Permalänk
Medlem

Vad står IOH over temperature för?

Hej.
Håller på och försöker få igång min gamla dator som jag tänkte ge bort till en bekant.
Jag har rengjort den från damm, bytt kylpasta på cpu och gpu och drog igång ett FurMarks stresstest vid frukost.
När jag kom tillbaka till datorn hade den stängt av sig, inget jättebra tecken.. vid uppstart fick jag ett felmeddelande "IOH over temperature!" Press F1 to continue.
Men vad är IOH?
Sitter en noctua kylare på CPU:n, chassit är en Fractal design define C. Sitter 2 fläktar i fronten för intag och en bak för utsug.
Alla fläktar snurrar som dom ska. inkluderat gpu:n.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Permalänk
Medlem

@robbz84: Förr fanns nått som hette nord-brygga och syd-brygga på moderkorten.
Idag har processortillverkaren flyttat den ena kretsen till processorn. Den andra är kvar.
Det sitter alltså en styrkrets på moderkortet, ungefär vid översta PCIe platsen. Det kan vara denna som gått varm. starta datorn igen och stängs den ner, prova att röra chippet.
Man kan sätta en fläkt på chippet för att hålla temp i check.
Det behöver dock inte vara så farligt, du kanske körde ett test program som kör instruktioner som exekveras i IOH, som under normala omständigheter aldrig kommer inträffa?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@robbz84: Förr fanns nått som hette nord-brygga och syd-brygga på moderkorten.
Idag har processortillverkaren flyttat den ena kretsen till processorn. Den andra är kvar.
Det sitter alltså en styrkrets på moderkortet, ungefär vid översta PCIe platsen. Det kan vara denna som gått varm. starta datorn igen och stängs den ner, prova att röra chippet.
Man kan sätta en fläkt på chippet för att hålla temp i check.
Det behöver dock inte vara så farligt, du kanske körde ett test program som kör instruktioner som exekveras i IOH, som under normala omständigheter aldrig kommer inträffa?

Körde FuMarks stresstest när det inträffade, datorn ska inte användas till något krävande utan det är nog mer office, youtube och surfande så förmodligen kommer det som sagt i så fall inte inträffa igen. Har några fläktar till övers så i värsta fall får jag försöka hitta chippet och se om det går att få fast en fläkt på något snyggt sätt.
Datorn fungerar som den ska under normala förutsättningar så jag borde kunna vara lugn.

//Robert

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White