk fattar hur stort realtids ray tracing egentligen är.

Det är som när vi gick från 2D till 3D grafik i spel. Nu går vi från tecknad 3D till 3D med full foto realism i real tid.

För första gången kan vi se en framtid där vi i realtid snart gör VR som kan lura hjärnan.

Målet med realtids ray tracing är egentligen INTE 2D skärmar utan slutligen VR "Holodeck" i framtiden

Permalänk
Medlem

Innan vi får se vad "RTX" faktiskt ger oss tror jag det blir som med Physx. Det låter bra men blir inte särskilt imponerande i riktiga spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@anon162230: Är inte path-tracing det stora?

Permalänk

@anon162230:

Låter lite som "640K ought to be enough for anybody." Teknikens utveckling styrs av behov och pengar. Skärm upplösningarna stannade av på grund av HD TV tekniken där marknaden var fokuserad ett tag (det behövdes ju aldrig mer pixels än hd). Sen tog Apple med sina IMACS-Ipads och skrämde upp uplösningrna medan hålet fanns på PC sidan. Samma med GPU.. det har gått saktare eller fortare i utvecklingen beroende behov, pengar och monopolställning. Med VR tekniken nu ute så finns helt andra behov. Givetvis kommer spelföretagen ta tag i det snabbt som tusan.. annars kommer de ju bli gammalmodiga snabbt... Jo det kan vara kul att köra ett retro C64 eller Atari spel ibland men på det hela i längden.... suck... nej. Men för de DX9 trogna ha roligt så länge det går. Tåget går vidare ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Vet inte rigktigt om folk fattar hur stort realtids ray tracing egentligen är.

Det är som när vi gick från 2D till 3D grafik i spel. Nu går vi från tecknad 3D till 3D med full foto realism i real tid.

För första gången kan vi se en framtid där vi i realtid snart gör VR som kan lura hjärnan.

Målet med realtids ray tracing är egentligen INTE 2D skärmar utan slutligen VR "Holodeck" i framtiden

Jag förstår faktiskt inte hur stort det är men ser framemot att få uppleva det själv. Hoppas det kommer ge samma wow upplevelse som första gången man testade VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Jag vill se hårdvaru realtids ray tracing i 4k med maxad grafik i acceptabel framerate innan jag kallar det för en hit. Nvida kommer självklart lösa det, men ett 2080 ti lär ej fixa det.

Sedan nvida ligger före, samtidigt växer igpu som det knakar. Bara en liten del behöver ha externa grafikkort och jag tror Intel har musklerna för att göra bra externa.

Min åsikt man får se vad som händer AMD största problem är deras ekonomi.

Permalänk
Medlem

hur många teknologier blir något i sin första release? RTX är coolt, ett steg framåt. Men kan lika gärna läggas ner o ersättas av ngt helt annat inom 3 år. Det som gör att en teknologi fastnar är ju att den har en stor bas av användare, något som jag har svårt att se kommer hända inom de närmaste åren. Men som sagt, roligt att någon driver på och driver framåt!

// LZ

Permalänk
Medlem

Så länge det är låst till gameworks kommer det vara en perentes, när de andra får fart på det blir det en standard. Nvidia ha haft många imponerande lösningar som bara blivit halvmesyrer pga deras inlåsning. Ska det bli bra måste spelen göras från grunden för raytracing, men vem utveckar ett sånt spel och förlorar hela konsollmarknaden och en stooor del av pcmarknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jag tror att det inte kommer att bli en enorm grej förens det kommer en generation konsoler som har en implementation av tekniken. I vilket fall det inte kommer spela någon roll eftersom att AMD antagligen kommer att få ett kontrakt på nästa generation också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon162230
nVidia har suttit på dessa kretsar ett tag nu och lagt ner otroligt mycket pengar på dess utveckling. Självklart måste de sälja så mycket som möjligt. Sen som du säger så har de fördelen av att vara först just nu.

Vad industrin vill och vad gamers vill är inte samma sak. Man har tillverkat många 4K displayer som man nu vill sälja. Men för en gamer är uppdateringsfrekvensen viktigare än hög upplösning.

När AMD går ner på 7nm har de i teorin ett prestanda/effektövertag trots att de har sämre prestanda i samma tillverknings nod.

Vad Intel håller på med är lite osäkert. Då intel har sin egen tillverkning kanske vi ser kretsar i 10-12nm. Jag tror absolut intel inte kommer komma med dåliga grejer MEN kommer de inte jobba aktivt med drivrutinsoptimeringar likt nVidia och AMD så finns det ändå ingen anledning att välja dem för spel.

Framtiden får utvisa hur stort stöd det finns för raytracing i spel, men jag är rätt säker att de flesta spel som inriktar sig på en bred publik kommer ha möjligheten att spela utan också.

nVidia har haft övertaget sen kepler/maxwell och kommer nog ha det om vi konsumenter inte väljer att köpa AMD och Intel istället. (jag nämner speciellt AMD för de är i mest behov av pengar). Köper man nVidia får de ännu mer pengar kan dra ifrån ännu mer och höja sina priser.
AMD har flera gånger försökt konkurrera med pris. Nu har ju mininghystering dock hjälpt AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Du känner inte att det vore rimligt att vänta på att faktiskt tillämpning hittar ut på marknaden innan du hyllar tekniken till skyarna?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ray tracing är snyggt men vilka spel använder det? Vad är poängen med att ha en GPU som kan göra ray tracing i realtid om det inte finns spel som kan utnyttja det?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

ray tracing kommer inte komma ut i spel förens om 3-5 år amd har gott om tid att utveckla en emulation till det.
troligen kommer nvidia låsa raytracing i spel till gameworks så det bara funkar på deras kort.
amd kommer skapa något liknande i deras opengpu som fungerar bättre.

