Tips på uppgraderingar till min dator?

Permalänk
Medlem

Tips på uppgraderingar till min dator?

Hej, har en gammal dator som jag köpte av min kompis för ett bra tag sen som jag skulle vilja uppgradera lite. Så jag är i behov av lite tips på komponenter som inte tömmer plånboken.

Nuvarande specs:
Moderkort: Gigabyte GA-G41M-ES2L
Hårddisk: Samsung SP SATA-2 500GB
RAM: DDR2 PC6400 2GB x2
Grafikkort: XFX Radeon HD 4770 512MB
CD-Läsare: Samsung 22X DL Sva
Nätaggregat: bequiet! KRAFT 500W
CPU: Intel Pentium Dual Core 2.8ghz E6300
CPU Kylare: Intel Pentinum cpu kylarfläkt och kylaggregat LGA 1155
Chassikylning: FractalDesign Silent Series R3 120mm x2

Det jag i första hand är ute efter är att uppgradera RAM minnet från 4gb till 8gb, tittat runt lite och hittar ramminnen från 260kr upp till 1600kr. Dom för 260 spänn känns jävligt suspekt då det är direkt från kina, inget känt märke heller. Och dom för 1600 är corsair minnen som på dom flesta sidor utgått men finns på vissa sidor att köpa, men priset känns sådär att lägga på ram till en sånhär gammal rig.
Kan tänka mig att köpa beg ram minnen om plånboken slipper lida.

Sen undrar jag vad jag borde köra för processor? Det är en 775 socket på mitt moderkort.
Undrar även vad man kan köra för grafikkort?

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna nämna vad du tänker använda den för?

Permalänk
Medlem

@El Fil: För det mesta hade jag tänkt använda den till spel

Permalänk
Medlem

@rubanen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11727641/

Du får med kylare till CPU som har inbyggt grafikkort för enklare spel

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Tack för tipset, men tänkte mest på att bygga på nuvarande moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte PCI 3 kort passar på mitt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

@El Fil: För det mesta hade jag tänkt använda den till spel

Den räcker ju gott som den är för gamla spel.
Om du tänker använda den till nya spel så är det lika bra att leta upp något nytt eller nyare begagnad istället. Ingen ide att bygga på en sådan gammal plattform om du skall ha den till modern programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den räcker ju gott som den är för gamla spel.
Om du tänker använda den till nya spel så är det lika bra att leta upp något nytt eller nyare begagnad istället. Ingen ide att bygga på en sådan gammal plattform om du skall ha den till modern programvara.

Jo förvisso men spelar inte de nyaste spelen, tänkte mest om man kan klämma ur lite mer med det som redan finns utan att lägga en förmögenhet på ett nytt bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rubanen: Då måste du ju leta begagnat, för att köpa nya kompatibla delar är ju lönlöst och blir ju dyrare än att köpa nytt.

Till exempel så kommer 8 GB ram som passar till det moderkortet gå på minst 2000:- om du vill ha nytt, vilket är i samma prisklass som ett billigt moderkort och 16GB ram kostar idag, och då har man inte ens tittat på en passande processor.

Så behåll den som retro om du inte hittar något i begagnatmarknaden, och i så fall när du ändå är där och letar så kanske du hittar en komplett bättre dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Tror inte PCI 3 kort passar på mitt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

ok, en miss av mig.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Tror inte PCI 3 kort passar på mitt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

PCI är bakåt kompatibelt men just nvidias 10-serien brukar behöva nytt bios till moderkortet.

Så normalt sätt kan du sätta ett PCI 3 kort i ett PCI 1 moderkort utan problem....

[edit]
Menar då pci-e PCI-Express som nämnts nedan redan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Tror inte PCI 3 kort passar på mitt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Pci express har bakåtkompatibilitet. Du kan använda gen 3 kort i gen 1 slots. Frågan är bara om du har pci express eller bara pci.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Tror inte PCI 3 kort passar på mitt moderkort

Menar du PCIexpress v3.0 så skall det ju göra det, PCIe standarden är ju både framåt och bakåt kompatibel. Så det skall bara vara att tuta och köra, dock så kommer du ju att tappa lite i bandbredd, men det märker man inte förutom om man hade haft ett GTX1080 eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Hej, har en gammal dator som jag köpte av min kompis för ett bra tag sen som jag skulle vilja uppgradera lite. Så jag är i behov av lite tips på komponenter som inte tömmer plånboken.

Nuvarande specs:
Moderkort: Gigabyte GA-G41M-ES2L
Hårddisk: Samsung SP SATA-2 500GB
RAM: DDR2 PC6400 2GB x2
Grafikkort: XFX Radeon HD 4770 512MB
CD-Läsare: Samsung 22X DL Sva
Nätaggregat: bequiet! KRAFT 500W
CPU: Intel Pentium Dual Core 2.8ghz E6300
CPU Kylare: Intel Pentinum cpu kylarfläkt och kylaggregat LGA 1155
Chassikylning: FractalDesign Silent Series R3 120mm x2

Det jag i första hand är ute efter är att uppgradera RAM minnet från 4gb till 8gb, tittat runt lite och hittar ramminnen från 260kr upp till 1600kr. Dom för 260 spänn känns jävligt suspekt då det är direkt från kina, inget känt märke heller. Och dom för 1600 är corsair minnen som på dom flesta sidor utgått men finns på vissa sidor att köpa, men priset känns sådär att lägga på ram till en sånhär gammal rig.
Kan tänka mig att köpa beg ram minnen om plånboken slipper lida.

Sen undrar jag vad jag borde köra för processor? Det är en 775 socket på mitt moderkort.
Undrar även vad man kan köra för grafikkort?

Tacksam för råd!

Wow, ett gammalt Core2 system som fortfarande används !
Det bra nyheterna är att rejäla uppgraderingar kostar nästan gratis.
DDR2 minne kan fås för en spottstyver på t.ex. Tradera.
Och samma sak med CPU'er.

De lite sämre nyheterna är att om du inte tänkt dig pillra som attan och överklocka tills komponenterna nästan glöder.
Så kommer det inte att räcka för att få lite modernare prestanda.

Nyare komponenter, även av budgetmodell, kommer att vara snabbare.

Om du ändå bestämmer dig för att uppgradera ditt befintliga system så hör av dig bara.
Har numera en hel del erfarenheter av S775 system, och ditt moderkort kan köra Xeon processorer med lite handpåläggning