Permalänk
Avstängd

@Cooling23: hårdvaran måste komma först så spel kan utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

@Cooling23: hårdvaran måste komma först så spel kan utnyttja det.

Du har rätt. Dock tror jag inte vi kommer se spel som använder ray tracing på ett tag pga konsoler.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Nya Tomb Raider verkar använda ray tracing i och med deras peak till Nvidia eventet imorgon.

Jag tror inte så mycket på ray tracing, men vi får se. Däremot så tror jag fler och fler kommer köpa gsync-skärmar nu när nvidia är typ ensamma på marknaden, vilket kan försvåra för AMD senare.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är många år tills vi ser en bred utrullning av denna teknik i spel, tycker det är oerhört intressant rent tekniskt och ser fram emot spel med 4K, HDR och ray tracing men som sagt tror jag det är långt kvar innan detta blir standard.
Sedan är det ju kanske inte riktigt sant att andra tillverkare nödvändigtvis börjar sin utveckling från noll så om nVidia får några års försprång så behöver det inte betyda att AMD eller Intel ligger så långt efter när deras lösningar kommer.
Tror dock att största hotet mot nVidias dominans på grafikkortsmarknaden är från Intel, ett företag som har en enorm kassakista att ösa ur och som verkar gå hårt in på grafikkort just nu.
Jag tror nvidias storsäljare fortfarande kommer vara GTX korten med bla GTX 2060 som uppenbarligen inte kommer med raytracing och att de nya RTX korten kommer vara mer för dem som inte blinkar när de skickar iväg halva lönen bara på ett grafikkort. För oss prismedvetna spelare som söker "det mesta för pengarna" kommer nog fortsätta på de vanliga korten ett tag till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfade:

Låt oss säga att endast ett företag har realtids ray tracing.

Varför skulle då speltillverkarna utveckla spel som endast funkar med en leverantör av grafikkort?
De vill ju/väl sälja så mycket spel som möjligt.

Låt oss säga att det företaget med realtids ray tracing har 70-75% av spelmarknaden. Som spelutvecklare skulle jag vara väldigt intresserad att att utveckla spel till den plattformen.

Helt ärligt tror jag inte många förstår vilken stor grej realtids ray tracing egentligen är.

Du går från tecknad 3D till foto realistisk 3D i realtid. Det du ser i spelen idag är barnlek jämfört med vad ray tracing i realtid kommer att erbjuda i framtiden och den framtiden början här och nu.

Visst kommer det ta några år innan spel som verkligen utnyttjar tekningen i stor skala kommer, som med allt annat tar det tid, men utveckling av hårdvaran kommer gå i rasande tempo de närmaste åren.

Du kommer i framtiden titta tillbaka på vanliga DX12 spel som något förgånget o retro ungefär som vi ser på 2D spel idag.

Permalänk
Medlem

@anon162230:

"Du kommer i framtiden titta tillbaka på vanliga DX12 spel som något förgånget o retro ungefär som vi ser på 2D spel idag."

Jaha? Det är väl inget märkvärdigt alls med det? Tror då någon har förväntat sig något annat?
Att säga "framtiden" är jäkligt diffust. År 2355 är det bara extrema tekniknördar och Arkeologer som vet vad DX12 var.

Så vad menar du med "Framtiden"?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

@FYNXER: Nej. Hur snabbt tror du det kommer komma spel/annat där detta spelar någon boll?
Om vi ser det så här:

1. DX12 och Vulkan är fortfarande i sin linda. DX11 är fortfarande att föredra i nästan alla spel där det går att välja.

2. HDR. Ja här händer det inte så mycket än. Det finns och det är ju fint, men det är inget WOW över det än.
Har du känt ett "Helvete, jag måste köpa en skärm som klarar HDR" sug?

Fråga mig igen år 2025.

Men hur stor är skillnaden mellan DX11 o DX12, inte mycket.

HDR är bara en tekning att göra bilden mer levande, inte en revolutionerande teknik som ray tracing i realtid. Där emot behövs HDR i framtiden för att göra ray tracing i realtid nå sin fulla potential.

Vill se dig utan HDR år 2025, kommer inte att hända. 95% av gaming skärmar kommer ha HDR och VFR år 2025.

Ray tracing i realtid kommer generera foto realism i realtid, något som inte DX12 kommer i närheten av. Du tror att DX12 är bra men gör så att du återkommer till mig år 2025 när du sett ett fullfjädrat spel med ray tracing i realtid får vi se vad du tycker då.

Du har HELT RÄTT att det tar tid men om vi ska ha ray tracing i realtid i stor skala 2025 men då MÅSTE revolutionen börja nu.

Om INTE startskottet för ray tracing i realtid går nu kommer du fortfarande sitta med DX12 år 2025.

Det tar tid "många år" att introducera ny teknik, måste finns massa användare med RTX grafikkort, speltillverkare som gör spel samt HDR skärmar och VR headset.

Man hör alltid samma snack när all ny teknik kommer, varför behöver vi HD ready, där efter var det full HD, sedan kom samma snack om 4K och OLED, nu fortsätter snacket med VFR, HDR, och MicroLED, sedan kommer det fortsätta med 8K skärmar och det har till och med börjat antydas om 16K skärmar.

Om inte HD Ready introducerades 2005 tror du vi skulle vara på väg mot de första 8K skärmarna i år, knappast.